Slechte uitslag nekplooimeting 1:45

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door flappie2015, 13 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flappie2015

6 okt 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 flappie2015, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt: 13 okt 2015
    Hoi,

Ik ben zwanger van mijn derde kindje. de eerste 2 zwangerschappen hebben we ook een nekplooimeting laten doen en bij beide had ik super uitslag (1 op een paar duizend)
    Nu bij de derde ook een nekplooimeting laten doen en ze hadden 2,7 gemeten en de dame van de echo zei dat het er erg netjes uit zag. Ik maakte me dus totaal geen zorgen. Vandaag de uitslag gekregen en ik heb een verhoogd risico van 1:45. Ik ben 37 en dat haalde mijn percentage flink naar beneden zei de dame aan de telefoon.
    Nu ben ik van de uitslag toch wel erg geschrokken. Ik mag volgende week een nipt test doen en dan moet ik nog een goede week wachten op de uitslag. Het feit dat ik nu nog 2 weken in spanning zit vind ik heel moeilijk.
    Wie van jullie heeft dit ook meegemaakt en hoe was bij jullie de uiteindelijke uitslag?
    Bedankt voor het delen van je ervaring....

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    #2 RoGiJuLi, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt: 13 okt 2015
    Ff bericht aangepast, ik had je vraag verkeerd gelezen!!

Succes in deze killing wachtweken! Ik duim dat alles toch goed is!

3. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik was 40 en had een uitslag van 1:54 voor Down Syndroom.
    verder geen onderzoeken zoals VWP laten doen.
    Wel 20 weken echo/GUO en daar bleek hij een aandoening te hebben wat vaker bij Down Syndroom voor komt.
    Uiteindelijk is onze zoon geboren en heeft het Down Syndroom.

Ik weet uit ervaring hoe je kunt schrikken na zo'n uitslag. Ik zag die uitslag ook helemaal niet aankomen en ben de eerste dagen compleet van slag geweest.
    Nog 2 weken in onzekerheid is ook lang, wij besloten geen vwp te laten doen (nipt was er toen niet) omdat ons kindje toch welkom was,met of zonder DS en we geen enkel risico wilde lopen met zo'n onderzoek. Dus van onzekerheid weet ik helaas ook veel af alleen hadden wij daar zelf voor gekozen.
    Heel veel sterkte gewenst!!!

4. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier 1:24 (toen was ik 29) en een kerngezonde dochter! heb geen onderzoeken verder laten doen ivm angst voor verliezen kindje. Mijn zoon is doodgeboren met 26 weken, dus dat speelde in mijn achterhoofd. Ik laat het dan ook nu niet meer doen. Het blijft een kansberekening en de omstandigheden kunnen net het verschil maken. Bij mij dus het bloedonderzoek wat de boel veranderde. Ik heb zoveel echo's gehad vanaf 14 week, dat ze grote afwijkingen wel hadden gevonden..... bij 20weken had ze wel wat markers, zoals bv korte ledematen, groot hoofd.... maar dit was dus helemaal niks ernstigs en ze had een heel fijn koppie bij geboorte trouwens:p

5. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Hier kans van 1:200. Precies de grenswaarde voor doortesten dus. Ik heb ervoor gekozen de NIPT te laten doen. Nekplooi was keurig (1.8), maar mijn eiwitwaarden waren laag. Dat maakt de kans groter.

Moet je helaas wel zeggen dat NIPT uitslag vaak langer dan een week duurt. Bij ons zeggen ze nu dat deze ws dinsdag of woensdag binnen is, ik heb maandag de test laten afnemen. 1,5 week dus.

Besef je wel dat 80% van de kindjes met DS een verdikte nekplooi heeft. En dat de kans dat je kindje geen DS heeft nog altijd veel groter is dan dat je kindje dat wel heeft. Succes met wachten!

6. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    1 op 45 valt wel mee toch?! Je hebt nog steeds zo'n 95% kans dat er niks aan de hand is!!
    Vlokkentest laten doen, dan heb je zsm zekerheid, want de onzekerheid is killing. Heb vertrouwen.

Onze nt was te dik, 4.0mm, (geen ct laten doen) en daardoor 1 op 3 kans op chromosoomafwijkingen. Ons kindje heeft geen down, patau of edwards. De wachttijd is onmenselijk.
    Onze arts raadde nipt sterk af i.v.m. de hoge kans, dus direct vlokkentest. Verschrikkelijke ingreep vond ik, zoveel pijn gehad! Maar dat is vergeten als je de uitslag binnen hebt.

7. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb ook een item openstaan op deze forum met de naam combinatietest 1:4. Een aantal dames hebben daar ook mooie verhalen geschreven.

Ik vond de combinatietest al een vreselijk iets maar tegenwoordig moet dat voor je een vlokkentest mag doen. Ik had dus een uitslag van 1:4. 2 dagen daarna direct een vlokkentest laten doen. Qua pijn heel goed te doen en het was zo voorbij. Daarna paar dagen rustig aan, dan is er denk ik weinig aan de hand. Natuurlijk een kans op een miskraam maar die heb je sowieso altijd. En met een uitslag van 1 op 4 is de kans op een afwijking vele malen groter dan op een miskraam als gevolg van een vlokkentest.

Woensdag de eerste uitslag gekregen, alles goed. Nu nog een aantal andere dingen afwachten maar hetgeen ze vreesde is uitgesloten.

Maak je niet al te druk, het is een kansberekening en zegt natuurlijk iets over de kans maar verder niets over jou persoonlijk. Ik heb echt meer dan een week in de put gezeten. Had al mentaal afscheid genomen. En, zoals het er vooralsnog uitziet, helemaal voor niets. Persoonlijk zou ik wel direct voor de vlokkentest of VWP kiezen. Als NIPT niet goed is, is dat sowieso de volgende stap en zit je nog langer in de spanning. De behandeling viel mij echt 100% mee.

Oh ja, ik ben 39 en de nekplooi was 3.8

Sterkte!!

8. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Vind dat een aantal mensen erg makkelijk doen over een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Itt nipt hebben die een klein risico op een miskraam. Bij 1:4 vind ik het verhaal heel anders dan bij de uitslag van TO.

9. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Ik had een kans van 1:52. De nekplooi was vergroot. Wij hebben gekozen voor een vlokkentest, omdat een verdikte nekplooi meer kan betekenen dan de drie trisomiëen waar een NIPT test op test. Bv ernstige hart of lever afwijkingen.
    Na 3 weken hadden wij pas de uitslag (was in december en duurde langer ivm kerst/oud en nieuw). Uiteindelijk was alles goed. Ik ben achteraf toch "blij" dat ik voor een vlokkentest gegaan ben, want met alleen NIPT test zou ik toch onzeker blijven.
    Nu weer zwanger en ga nu direct voor NIPT test zonder combinatietest. Dit omdat ik niet weer zo lang in onzekerheid wil zitten. En daarbij, blijkt maar weer dat een verdikte nekplooi helemaal niks hoeft te zeggen.

10. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mag je dan direct NIPT doen? Ik dacht alleen uit vervolgonderzoek na de conbinatietest. Zou wel beter zijn.

11. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien diat ik, in de ogen van andere, inderdaad makkelijk over VWP en de vlokkentest praat. Beide heb ik gehad dus over de behandeling zelf kan ik zeggen dat daar niet moeilijk over valt te doen. Natuurlijk is de behandeling eng maar voor mij was het qua pijn heel goed te doen en zo voorbij.

En over het risico, voor mij weegt de zekerheid zwaarder. Ook als mijn uitkomst bv 1:192 was geweest. Misschien praat ik te makkelijk maar ik vind dat er ook weer niet te moeilijk over moet worden gedaan.

12. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind niet dat hier makkelijk over een VWP of vlokkentest wordt gedaan. Het is vrij simpel, de kans op een miskraam bij deze onderzoeken is 1/200. Als je kans op een afwijking 1/45 is, heb je veel meer kans op een afwijking dan miskraam bij onderzoek en is het dus niet gek om verder te laten onderzoeken.

13. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Helemaal eens. Behalve als je nu al zegt dat het sowieso welkom is. Dat zou ik het weer niet doen.

14. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Dat mag, na betaling van €590,-.. Gewoon zelf geregeld dus. Noooit meer wil ik in zo'n vervelende, ellendige en onzekere tijd komen. Nu dus geen gekke kansberekening uitslag, maar gewoon een (haast) 100% directe correcte uitslag. De tijd vanaf de uitslag combi test tot uitslag vlokkentest was voor ons echt killing. Heeft heel onze december-feest-maand verpest.

15. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kijk, dat is stukken beter. Gelukkig kreeg ik na mijn 1:4 bij de combinatietest een sneltest voor de vlokken maar voor alle uitslagen er zijn duurt het toch 2 weken. Ik heb ook helemaal niets met de combinatietest. Uiteindelijk zegt het niet zo veel.

16. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Maar je weet dat de vlokkentest 1-2% foutmarge heeft en de nipt ong 1% niet detecteert? Vruchtwaterpunctie is zekerder, maar kan pas vanaf 15/16 weken.

17. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Ja zou willen dat het in Nederland de combinatietest zsm vervangt! Veel beter dan zo'n vage kansberekening.
    Een volgende keer zou ik m ook meteen laten doen. Kost wat, mar combinatietest met eigen risico voor nipt erna ook!

18. flappie2015

6 okt 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag bloed af laten nemen voor de NIPT test. De uitslag kan ik verwachten over 16 dagen!! Pfff... Duurt erg lang. Vorig jaar was de gemiddelde wachttijd 9 dagen maar vanaf dit jaar hebben ze het verlengd naar 16 dagen.
    Eerst de NIPT test is ook de standaard route zegt de gyn. Ze bieden pas een vruchtwater punctie aan als de uitslag van de Nipt niet goed is.

19. tiktak15

tiktak15 Actief lid

20 jun 2015
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    #19 tiktak15, 25 okt 2015
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
    waar? Ik heb NIPT in AMC gedaan (juni) and uitslag was binnen 10 dagen

20. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik in Antwerpen. Dat was op een maandag en vrijdag avond had ik de uitslag. Ik had ook echt niet langer kunnen wachten.

Deel Deze Pagina