Zo ongeduldig bij het eten. Altijd huilen :(

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door roos85, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Begrepen Nyn!:) Ik had het anders opgevat omdat je het wat korter (veelal in een soortement gebiedende wijs) had verwoord.

2. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Kijk, dit is een reactie waar ik wat aan heb.
    Mijn dochter kan sowieso erg drammen en haar zin willen doordrammen. Daarom dat ik dat negatieve gedrag probeer te negeren. En het positieve gedrag enorm aanmoedig.

Dat van de boterham dubbel slaan vind ik echt wel een goed advies, zo kan ze inderdaad niet proppen.
    Wat het ook nog eens lastig maakt is dat ze nog maar 3 tandjes heeft, dus kauwen gaat ook gewoon heel lastig. Wij doen het kauwen inderdaad al wel voor, heel overdreven. Dat vind ze heel grappig :)

Het avond eten voeren we ook, met een lepel. Dit geeft eigenlijk weinig problemen.
    Ik zie het eerlijk gezegd nog niet voor me hoe ze het avond eten zelf moet eten? We doen geen grote stukken groente, omdat ze nog geen tanden genoeg heeft om die door te kauwen.

Het zijn vooral de boterhammen die problemen geven omdat ze die zooooooo lekker vind

3. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Ik ken trouwens een heleboel vriendinnen met een baby van 1 jaar. Die worden bijna allemaal nog gevoerd.
    Dus ik had ook niet het idee dat dat niet goed zou zijn ofzo..

4. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18

Dit zit inderdaad ook m'n achterhoofd. M"n dochter heeft altijd op de +2 lijn gezeten met gewicht, zelfs even iets daarboven. Sinds ze veel kruipt zit ze nu op de +1 lijn. Overgewicht zit ook in onze familie dus ik wil er bij haar zeker op letten.
    Ik ben met eten best streng, geen suikers en elke dag verse groentes.
    Morgen is ze jarig, dan mag ze voor het eerst een stukje taart proeven hihi.

5. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Iedereen doet het op zn eigen manier. Als jij nog wil voeren prima. Iedereen zei ook altijd tegen mij, zo leert ze het nooit! Dat is echt niet waar, hooguit een paar weekjes later. Mijn dochter is nu 19 maanden en doet het nu prima! :)

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Kleinere stukjes proberen te geven zodat ze langzamer propt? :p en zoals iemand of meerderen al zeggen zelf ook een bord pakken en telkens wat stukjes op haar bordje blijven leggen.

Kind laten stikken om het maar te leren vind ik not done.
    Ik ga ook niet leren bungeejumpen zonder mezelf goed vast te maken ;)
    Gewoon altijd je moedergevoel volgen. Je kan veel tips van anderen krijgen maar geen dingen doen die tegen je moedergevoel gaan.

7. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Bedankt voor je steun!! :)

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ow en mijn zoontje kan nog niet met een lepel of vork eten, dat moet ik nog doen. Tja hij zal dat wel kennen tegen dat hij 18 is.

9. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    TS, het gaat niet zozeer over goed of fout. Maar jouw vriendinnen hebben waarschijnlijk niet al wekenlang drama met het boterham eten? En als jouw kind zich gewoon rustig liet voeren, had je dit topic niet geopend.
    Wbt avondeten; het is niet raar dat een kind van 1 nog geen bestek goed genoeg vast kan houden. Maar het is ook niet raar dat ze dan dus met de handjes eten:p

Misschien is het daarom een idee omdat ze met het avondeten meer geduld heeft, haar het juist dan zelf te laten doen. Zo leert ze wel ook doseren, kan ze oefenen en geef je haar een stukje zelfstandigheid, waardoor het boterham eten hopelijk op den duur ook beter gaat.
    Wat we ook deden was twee of drie vorkjes geven; 1 of 2 in de handjes zodat meneertje druk bezig kon gaan met prikken (afleiding, dus minder geprop), en wij zorgden ervoor dat de andere vork steeds klaarlag met eten eraan geprikt. Mocht het prikken dan niet lukken maar hij wel graag een hap willen, pakte hij dat vorkje. En wij dan weer het lege vorkje en legde dat weer klaar enz. Klinkt misschien omslachtig, maar kostte minder tijd dan voeren, meneer was minder gefrustreerd, en hij oefende twee dingen tegelijk; zelf eten/kauwen en bestek hanteren.
    Wat ik ook zat te denken is om het boterham moment (of momenten, ik weet je ritme niet), een half uur/drie kwartier te vervroegen zodat ze net iets minder hongerig is en wat meer geduld op kan brengen.

10. Whoppie

Whoppie Fanatiek lid

26 apr 2011
    2.780
    0
    0
    Jurist
    Gelderland
    Hier ook een propper.. en ja.. hij kokhalst ook regelmatig.
    Maar wij laten het hem ook zelf doen. Hij leert vanzelf dat het minder snel moet. Hij is nu 1,5 en het gaat al steeds beter.

11. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    We lunchen meestal om 12.00. Maar vaak begin ik al om 11.45 omdat ze dan al onrustig begint te worden. Nog vroeger lunchen zie ik niet zo zitten :)

vandaag is ze bij sma. Ik ga het vanaf morgen allemaal eens proberen.

12. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Hier heeft het ook een hele tijd geduurd voor J. snapte dat het toch niet zo opschoot om 6 stukken brood in zn mond te stoppen. Het begon idd met stikken en na een tijdje pakte hij uit zichzelf het teveel aan brood weer uit zijn mond. Het scheelt dat mijn zoontje bijna al zijn tanden al heeft nu dus ik geef al een maand/twee maanden het brood in vier stukken of dubbel gevouwen en zijn eten is hier door zeker vooruit gegaan. (Hele discussies over gehad met mensen tot dat ze zagen dat hij met grote stukken beter at als met mini stukjes... zucht)
    Ik ben heel erg van het zelf leren, met vallen en opstaan. Maar je moet toch doen wat voor jou goed voelt en wat bij jullie past. Je meisje leert vanzelf geduld hebben als het om eten gaat en dat zelf eten komt ook vanzelf. Ieder kind is anders en de moeder ook. Vond trouwens dat doseren met twee borden wel een heel goed idee!

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Laat haar zelf eten. Behalve dat ze waarschijnlijk veel honger heeft, wil ze ook "zelf doen". Dat is heel normaal op deze leeftijd en moet je stimuleren.

De twee bordjes vind ik een goede tip. Gewoon niet teveel aanbieden in 1 keer en het brood niet zo snijden dat ze zich makkelijk verslikt. En hoe naar het ook is, van verslikken leert ze. Namelijk dat ze goed moet kauwen. Dat leren ze het best met 8 maanden, daarna wordt het al moeilijker.

Deel Deze Pagina