Na een erg zware zwangerschap, heb ik nu dan toch bijna de 39 weken bereikt. Ivm feit dat mijn lijf de hele zwangerschap eigenlijk al nauwelijks aan kan, wilde de gynaecoloog best inleiden met 38 weken. Maar ik twijfelde erg omdat ik het gevoel had dat dit heel gecompliceerd zou gaan verlopen, doordat mijn lichaam nog helemaal niet klaar was (baarmoedermond niet verstreken, geen ontsluiting etc). En omdat ik bang was dat het misschien wel beter was voor het kindje om nog door te groeien. Dit inleiden vooralsnog dus afgezegd/uitgesteld. Maar met ruim 38 weken verloor ik wel ineens mijn slijmprop en sindsdien nóg meer harde buiken dan ik al had en rommelt het aan alle kanten. Ik ben angstig voor de bevalling zelf. En weet nu ook steeds niet welke keuzes ik het beste kan maken? Zal ik vragen om strippen. Zal ik me toch gaan laten inleiden? Zal ik afwachten? Of zal ik een extra afspraak bij de verloskundige vragen om in ieder geval eens te laten kijken of ik nu wel een verweekte baarmoedermond en misschien wel wat ontsluiting heb? Of heeft dit geen enkele meerwaarde? Lastig lastig!
Soms is een inleiding niet te verkomen maar meestal is het natuurlijk laten verlopen beter. Je lichaam en je kleintje moeten er klaar voor zijn. En als dat nog niet zo is loopt het vaak allemaal stroef waardoor er nog meer ingrepen nodig zijn. Dus meer weeopwekkers, eerder ingrijpen met hulpmiddelen zoals een vacuümpomp ect. Dus zolang je kleintje het goed doet en jij het lichamelijk nog aan kan zou ik nog even afwachten. En ga eens lekker onder de warme douhe of lekker in een warm bad. Voorweeën/harde buiken nemen dan vaak af terwijl weeën dan juist doorgaan.
Bedankt Lieke. Dat is ook wel zoals ik er meestal over denk. Warm bad nam ik tot nu toe regelmatig, maar ik durf dat na het verliezen van de slijmprop ivm infectiegevaar niet meer goed aan. Want er is dus redelijke kans dat ik ook wat ontsluiting heb.
Zolang je vliezen niet zijn gebroken mag je gewoon in bad. Je kleintje zit dan gewoon goed beschermd. Bij de 2e bevalling heb ik nog tot 6 a7 cm de weeën in bad opgevangen. Heerlijk. Kan ik je echt aanraden. Alleen met de 3e waarbij ik langdurig gebroken vliezen had mocht ik niet in bad maar wel gewoon heerlijk douhen.
Ja ik weet dat je tijdens bevalling wel blijvend in bad mag met ontsluiting. Maar is dit ook zo wanneer je niet op korte termijn bevalt?
Ik ben ingeleid met 38+5 wegens groei achterstand. Ik had geen voorweeën of wat dan ook gehad. Ik had 1cm ontsluiting, bmm nog naar achter, nog redelijk lange bmhals en niet verweekt. Op maandag ballon gekregen, daar kwamen wel wat lichte weeën van. Maar dat hield op. Ballon die middag verloren, maar geen weeën. Ze wilden verder die dag niks meer doen. Dus ook geen weeenopwekkers gehad. Net na middernacht begonnen de weeën uit zichzelf weer en is die ochtend zonder hulpmiddelen mijn dochter zonder probleem geboren. Het kan dus zonder drama. Misschien dat dit je helpt een keuze te maken als het echt te zwaar is voor je. Sterkte!
Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels weet ik sinds 2 dagen van de verloskundige dat er nog niks geen voortgang bij mij is daar beneden. Strippen dus geen optie. Inleiden dus wel, maar ik durf het niet aan. Wanneer het voor de gezondheid van de baby beter zou zijn, zou de beslissing heel simpel zijn. Maar nu het alleen voor mij beter is, vind ik dat een stuk lastiger. Vannacht echter wel nog meer pijn gehad dan anders. En vanochtend blijf ik continue lage rugpijn en menstruatiepijn houden. Echter niet in golfbewegingen zoals bij weeën, maar het is continue aanwezig. Herkennen jullie dat?
Die continue pijn herken ik niet zo. Wel continue een ontzettend zwaar gevoel alsof ik geen stap meer kon zetten of de baby zou er uit vallen en dat deed dan vervelend pijn. Dit ontstond trouwens direct na het strippen (was toen 41.6). Na ongeveer 6 uur ging het over in weeën. Dus wel echt met af en aan, golfbeweging.
Hoe is het nu? Ik herken je klachten niet. Ik ben bij mijn tweede bevalling ingeleid vanwege vergiftiging en heb dit niet als naar ervaren. Mijn bevalling verliep goed en ook mijn zoontje deed het gelijk goed. Hoop dat het goed met je gaat.