Hallo, ik heb zw diabetes en spuit 9 eenheden Novorapid, alleen bij het avondeten want na het ontbijt en de lunch zijn mijn waardes meestal goed. Alleen gister was wel raar en omdat het zaterdag is, krijg ik nu niemand van het ziekenhuis te pakken. Ik moet altijd meten wat mijn waarde is voor het avondeten en dat was 3.8, laag dus. Ik 9 eenheden spuiten en eigenlijk bang dat ik een hypo zou krijgen, dus besloten wat vaker te meten. Na een half uur was 'ie gestegen naar 6.2 en na een uur naar 7.2. Eigenlijk hoef ik pas twee uur na de maaltijd te meten dus met die 7.2 dacht ik dat het hypo-gevaar wel geweken was en heb ik gewacht tot ik twee uur na mijn maaltijd zat. Was 'ie verder gestegen tot 8! Ik ben gaan wandelen, werkt meestal erg goed bij mij maar gisteren leek 'ie maar niet te zakken, hij bleef steeds rond 7.2, 7.4 schommelen. Ik was/ben niet lekker, verkouden en wat keelpijn, maar geen koorts. Uiteindelijk maakten we nog een laatste wandelingetje voor het slapen gaan, voor de wandeling was 'ie nog steeds 7.2 en daarna ineens 4.3? Heel gek dat 'ie ineens zo aan het dansen is voor mijn gevoel, niet eerder gehad ook volgens mij. Komt dit door de verkoudheid of werkt de Novorapid te snel bij mij zodat de piek daarna pas komt? Dan zou ik na het eten kunnen spuiten, wat ik wel doe (op aanraden diƫtiste) bij het eten van de p's en/of chinees, maar niet bij gewone kost. Mede-diabeet in de zaal die meer ervaring heeft op dit vlak?
Zelf (gelukkig) geen ervaring maar mijn man is diabeet. Het kan een combinatie van zaken zijn. Verkoudheid, een infectie kan zorgen voor een andere insuline behoefte dus kan zijn dat je daardoor wat andere schommelingen hebt. Verder lijkt het erop dat de insuline juist wat later is gaan werken omdat je later pas naar beneden ging. Het kan ook zijn dat je maaltijd wat anders was in samenstelling en daardoor wat later een piek heeft gehad die de novorapid niet heeft kunnen opvangen in het begin. Zou het in de gaten houden en anders gewoon de hap bellen als je het niet vertrouwd.