Wie heeft er gelijk?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Yupgup, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Het zit me dwars, het kan niet, het klopt niet. ;)

Ik heb getemperatuurd en ovulatietesten gebruikt bij het zwanger worden. Zodoende dacht ik bijna precies te weten wanneer mijn eiprong was (en of de kans op een jongen of meid het grootst was). Maar nu zei de echoscopiste met 8 weken dat ik 4 dagen verder was dan ik dacht. Bij 10 weken stelde ze dit bij naar 3 dagen, maar dan nog. Volgens mij kan dat niet?

Als je naar mijn temperatuurkaart kijkt heb ik de termijn aangepast a.d.h.v. de indicatie van de echoscopiste, 3 dagen verder dan ik en FF dachten. Met 7+6 schatte ze me op 8+3, dus 4 dagen verder dan ik dacht, met 9+4 schatte ze me op 10 wk, 3 dagen verder dan ik dacht.

Hoe is dat verschil te verklaren? Kan ons kleintje toen al een groeispurt hebben gehad en zit zij er naast, zit ik er zelf echt naast?

En, als het wel een groeispurt was, is dat dan een indicatie dat hij/zij een grote baby wordt? Onze families zijn wel lang.

Vind het zo vreemd, kan er niet met mijn kop bij :p

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik heb precies het zelfde maar dan andersom. Ik ben 4 dagen korter zwanger.

Op dat moment dat ik zwanger raakte zag ik mijn vriend alleen weekenden. Zat/zon sex gehad. En ik blijk dan op een vrijdags bevrucht te zijn.
    Ik was 100% zeker maandags een eisprong te hebben gehad.

Ik vraag me dan af krijgen wij een kleintje (zijn zelf ook niet super lang )

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Die paar dagen is het niet waard om je hoofd over te breken! Je uk is nog zo klein, dat is soms lastig meten. Als je 5 vk's dezelfde meting laat doen krijg je 5 verschillende antwoorden. En die paar dagen is niet een een verschil te noemen. Pas als het in de weken gaat lopen is er reden tot vraagtekens.
    En bij een volgende echo kan het zo weer anders zijn.
    Relax!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Het heeft ook te maken met wanneer het vruchtje is ingenesteld en hoelang dat heeft geduurd.
    Bij mij duurde die langer dan gemiddeld, dus ik was korter zwanger dan dat mijn eisprong geleden was, snappen jullie m nog? ;)

De kleintjes groeien nu allemaal nog even snel/groot, dus het zegt nu nog niets over een groot of een klein kind.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn vk zei dat ze liever geen termijn bepalen voor de 12 weken, omdat dan ieder milimetertje verkeerd meten al een heel verschil kan maken. Ze liet bij de echo met 9 weken ook zien hoe makkelijk je verschillende lengtes kan meten, en dat het dus heeel moeilijk is het echt goed te doen.
    Verder moet je ook echt meenemen dat een bevruchting vroeg kan plaatsvinden en laat, dus je kunt vrij precies weten wanneer je je eisprong had, je kunt weten wanneer je seks had, maar de bevruchting kun je vervolgens nooit zeker weten. Datzelfde geldt voor de innesteling. Dus dat zijn ook variabelen die mede de afwijkende termijn kunnen verklaren. Het is niet zo simpel als even de termijn terug te tellen en te zeggen;'Oh, dus toen hadden we seks en vond de bevruchting plaats.' Nah, zo makkelijk is dat niet te zeggen. En dan heb ik nog niet eens de verschillen tussen de ontwikkeling van het kindje als variabele genoemd; de een groeit nu eenmaal sneller dan de ander (hoewel het met die termijn wel erg kleine verschillen zijn, wederom milimeterwerk!).

Bij 12 weken is de marge volgens mij verloskundige kleiner (dus kinderen schelen op die termijn wel wat, maar niet meer zo veel als bv bij 8 weken en ook bij 20 weken schelen ze weer meer onderling) én is het makkelijker te meten. Dus meestal wordt de termijn dan pas vastgesteld en gaan ze dus uit van de uitgerekende datum die daar uit komt.

6. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Gelderland
    Ah zo. Ik heb mijn termijnecho met 10 weken gehad, dat was het beste moment zei ze tegen me?

Over die innesteling, dat was inderdaad ook al door mijn hoofd geschoten. Waar zou een VK vanuit gaan? Van hoeveel dagen na bevruchting, innesteling?

Volgens mijn berekening is het vruchtje op dag 5 en 6 ingenesteld (kreeg héle rare kramp en zeurderig gevoel in mijn lies- nooit gehad). Dat is wel vroeg toch? Zou dat het verschil dan kunnen zijn, dat zij uitgaan van 10 DPO ofzo? Op 6 DPO ook stik-stik-stik chagrijnig, ghehehe. Ben ik noooooooit! (serieus!) Toen had ik door dat ik zwanger was ;) en -volgens mijn berekening dan- al op 9 DPO positief getest.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.549
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je VK kijkt daar helemaal niet naar. Aan de hand van eerste dag, laatste menstruatie (EDLM) wordt een eerste uitgerekende datum vastgesteld. Daarna wordt met de termijn echo gekeken in hoeverre je afwijkt. Is deze afwijking meer dan 1 week, dan wordt de uitgerekende datum bijgesteld. Anders houden ze gewoon de oorspronkelijke datum aan, dus EDLM

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik bedoel dit niet gemeenhoor..

Maar wat maken die paar dagen nou uit...:(
    Je beebje is nou eenmal zo groot als gemeten is... En zolang ben je gewoon zwanger...

Totaaaal doelloos om te gaan speculeren misschien ligt t wel hieraan of daaraan....:)

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ook afwijkingen van minder dan een week kunnen worden meegenomen; mijn uitgerekende datum wijkt 2 dagen af van de datum op basis van EDLM.

En verder maken die paar dagen idd echt niet uit :p

10. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Gelderland
    Lol, Sem. Ik heb erg veel moeite met dingen die ik niet snap, en dit snap ik niet. Er zit voor mij geen logica in, en ik hoopte dat iemand mij een verklaring zou kunnen geven (zoals de innesteling dan). Op zich klinkt dat best logisch. Als een vruchtje na innesteling pas goed gaat groeien (wat ik dus niet weet, maar ze gaan na innesteling ook pas veel meer HCG aanmaken dus het klinkt logisch), dan maakt de innestelingstermijn dus wel uit.

Ik noem maar wat hoor: Als ze bij de VK uitgaan van innesteling bij 8 dagen = 3 cm bij 8 weken, maar je kleine is al 3,3 cm bij 8 weken, dan stelt de VK je termijn bij omdat je bevruchting dan eerder zou zijn geweest.

Volgens de theorie die ik nu heb kan je bevruchting dan wel op hetzelfde moment zijn geweest, maar de innesteling een paar dagen eerder dan de genoemde 8 dagen, waardoor de kleine volgens de VK een paar dagen ouder is/eerder bevrucht dan je zelf dacht. Daarom denk ik nu dat de VK (of de apparatuur van de VK) een bepaalde termijn aanhoudt voor de innesteling, en onze kleine gewoon eerder is ingenesteld en daardoor een paar dagen voorloopt.

Klinkt dat logisch? Zelf vind ik het voor nu een plausibele theorie :p

@Hopmarjanneke, volgens de EDLM moet ik nu een week langer zwanger zijn dan ik ben, dus vandaar dat ze hebben gemeten denk ik dan...

Heeft iemand ook nog ervaring met ovutesten? Want volgens mij kan je ei toch echt niet springen voor een posi ovutest, of wel?

Zo, als dat uit de lucht is zal ik weer relaxen ;)

11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ach t kan nog gekker;

Toen ik de eerste echo kreeg (was toen 8wkn) bleek ik na terug tellen zwanger te zijn "geraakt" middenin de ziekenhuisopname van mijn man.
    Dus zo;

Zondag; laatste keer gemeenschap
    maandag; manlief opgenomen in zh voor 1wk en 5 dgn.
    maandag erop; zwanger geraakt volgens meting
    zaterdag; manlief met ontslag en gemeenschap gehad.

Dus tsja (en nee heb geen ander gehad ;)) dat wil dan zeggen dat of 1 zaadje heeeel lang geleefd heeft en mn innesteling heeeel lang heeft geduurt, of dat mn beebje heeeel snel groeide toen. Maar goed nu 30 weken verder kom ik nog steeds bij elke meting uit op mn uitgerekende datum (hoogstens 1 dag verschil).
    Ik laat het maar, t kindje groeit en beweegt goed en dat is wat telt en ach die metingen.. Vroeger deden ze dat geen van allen,we willen soms te veel weten denk..T is en blijft de natuur..

12. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Gelderland
    Ik weet niet, ik vind 3/4 dagen toch echt wel uitmaken.

Als onze kleine nou met 42 weken nog in mijn buik zit maar het naar de zin heeft, zal de VK dan willen inleiden? Want volgens mijn berekening is de kleine dan 'pas' 41+3 of 41+4 en is het niet nodig. Ben een beetje bang om ingeleid te worden geloof ik.

Hoe strikt zijn VK's met de 42 weken termijn?

13. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zou het ook loslaten. Wil je het zo graag weten omdat je specifiek voor een jongen of meisje heb geklust? Je lichaam doet toch wat ie zelf wil dus tijd van innestelen en zo weet je toch niet.

En even ter info. Wij hebben niet voor jongen of meid geklust, maar vermoedelijk op dag van eisprong geklust dus het zou in theorie een jongen moeten zijn en ik krijg een meid :D. Ook dat kan je dus maar beter loslaten :).

Even een aanvulling op je laatste bericht, ik lig helemaal dubbel. Je bent 11 weken zwanger en denkt nu al aan het inleiden :D. Ik zeg: ga relaxen, anders ga je echt nog doordraaien.

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Het wordt nog moeilijk voor je denk ik, als je logica probeert te zoeken bij een zwangerschap. Moedertje natuur heeft vaak verrassingen in petto en het beste is deze maar te ondergaan.
    Inleiden zou ik me absoluut niet druk over maken (zeker niet nu al), de meeste vrouwen bevallen 'gewoon'.
    Go with the flow en geniet!!!

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Laat het los! Jij gaat een hele zware zwangerschap krijgen ander als je 3 dagen al niet los kunt laten. Dan hoop ik dat je geen andere beren op je weg krijgt...
    Niet alles is in hokjes te stoppen. Elk mens, elke zwangerschap is anders. Echo's zijn er ter indicatie. Verloskundigen zijn ook maar mensen.
    En aub niet nu al druk maken over eventueel in.leiden. waar hebben we het over? Je bent net zwanger!.
    Tracteer jezelf op iets lekkerst en vier je zwangerschap!

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    3 of 4 dagen op zo'n 40 weken is écht niet iets om je druk over te maken :)

17. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Gelderland
    Potverdrie, is al de derde keer dat mijn internet eruitvliegt als ik op 'reply' druk.

Even kort: ik ben niet gestresst en ga hopelijk geen zware zwangerschap tegemoet, dank je. Aan mijn instelling zal het niet liggen.

Ik maak me niet druk, maar snap de logica niet van het verschil, en heb hier nog geen verklaring gehoord waardoor ik die wel zou snappen. De logica van een zwangerschap, hmm, ik weet niet of ik die zoek? Misschien had ik gehoopt op een gekke verklaring van de ovutesten, dat je bijvoorbeeld inderdaad eerst je eisprong kunt hebben en dan pas een LH-piek :p

Daantje, we hebben niet voor een jongen of meisje geklust. Tijd van innesteling ben ik vrij zeker van.

Zo, nou zal ik ophouden voor ik weer gestresst lijk.

Bedankt dames, ik ga zelf wel even verder broeden.

18. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Relax :) Haal diep adem en geniet van je zwangerschap! Maak je aub nog niet druk over inleiden enzo.. duurt nog een eeuwigheid!

Ze meten inderdaad zo maar een milimetertje mis. Bij mijn eerste echo (7+4 dacht ik, uitgaande van laatste menstruatie) deed ze drie metingen en drie keer kwam dr iets anders uit. 7+2,7+4 en 7+5 even uit mn hoofd. Tja, dat scheelt dus ook drie dagen. En dat met drie metingen binnen twee minuten:D
    Bij de termijnecho uiteindelijk de "echte" termijn vastgesteld. En ukkepuk loopt nu weer iets voor op de groei blijkbaar, bij 13 weken (hadden we een echo tijdens de vlokkentest) was de gyn echt verbaasd dat uk al zo groot was. "huh ben je echt pas 13+1? weet je dat zeker, hij is al zo groot??"
    Tja, ze groeien toch zo snel als ze zelf willen. Doe je niks aan. Ben nu wel heel benieuwd of hij dit groeitempo vasthoudt. Merken we bij de 20-weken-echo wel!:cool:

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik houd het op een snelle innesteling ;)

20. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Er zijn verschillende verklaringen gegeven al hoor?
    - afwijkingen in de meting (milimetertje maakt zo een heel verschil!),
    - vroege/late bevruchting
    - vroege/late innesteling

Bij een cyclus van 28 dagen blijkt dat de bevruchting vaak rond dag 14 ligt, dus ja, dan gaan ze uit van zoveel dagen tussen EDLM en bevruchting, vervolgens weer zoveel gemiddelde dagen tot de innesteling. Als dus op dag 13 de bevruchting al plaatsvond en de innesteling was ook 1 dag eerder dan gemiddeld, plus een milimetertje 'mis gemeten' bij de echo ... = 3 a 4 dagen 'afwijking'.

Deel Deze Pagina