Zo onrustig en veel huilen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Phemme, Jul 21, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Phemme

Phemme Actief lid

Aug 29, 2007
    452
    0
    0
    Hoihoi

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij en mijn dochter kunnen helpen. Mijn dochter is nu bijna 4 weken oud en heeft vanaf het begin goed aan de borst gedronken. Sinds een week gaat het bergafwaarts, ze lijkt niet meer tevreden na het drinken, komt binnen een uur vaak weer maar het zit haar wel enorm dwars (krampen). Ook geeft ze veel en vaak over na de voeding. Ze huilt momenteel erg veel en zit niet meer lekker in haar vel.

Ik geef momenteel 1 borst per keer, daar drinkt ze gemiddeld 10 minuten aan, met uitschieters naar 20 minuten per keer en soms wat korter. Aan het einde van haar derde week is ze een keer extra gewogen op het CB en toen bleek dat ze 350 gram in 1 week tijd was gegroeid, terwijl ze twee weken nodig heeft gehad om terug op haar geboortegewicht te komen. Plas- en poepluiers heeft ze erg veel.

Ik herkende wel wat sympomen van hyperlactatie, maar kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ik teveel melk zou hebben want mijn borsten voelen continu vrij leeg aan.
    Tussen de voedingen door heb ik wel vrij veel last van toeschietreflexen, maar ik weet niet of dat hier wat mee te maken heeft.

Voor de nacht en in de nacht krijgt ze een flesje KV, daar doet ze het goed op, kan het zijn dat mijn productie juist teruggelopen is hierdoor? Ze krijgt dit inmiddels al een paar weken.
    Toevallig had ze vanmorgen een flesje KV tussendoor gehad wegens omstandigheden en prompt sliep ze een aantal uren achtereen...

Regeldagen hebben we ook gehad, maar dit lijkt iets heel anders. Hebben jullie misschien tips of oplossingen? Sorry voor de lange lap tekst ;)

Alvast heel erg bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Phemme,

gefeliciteerd met nog een meisje erbij! Sorry dat ik wat laat reageer, ik hoop je toch nog van dienst te kunnen zijn.

groei van 350 gram in een week is erg hard! twijfel dus vooral niet aan je melkvoorraad of dat het genoeg is voor je kindje.

Als ik het goed begrijp, drinkt ze vaak aan de borst en komt ze vrij snel weer. dit doet inderdaad denken aan overproductie, Wees blij dat je borsten niet continue stuwen!
    Het flesje wat je erbij geeft kan gezorgd hebben voor een afname, maar ik vermoed niet dat dit een onoverkomelijk probleem is.

Waarschijnlijk drinkt je kindje erg veel weg in korte tijd. Ze komt dan niet toe aan de echte vettere melk, die pas later in de voeding aan bod komt, en waarop ze het langer dan een uur, twee uur, of tot de volgende voeding uithoudt. Dit verklaart ook dat ze wel langer stil is na een fles. Flesvoeding is daarnaast ook zwaarder te verteren, moedermelk is afgestemd op de darmflora van je kindje.

probeer eens om de eerste melk op te vangen (toeschietreflex weg laten lopen in spuugdoek tot de ergste druk er af is) en dan de borst en kin van je kindje drogen en opnieuw aanleggen. Misschien komt ze zo rustiger aan de vettere melk toe. Wanneer ze binnen de 3 uur nog wil drinken, dan aan de zelfde kant. pas na 3 uur de andere kant aanbieden.

Ik hoop dat je hier al wat mee kunt, succes verder! en geniet van je meisjes!
    (ps naast regeldagen komen kindjes met dit warme weer ook vaker voor een slokje)

Share This Page