ouderschaps verlof

Discussion in 'Zwangerschap' started by Noukie1805, Jan 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

Feb 4, 2009
    665
    0
    0
    Hoi allemaal,

Hier even een praktische vraag :)
    Ik wil straks 3 dagen gaan werken, maar ben er nog niet helemaal uit of ik in eerste instantie 1 dag per week (van de 2 die ik minder ga werken) ouderschapsverlof wil opnemen (aangezien je hier tegenwoordig een vergoeding voor krijgt is dat mssn wel handig) . Echter bedacht ik me dat ze deze vergoeding ws als inkomen zien en dit weer aftrekken van de vergoeding die je krijgt voor de kinderdagopvang. Dan scheelt het nl onderaan de streep ws helemaal niks.
    Eigenlijk is de vraag dus dat als ik ouderschapsverlof vergoeding ontvang krijg ik hierdoor minder dagopvangvergoeding, omdat ze het als inkomen meerekenen?
    Snappen jullie hem nog?
    Anders zal ik toch echt even de belastingdienst moeten bellen, maar denk probeer het even!
    Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Anouk

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Pfff.... nooit over nagedacht. Ik zou het inderdaad navragen bij de BD. Als het nu niet wordt meegerekend voor de KDV-toeslag, dan zou ik evt ook overwegen om die andere dag ook als Ouderschapsverlof op te nemen. Dat scheelt altijd weer een beetje.
    Tevens krijg je dan ook voor het volle "bedrag" je pensioenopbouw.
    Vraag desnoods even bij PZ een proefberekening aan met diverse scenario's.

Dus eentje als je gewoon 3 dagen PT gaat werken
    eentje 3 dagen PT + 1d Ouderschapsverlof
    eentje 3 dagn PT + 2 dagen ouderschapsverlof

Daarnaast kun je dan zelf berekenen wat je aan ouderschapsverlof toeslage kunt ontvangen.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zover ik weet is de vergoeding voor ouderschapsverlof juist afgeschaft en moet je dit nu zelf betalen uit het verlofsparen wat je kunt doen. Vroeger kreeg je ouderschapsverlof vergoed.

Ik neem ouderschapsverlof op omdat ik er nog niet helemaal uit ben of ik definitief minder wil gaan werken. Door ouderschapsverlof te nemen kan mijn werkgever mij na die periode niet weigeren die uren weer terug te geven. Dat leek me handig. In mijn geval gaat het maar om 4 uur per week maar we gaan ook verhuizen naar een veel groter huis dus onze financiële situatie verandert wel behoorlijk

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, het is juist losgekoppeld. Voorheen moest je per sé deelnemen aan een levensloopregeling om in aanmerking te komen voor deze korting/toeslag. Sinds 01-01-2009 is dit juist losgekoppeld!!!! het is wel maar € 3,99 per uur max, maar het is altijd beter dan niets toch?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Joh, weer wat geleerd! Dank!
    Ik zal er wel geen recht op hebben maar ik ga er toch eens induiken.
    Het is wel € 16 euro per week :D:D:D:D:D:D

Share This Page