Hallo, Sinds 12 dagen ben ik moeder van mijn eerste kindje. Een prachtige dochter waar ik zielsgelukkig mee ben. Helaas heb ik niet zo'n fijne kraamhulp gehad. Ze kon me niet goed ondersteunen en was erg simpel om het zo maar te zeggen. Als ik vragen had over borstvoeding kreeg ik de tip om het maar op internet op te zoeken. 'Daar kun je alles vinden'. Zonder hierover in detail te treden kun je je vast voorstellen hoe dit voor mij gevoeld heeft in de toch al zo emotionele week. De kraamhulp heeft mij aangeleerd om 15min te voeden, te verschonen en weer 15 min te voeden. Mijn dochter was altijd te moe om goed aan te happen dus ik zat eigenlijk veel langer, maar durfde dit dan niet aan haar toe te geven. Sinds ze weg is voed ik gewoon wanneer zij aangeeft dat ze trek heeft. Meestal is dat elke 3 of 4 uur en drinkt ze goed. Ik ben er wel altijd erg lang mee bezig. Ik gok 60 min. De laatste 2 dagen lijkt ze op sommige momenten geen rust meer te hebben. Ze blijft maar vragen om de borst. Mijn vragen: * Wat is een normale tijd voor een voeding? (Moet ik haar echt afkoppelen bij 15 min? ) * Is het normaal dat ze soms anderhalf uur aan de borst drinkt -en dan nog niet genoeg heeft? ( ze drinkt echt anderhalf uur.. misschien een paar minuten tussendoor dat ze wat sabbelt, maar ik hoor echt klokgeluiden. Ze wil daarna ook alleen maar tegen m'n borst aanliggen.). * Zou een speentje een oplossing kunnen bieden? Ik ben zo onzeker. Durf nog niet zo goed zelfstandig beslissingen te nemen
Hoi, Gefeliciteerd! En wat doe je het goed door je kindje te volgen! In het begin (kraamtijd) wordt vaak op een keurig schema gevoed: ene borst, verschonen, andere borst). Na de kraamweek verandert dat vaak. Kindjes gaan een soort van ontwaken en komen vaker, clusteren in de ochtend of middag of avond. En ze kunnen soms nog wel regelen omdat ze voor groei of ontwikkeling even meer nodig hebben. In dat opzicht is het goed dat je je kindje volgt: je zit in de eerste periode van afstemmen van hoeveel voeding je lichaam voor je kindje gaat maken. Een voeding duurt ongeveer tussen 20 en 35 minuten. Ik zeg vaak dat je met 45 minuten een heel eind klaar moet kunnen zijn met verschonen en voeden. Ongeacht of dat verschonen er voor, tijdens of na het voeden is kun je met drie kwartier dus een goede voeding gehad hebben. Daarna mogen kindje natuurlijk nog altijd bij mama, voor veiligheid, vertrouwen, zuigebehoefte... Kijk goed hoe je kindje drinkt: is ze echt effectief voeding aan het binnenhalen of ligt ze er wat afwachtend bij, oogjes dicht, pauzes langer dan het klokken? Bel bij twijfel een vrijwilliger van VBN of LLL, zij hebben veel ervaring hierin in de eerste weken. Of maak een afspraak met een lactatiekundige: kun je al je vragen en onzekerheden doorspreken en heb je iemand om op terug te vallen en bevestiging te krijgen dat het goed gaat. Kijk op borstvoeding.nl, daar vind je vrijwillige organisaties en vereniging van lactatiekundigen. Succes!
Hai Heidi, Bedankt voor je antwoord. Helaas heb ik momenteel geen budget voor een L.kundige wegens werkloze man, maar misschien dat een vrijwilliger me kan helpen. Goede tip. Je hebt het ook over zuigbehoefte en clusteren. Valt dit er misschien onder? Vanavond begon ik met voeden om 22:00. Ze was nog iets slaperig, maar hapte wel goed aan en dronk op zich goed. Ik was om 23:00 klaar met voeden en verschonen, maar om 23;15 begon ze weer te vragen om de borst. Dat vragen uit zich in maaiende armen, drinkend mondje en uiteindelijk brullen in de wieg. Nu is mijn dochter geen huiler dus wanneer ik haar hoor huilen kan ik niet anders dan haar pakken en troosten. Troosten helpt dan niet. Ze wil evht drinken. Uiteindelijk heb ik tot 00:40 met haar gezeten. Ze sabbelt dan aan de borst. Maar wanneer ik haar eraf haal is het weer brullen. Zo zielig. Zou een speentje kunnen helpen?
Dat is inderdaad clusteren: hele avond aan de borst; slokje hier, slokje daar, in slaap vallen en wil je haar wegleggen dan begint het van voor af aan. Dit hoort echt bij de eerste weken! Soms wel tot 8 weken. Door te clusteren drinken ze heel wat bij elkaar om de eerste uren van de nacht er weer tegen te kunnen. Ook houdt het je borstvoeding op peil. Aan toegeven dus! Groetjes, Heidi