Goedemiddag. Ik heb eergisteren te horen gekregen dat de placenta 2 cm. over de baarmoedermond heen ligt. Het grootste gedeelt ligt aan de achterkant van mijn baarmoeder. In het ziekenhuis werd me al verteld dat ik rekening moet houden met een keizersnede en bloedverlies tussendoor. Ook mag ik niet zwaar tillen en geen gemeenschap hebben. Toch loop ik met nog veel vragen rond: - hoe groot is de kans dat het toch nog goedkomt in mijn geval: 2 cm. rest aan de achterkant. - is bij mij de kans op hevige bloedingen ook aanwezig, of is dat voornamelijk als hij er helemaal overheen ligt? - is er ook nog een kans dat hij er verder overheen komt te liggen? -mag ik nog zwemmen en/of in bad? - mijn bloedgroep is o negatief. Loopt de vaby gevaar als ik bloedingen krijg en het kindje positief is? Alvast bedankt!
HOi Minty, de placenta kan niet nog verder over de uitgang komen te liggen. Hij blijft óf op dezelfde plek óf groeit met de groei van de baarmoeder minder ver over of weg van de uitgang. Als de placenta op het laatst toch nog over de uitgang ligt, wordt het inderdaad een keizersnede. Mocht de placenta binnen 2 cm van de uitgang af liggen, maar er dus niet overheen, wordt er een vaginale bevalling geprobeerd, met de kanttekening dat de kans op bloedverlies verhoogd is en er eventueel eerder wordt ingegrepen met een keizersnede. Mocht de placenta verder dan 2 cm van de uitgang af liggen, is het prima. De kans dat dat laatste gebeurt wanneer de placenta bij 20 weken echt over de uitgang ligt, zoals in jouw geval, is kleiner. Maar dat moet echt nog een paar keer bekeken worden in de zwangerschap. Sowieso bij 32 weken. Dat doen ze in principe door middel van een inwendige echo. De kans op bloedverlies is nagenoeg hetzelfde bij placenta die er in zijn geheel voorliggen of net met een rand. Je mag zwemmen, want de vliezen beschermen alles. Zodra je van een bepaalde activiteit bloedverlies krijgt, die activiteit niet meer doen. Bloedverlies tijdens de zwangerschap in het 2e/3e trimester is in principe inderdaad een indicatie voor het toedienen van anti D, áls het kindje inderdaad positief is. Dus inderdaad rustig aan doen en afwachten wat er gaat gebeuren. Groeten Brigitte
Hoi Minty, ik heb toch nog even overlegd met een collega over het zwemmen met een preavia. We geven bij een preavia niet standaard het advies niet te zwemmen, maar de maternale zijde van de placenta ligt toch voor een opening en de vliezen zitten dáár niet omheen. Wij achten de kans op een infectie door zwembadwater heel erg klein ( er zit een slijmprop voor de baarmoedermond die ongewenst indringers weert), maar het kan wel een overweging zijn toch niet te gaan zwemmen. Ook omdat door de bewegingen van je benen de kans op bloedverlies wellicht toeneemt. Concluderend: we raden het niet direct af, maar we kunnen ons wel voorstellen dat je het voor de zekerheid toch laat. Groeten Brigitte