zo ontzettend moe

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door celientje, 18 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. celientje

    celientje Actief lid

    9 nov 2005
    382
    0
    0
    nu nog thuisblijfmoeder
    almere
    hallo Mirjam,

    Ik weet dat vermoeidheid erbij hoort in de eerste weken van de zwangerschap, maar zo moe als ik me nu voel, daar voel ik me toch niet echt lekker bij.
    Ik ben 4 weken en 3 dagen zwanger, en ik ben echt niet vooruit te branden. Alles voelt moe aan, mijn ogen vallen zowat dicht, ik ga op een normale tijd naar bed, maar het duurt wel lang voordat ik in slaap val.
    Omdat ik op dit moment thuis zit, kan ik 's morgens wel iets langer blijven liggen, maar ik probeer wel op een vaste tijd opstaan.
    De rest van de dag probeer ik wel de gewone dingen in mijn huishouden te doen, maar 's middags ben ik echt op. Verder voel ik me regelmatig duizelig.

    Ik eet goed, fruit vitamientjes zorg ik wel voor. Ook drink ik genoeg.

    Ik moet er wel bijvertellen dat ik nog aan het bijkomen ben van een burnout, zowel lichamelijk als geestelijk. Dit is in mei vorig jaar begonnen, en daar heb ik nog wel last van.

    Mijn vraag is eigenlijk: wat zou ik kunnen doen tegen die enorme moeheid?
    Ik vind het helemaal niet erg om wat moeier te zijn dan normaal, maar dit vind ik echt niet leuk, en ik moet nog zoveel weken.

    Ik hoop dat je een tip hebt.

    groetjes
    celiene
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Celiene,

    vermoeidheid hoort bij een beginnende zwangerschap. Sommige vrouwen hebben nauwelijks last, andere extreem veel. De tip die ik voor je heb is heel simpel: geef er aan toe. Zeker met je burn out kortgeleden, dit is best pittig voor je lijf. Luister naar je lichaam, en ga 's middags weer even slapen. Het is goed dat je wel vaste tijden hanteert, je lichaam heeft baat bij regelmaat. Ook goed eten is belangrijk. In jouw geval kan het geen kwaad om naast twee stuks fruit en 200 gram groente een speciaal zwangerschaps multivitaminepreparaat te nemen.
    Blijf ook in beweging, ga elke dag minstens een half uur wandelen, je zult merken dat je je daar op den duur ook fitter en uitgeruster door gaat voelen. De duizeligheid komt waarschijnlijk door je verlaagde bloeddruk, dit is een normale aanpassing aan de zwangerschap. Als je uit bed komt, ga dan eerst even op de rand van je bed zitten en sta vervolgens rustig op.

    Mirjam
     
  3. celientje

    celientje Actief lid

    9 nov 2005
    382
    0
    0
    nu nog thuisblijfmoeder
    almere
    Dank je wel mirjam voor je antwoord.
    Ik heb een multivitamine voor zwangeren gekocht, en let goed op mijn eten, en ga elke dag naar buiten. Ik ben nog steeds wel heel erg moe, maar ik ga 's middags even liggen, als ik dat niet doe, dan val ik aan het eind van de dag in slaap, maar ik merk dat het wel beter gaat.
    Zal vast allemaal goed komen !@!

    groetjes
    celiene
     

Deel Deze Pagina