Hoi allemaal, Ik ben vanmorgen bij de verloskundige geweest en onze kleine ligt nog steeds in de stuit. Zijn hier dames die er ervaring mee hebben dat de kleine op het laatste moment nog draaide. Of moet ik er vanuit gaan dat hij zo blijft liggen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
die van mij ligt dus helaas ook nog in stuitligging en ben nu 35 weken zwanger. Ik ben dan ook erg benieuwd of er mensen zijn waarbij hun kleine op het laatste moment zich heeft gedraaid en of er eventueel een stimulans is om hem te draaien.
Zoek online maar eens naar moxa. Ik zelf heb een versie laten doen in het ziekenhuis bij mijn vorige zwangerschap. helaas draaide hij enkele dagen later terug en hebben we hem opnieuw laten keren en zo is hij netjes blijven zitten tot de bevalling..
mijn eerste is met 36 weken nog uit zichzelf gedraaid en de tweede met 34 weken, dus er is echt nog van alles mogelijk!
Keren moet echt in het ziekenhuis gebeuren. Meestal krijg je een spier verslapper en/of weeenremmer om de baarmoeder rustig te houden. Ze checken met een echo of er geen gekke dingen zijn die risico's kunnen geven (ligging placenta/navelstreng), en ook na de draaiing checken ze alles. Ze maken ook een ECG na afloop om te kijken of het kindje alles goed doet. In heel zeldzame gevallen kan er iets mis gaan, waarbij in het ziekenhuis direct kunnen ingrijpen. Dit moet dus echt in het ziekenhuis gebeuren door de verloskundige daar of een gyneacoloog. Meestal zijn er in het ziekenhuis enkele mensen die hier veel ervaring mee hebben, soms er zelfs een speciaal versieteam. MMC Veldhoven staat erg goed bekend!
De eerste lag in stuit vanaf 20 weken en is tot aan de bevalling (geplande keizersnede) zo blijven liggen. Een draaipoging baatte helemaal niet. Dit keer ligt het kindje wéér in stuit, ook al heel lang, dus ik zie het er niet van komen dat hij/zij nog gaat draaien uit zichzelf....
Ik heb ook een topic bij "bevallen" over stuit. Wij zijn vandaag ook op controle geweest. Moesten om 11 uur bij de gyn zijn, maar was enorm druk. Ze zeiden al dat het uitliep, een uur ongeveer. We mochten ook na een half uur terugkomen, hebben dus maar gedaan, even naar AH boodschappen gehaald. Toen we terugkwamen nog 45 min wachten. Bloeddruk was goed, 120/75. Gewicht, toch weer iets afgevallen. In de laatste 8 weken ben ik wel 1,2 kg aangekomen, maar dat wat er 2. Dus in de laatste 2 weken toch weer 0.8 af. We hebben door de drukte geen groei echo gehad. Was ik eigenlijk wel heel benieuwd naar. De gyn voelde al meteen dat ze nog in stuit ligt, en een snelle echo (30 sec) bevestigde dat. Hoofdje tegen mijn ribben (voelt ook beetje beurs), ruggetje links, voetjes rechts bij het hoofdje. Hartje klopte netjes, en nog steeds te weinig vw. Aanstaande dinsdag gaan we een versie proberen. De gyn denkt dat het niet gaat lukken (gezien vw), maar we gaan het in ieder geval proberen!! Dinsdag heb ik om 14.30 uur een versie. Dat gebeurt op de kraamkamer. Mocht het hartje dan achteruit gaan of ik krijg weeen (maar heeeeele kleine kans hoor), dan ben ik al meteen op de goede plek en kan er een keizersnee volgen. Maar in principe gaan we daar niet van uit, haha. (Ik ga voor de zekerheid toch maar vast mijn vluchttas inpakken.)
Onze eerste lag ook in een stuit. Eigenlijk het grootste deel van de zwangerschap. Nu was hij ook groot dat konden we zien in de groeiecho. We hebben wel een draaipoging gedaan, maar dit deed flink zeer en lukte ook niet. Mede doordat hij ook groot was. We kozen voor een geplande keizersnede maar uiteindelijk kwam hij toch 4 dagen eerder maar wel ook via een keizersnede. Ik zou niet nog een keer voor een draaipoging kiezen. Nu bij de tweede wordt het waarschijnlijk ook een keizersnede omdat deze nog groter is als de eerste
ikzelf woon in Belgie en ga bevallen in het ziekenhuis van Tongeren. Heb wat dat betreft wel vertouwen in de Belgische artsen...alles beter dan AZM Maastricht!! Mijn gyn zei gisteren dat ze met inwendig keren wachten tot 38 weken, stiekem hoop ik gewoon ergens dat hij nog uit z'n eigen gaat draaien, maar daar hebben we helaas niets over te zeggen. Ik zou gewoon het allerliefst een natuurlijke bevalling willen hebben. Als je KS krijgt, ben je zo beperkt in je 1e week(en) terwijl dat net een van de mooiste weken is. Dus tot nu toe kan ik niet meer doen dan hopen hopen hopen...
Hier nog een stuitliggertje. Ligt al zolang ik het kan voelen met z'n hoofdje naar boven en dan overdwars of met z'n beentjes helemaal naar boven langs het hoofdje (onvolkomen stuitligging). Gister hadden we een een liggingsecho en wat ik dus al vermoedde, bleek dus waar. Aansluitend een gesprek met de gynaecoloog gehad en die wilde dat ik volgende week weer terugkom voor nogmaals een controle op de ligging en mocht hij niet uit zichzelf gedraaid zijn (wat ik dus echt niet meer verwacht ) gaan we daarna in de loop van die week of het begin van de week daarop een versiepoging doen. Ik vind het al met al vrij lang afwachten, ik had gehoopt dat we deze week al iets meer zouden weten. Ik kijk ook niet echt uit naar een draaipoging - puur omdat ik niet echt resultaat verwacht - maar aan de andere kant heeft een natuurlijke bevalling wel mijn voorkeur. We zien wel wat het wordt, ik ben nu al zo op ons ventje aan het inpraten dat ie toch echt een keertje moet gaan draaien...hihi. Verwacht niet dat ie luistert trouwens!
bij mji is de vorige met 34 weken zelf gedraait maar dat was een kleintje. Nu weer een stuiterbal maar is groter en ligt dus nog steeds fijn in stuit lijkt soms wel proberen te draaien maar ligt dan overdwars auwwww. Dus we zullen zien ik laat zowieso geen versie doen (deze babay word ook weer groter (2de was gemiddeled en deze zit er al beoven) en ook geen stuitbevaling dus dan word t ks waar ik erg van baal dus hopen dat ze gaat draaien!!!!!
In de eerste zwangerschap lag onze zoon in stuit en is de hele rit zo blijven liggen. We hebben een draaipoging ondernomen met 36 weken maar dit baatte niet, liet zich in zijn geheel niet draaien. We hebben toen in overleg met de gyn besloten voor een geplande keizersnede omdat ik geen goed gevoel had bij een natuurlijke stuitbevalling (ik mocht het wel proberen maar wilde ik niet). Nu ben ik weer zwanger en dit kindje lag ook in stuit. Gelukkig is hij/zij vorige week, met 33 weken, gedraaid. Nu een normale bevalling proberen!
Hier ligt ie nog steeds in stuit en de kans is nu te klein dat ie nog uit zichzelf gaat draaien. Vorige week woensdag een draaipoging gehad en dat is niet gelukt dus. Was gelukkig al na een paar minuten duidelijk, dus geen half uur gewrik aan m'n buik. We hebben gekozen voor een geplande keizersnede omdat ik een stuitbevalling echt niet zie zitten en ook de gyn. raadde het ons min of meer af omdat er gewoon meer kans op complicaties is dan, in mijn geval. Nu maar hopen dat ie het tot die tijd volhoudt bij mij van binnen.... anders wordt het natuurlijk een spoedkeizersnede en dat lijkt me ook verre van fijn. Maar goed... da's dan weer het onzekere stukje dat zowiezo bij een bevalling hoort dus!