Zo ontzettend moe :(

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anoniempje91, 21 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Goedemorgen dames,

Na lang piekeren toch maar een topic geopend voor eventuele advies, tips en om het even lekker van me af te schrijven.

Ik ben vanaf het begin van mijn zwangerschap al extreem moe. Ik ging naar werk, kwam thuis, deed een dutje, ging avondeten en sliep daarna verder tot mijn wekker afging om weer naar werk te gaan. Daardoor heb ik redelijk vroeg op werk verteld dat ik zwanger ben en ben ook minder gaan werken, van 40 naar 32 uur maar sta doordeweeks nog wel om half 5 's ochtends op (ik werk elke dag tot half 1 of half 2). Ondertussen ga ik al richting de 18 weken zwangerschap en ben ik nog steeds niet voor uit te branden! Ik weet dat veel mensen zeggen dat het na de eerste 3 maanden beter wordt en dat dit niet zomaar pats boem over is, maar het lijkt alsof ik alleen maar begin af te takelen :(..

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen, ik wil heel graag door blijven werken. Mede omdat mijn contract eind maart afloopt en ik hier heel graag wil blijven werken en dat dus ook aan mijn baas wil laten zien, maar ook omdat ik niet een persoon ben die thuis "niks" wil doen. Jammer genoeg merk ik gewoon aan mezelf dat ik het steeds slechter trek. Hoe vroeg ik ook naar bed ga, hoe veel uur ik ook slaap, hoe erg ik ook uitrust in het weekend, zodra mijn wekker weer gaat om te werken branden mijn ogen en zweef ik de dag door op werk. Mijn moeder zei gisteren nog tegen me dat ik heel bleek zie en ook onwijs ingevallen wangen heb terwijl ik naast dat ik moe ben wel goed eet.

Zijn er hier meer dames die last hebben (gehad) van extreme vermoeidheid en hebben jullie eventueel tips of advies voor mij, ook kwa werk? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Sorry voor het lange verhaal..

Liefs

2. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Simpel, minder gaan werken.. Je lichaam geeft aan dat het zo niet genoeg rust krijgt, dus moet je meer rust nemen..

Je hebt alleen jezelf er maar mee als je te lang doorloopt.. Misschien kan je halve dagen gaan werken, zodat je wat langer kan slapen?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is je ijzer al eens gecontroleerd? Ijzertekort kan ook ernstige vermoeidheidsklachten veroorzaken.
    En is medisch uitgesloten, ja dan zou ik in overleg met de arbo-arts je uren gaan terug brengen.

4. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bij de zwangerschap van onze dochter had ik het ook. Zo extreem moe en dit tot ongeveer 22 weken.
    Ik hoop dat er binnenkort bij jou ook verbetering optreedt!
    Deze zwangerschap er iets minder last van en maar tot ongeveer 13 weken.

Kun je 's middags ook even gaan slapen? En laat thuis zo veel mogelijk door je partner doen.

5. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Kun je misschien ook later beginnen op je werk?
    En misschien een dagje vrij nemen en gebruiken om helemaal te ontspannen?

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hier zou ik ook even naar kijken en ook de waarden navragen. Hier mag je HB vrij laag zijn om nog goed te zijn, maar het kan prima dat jij je bij een beetje hoger je een stuk beter voelt.

Verder was ik bij mijn dochter ook zo moe, wat hielp om de dag door te komen was af en toe even gaan liggen (al was het maar een paar minuten) ogen dicht en even rustig en diep ademhalen.

Hoe voel je je op de dagen dat je later opstaat? Ik kan me voorstellen dat dat ook niet meehelpt.

7. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Ik was ook extreem moe bij de eerste. Ik bleek later ijzertekort te hebben. Op advies van gyneacoloog roosvicee ferro (= extra ijzer) gedronken. Gewoon te koop bij de supermarkt.
    Maar ook dat hielp niet echt, vermoeidheid bleef. Kon een gat in de dag slapen, en 's nachts sliep ik ook als een blok.
    Gelukkig heb ik er nu bij mijn tweede zwangerschap minder last van. De groei van je kindje vraagt heel veel van je lichaam, neem die rust, want je hebt iets heel kwetsbaars in je lichaam zitten. vergeet dat niet, denk aan jezelf en je kindje! Succes en Sterkte.

8. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ga morgen bloedprikken (had ik weken geleden natuurlijk al moeten doen maar ik zie er erg tegen op).

's Middags slapen doe ik ook al veel, meestal wordt ik dan gewekt voor het avondeten en slaap daarna ook weer snel. Gelukkig is mijn partner overdag vaak thuis, dus dit scheelt voor mij al een hoop.

Afgelopen maandag had ik toevallig een vrije dag genomen, maar heb hier niet echt optimaal van kunnen bijkomen omdat ik zaterdag op zondagnacht een vreselijke hoofdpijn aanval kreeg en hier maandag nog op van was.

Later beginnen op werk is ook geen optie, we hebben twee shifts en ik ben vrijwel de enige die de eerste shift kan draaien vanwege de vroege tijden.

De dagen dat ik geen wekker hoeft te zetten beginnen over het algemeen goed, maar een uur nadat ik wakker ben kak ik alweer helemaal in en zou ik zo m'n bed weer kunnen inrollen.

Ik wacht denk ik de bloedtest even af en zal het met mijn vk bespreken, die zie ik over twee weken weer..

9. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Als jij het echt niet trekt, en het is zwangerschapsgerelateerd, dan kan je wel later beginnen hoor, moet je gewoon kunnen regelen met je werkgever. Of minder lange dagen maken. Voor het gedeelte dat je niet werkt kan je dan de ziektewet in en krijgt je werkgever jouw loon vergoed, zodat hij iemand anders daarvoor in kan zetten, en krijg jij gewoon doorbetaald.

Zou zeker even overleggen met je VK wat zij aanraden :)

10. Itisuptome

Itisuptome Actief lid

12 dec 2014
    304
    0
    0
    Herkenbaar.... Hier ook enorm moe ondanks genoeg rust. Mensen weten altijd wat je moet doen. Probeer me er vaak overheen te zetten door naar buiten te gaan, fietsen, wandelen.... Het helpt eigenlijk niet. Maar ik heb ook het geluk dat ik nog steeds dag en nacht ontzettend misselijk ben en daarvoor emesafene slik.. Dat helpt niet echt, maar je kunt er wel extra moe van worden. Al mijn bloedwaarden zijn trouwens prima. Blijkbaar gaat al mijn energie richting beebje! Nou vooruit dan maar ;)

11. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Sorry voor de late reactie..

Afgelopen donderdag en vrijdag veel geslapen, weekend helaas niet kunnen bijkomen hoeveel rust ik ook neem. Sinds een paar dagen ook rugklachten erbij omdat ik 85-90% van de tijd op mijn werk sta. Nu zie ik mijn verloskundige 4-2 en heb ik mijn contract bespreking 16-2, nog even volhouden dus hoe graag ik ook nu al een gesprek wil aangaan.. Ben ook een beetje bang dat ze mij op werk niet serieus nemen omdat mijn baas gisteren aan het klagen was omdat ik even aan het zitten was omdat er geen klanten waren, hij vond dat ik actief moest doen!!! Toen hij dat zei werd ik witheet en moest ik mij inhouden om beleefd te blijven, ik werk 6 á 7 uur per dag en heb helemaal geen pauzes behalve dus de momenten dat er even geen klanten zijn. Wanneer het druk is ziet hij niet hoe hard ik wel niet werk omdat hij altijd op kantoor zit, maar wanneer er volgens hem iets mis is dan krijg ik alles over me heen. Daarnaast buk en til ik ook veel meer dan dat ik eigenlijk mag. Ik ben dus bang dat wanneer ik een gesprek aan ga op werk ze meer redenen zien om mijn contract niet te verlengen dan wel. Moeilijk hoor allemaal..

@Itsuptome Gelukkig heb ik geen last van misselijkheid, wel van random duizeligheid. Hoop dat je je snel wat beter voelt!

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Sorry je kunt nog je hele leven werken, maar je lijf moet nog langer mee dan vandaag de dag hè. Plus je hebt ook nog de verantwoording voor dat kleine wondertje wat in je groeit. Ik begrijp je angst omtrent de contractverlenging, maar je gezondheid gaat voor!

Geen pauzes??? check de Arbo-wetgeving er eens op. Zeker nu met je zwangerschap, je hebt zelfs recht op 1/8 deel van je werktijd extra pauzes. Daarnaast is de arbo-wetgeving ook voor het tillen etc.

13. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Tijdens je zwangerschap heb je recht op extra pauzes.
    Die moet je ook nemen als je zwaar werk hebt.
    Dan hoeft zwaar werk niet te vallen onder tillen ofzo, maar lang staan is ook zwaar!

Ik zou m'n eigen niet druk maken om mijn contract die verlengt moet worden maar om je eigen lichaam en de kleine.
    Als het teveel voor je is dan is het zo en heeft je baas zich daarnaar te schikken. Je bent zwanger en daar heeft hij rekening mee te houden.

Je lichaam is belangrijker dan je baan ;)

14. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb idd gelezen dat je recht heb op 1/8 pauze. Ik heb er nooit echt problemen mee gehad omdat wanneer er geen klanten zijn ik dus even kan zitten, tot mijn baas dus begon te zeuren dat ik actief moest gaan doen terwijl ik nét een kwartier (voor de drukke lunch periode ook nog) zat. En ik snap ook dat mijn lichaam op dit moment belangrijker is dan mijn baan maar het is toch fijn als je zekerheid heb dat je gewoon kan blijven werken waar je werkt.

Een collega van me vertelde wel dat aan haar gevraagd was of zij mijn ochtenddiensten eventueel zou kunnen overnemen als ik met verlof ben, dat is dan wel weer positief. Maarja, als ik straks ga lopen "klagen" dan denken ze er straks misschien heel anders over. As woensdag spreek ik mijn vk weer, even aankijken wat zij van mijn klachten vind en anders ga ik toch maar echt een gesprek aan met mijn baas..

15. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Vandaag ziek naar huis gegaan omdat ik last had van extreme duizeligheid. Had er vanacht in bed al last van wanneer ik me
    omdraaide en toen ik opstond viel ik haast tegen de vlakte. Door het niet opnemen van collega's toch maar naar werk gegaan (we werken daar alleen) tot ik kon worden afgelost..

Nu kreeg ik net een appje van degene die over de contracten gaat en die vroeg of ik niet minder wilde gaan werken (kennelijk valt het hun dus ook op dat ik aftakel), het was maar een suggestie maar of ik er over wilde nadenken. Heb gezegd dat ik er maandag op terug kom en dat was prima. Ik zou best iets minder willen werken, maar niet in vorm van contracts vermindering. Ik ben in het begin al van 40 naar 32 uur gegaan door mijn vermoeidheid en wil niet nog minder uur krijgen ivm mijn salaris.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

eeh ziekmelden.. tjee moet je helemaal tegen de vlakte gaan en op je buik vallen voordat je naar je lijf gaat luisteren?

Bel de verloskundige, daar zijn ze voor! en meld je ziek. Je hebt ook de verantwoordelijkheid voor dat kleine mensje in je buik he.! Dat je jezelf misschien niet belangrijk genoeg vind om goed voor te zorgen en gewoon iemand te bellen en te overleggen die daar voor zijn doe het dan voor die kleine in je buik.

17. tantetil

tantetil Bekend lid

1 jan 2010
    768
    162
    43
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik zou ook zeker niet je contract laten aanpassen, maar gewoon gedeeltelijk ziekmelden. En inderdaad wat hier al gezegd is, werk is maar werk. Op dit moment gaat je gezondheid en het welzijn van je baby voor alles.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Sorry, maar hoe vaak moet er tegen je worden gezegd dat je op jezelf moet passen en op je kindje????
    Alsjeblieft meld je ziek! evt voor een aantal uren, maar laat nu NIET je contract verminderen, dat kost je straks geld in je verlof. Je werkgever krijgt je ziektemelding/uren gewoon vergoed van het UWV, dus het kost hen in feite niets.

19. Degoe1982

Degoe1982 Bekend lid

15 apr 2014
    777
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoe was je bloeduitslag? Is vitamine b12 en D ook mee genomen?
    Hb laag geefr problemen maar b12 tekort nog erger.

20. Lottel

Lottel Fanatiek lid

3 jan 2010
    1.188
    116
    63
    brabant
    Ook ik ben wel benieuwd hoe het nu met je gaat?

Deel Deze Pagina