Ik weet het niet meer...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ger, 17 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ger

Ger Actief lid

3 jan 2014
    246
    0
    0
    Beste Heidi,

Sinds 20 maart geef ik bv aan onze dochter. Het ging allemaal best goed. Totdat ik een soort spuitborst kreeg. Iedere keer als ik haar aanleg sproei het soms zelfs in d'r gezicht. Ik voedt op verzoek en ze komt goed aan en groeit goed. Alleen heb ik zo ongelofelijk veel melk daar kan ze niet tegenaan drinken. Ik mag maar 1x per 24 u kolven van de vk. Ik heb dan niet eens genoeg aan die flesjes. Ik kieper de flesjes leeg. Soms komt er ruim 250 ml uit per borst. Voordat ik ga voeden knijp ik eerst goed in m'n borst zodat hij wat losser voelt. Anders hapt dochterlief alleen maar lucht met alle gevolgen van die.
    Mijn vraag is wat moet ik nu? Meerdere keren per dag kolven? Ik kolf trouwens altijd na het voeden. M'n borsten staan zo onder spanning. Ik heb al een keer borstontsteking gehad maar soms voelen m'n tepels precies zo omdat er zoveel melk in zit. Is er misschien een andere tip om de druk weg te halen?

Ik hoop dat je een beetje wijs wordt uit dit warrige verhaal.

Groetjes Ger

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe is het nu? Is dit je eerste kindje of heb je al eerder borstvoeding gegeven?

Ik zou in de ochtend zoveel mogelijk leegkolven. Leeg, leger, leegst. liefst voor de eerste voeding. Kolf tot er niets meer komt. En dan nog een beetje zeg ik altijd. Dan: je kindje voeden. Vanaf hier zet je je dag in. Kijk of je tussendoor redt zonder te kolven. tenzij er teveel spanning komt natuurlijk ;) Je kunt de eerste krachtige melkstroom af laten lopen (af lopen, niet kolven!) door te stimuleren of je kindje aan te leggen en af te halen als de melk toeschiet. Laat de stralen lopen tot ze afbuigen of over gaan in druppen. Dan de borst drogen en voeden.

Zorg dat je soepel de nacht in gaat en de dag doorkomt.

Herhaal indien nodig nog een dag.

Meestal met een dag of drie kun je resultaat gaan zien. Liever voor je dag start kolven dan steeds over de dag heen. Overdag kolf je enkel om de boel soepel te houden.

Je lichaam is heel erg aan het afstemmen hoeveel melk er gemaakt mag worden. Geef het tijd. Bij een enthousiaste productie kan dit echt tot een week of 6-8 duren. Uiteindelijk komt het goed! let ook even op voedingshoudingen. En download via borstvoeding.nl bij een van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties een folder over veel melk en stuwing.

Veel succes!

3. Ger

Ger Actief lid

3 jan 2014
    246
    0
    0
    Hoi Heidi,

Ben inmiddels bij de lactatieverpleegdundige geweest heb heb bij haar gevoedt. Ik heb de opdracht gekregen om liggend te voeden. De melk blijft namelijk maar doorstromen. Ik heb sinds gister een heel andere baby. Het is m'n eerste ja. Ik heb de opdracht om salithee te drinken 1 kop per dag. Dat vindt ik een beetje griezelig omdat ik wel van plan ben om minimaal een half jaar bv te geven. Dus kolf ik s morgens na het voeden m'n borsten helemaal leeg. Verder ben ik begonnen met blokvoeding. Dat zorgt ervoor dat ik maar 1x per 48 uur hoef te kolven. Ik kan er op dit moment weinig van zeggen omdat we afgelopen weekend geregeld hebben. Ik kijk het even aan. Dank voor je tips.

Gr Ger

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Kijk het inderdaad aan, salie kan wel, doe dan 1 of half kopje. Eventueel om de dag en zodra het beter lijkt niet meer nemen.

Blok voeden kan inderdaad, kijk even hoe het gaat. evt. op later moment weer terug naar beide borsten als je kindje aan meer toe is straks!

Succes!

5. Ger

Ger Actief lid

3 jan 2014
    246
    0
    0
    Hoi Heidi,

Inmiddels gaat het met de voeding een stukje beter. Ik kolf nog steeds 1x per 48 uur. Die salithee heb ik niet gedronken. Ik doe nog steeds aan blokvoeding. Er is echter wel wat veranderd. Vanaf 17.00 tot 19.00 gaat ze clusteren. Dus dan wissel ik wel af per borst. Ze is ook erg rommelig geworden met drinken. Ze verslikt zich erg vaak en is ook boos en trappelt heel veel tijdens het voeden. Tussendoor laat ze veel boeren en scheetjes. Ook huilt ze met m'n tepel in haar mond. Daar snap ik niets van want m'n borst was juist het plekje waar ze altijd helemaal rustig van werd. Rond 20.00 uur doe ik haar in bad en dan wordt ze wel weer rustig. Ik masseer haar dan ook want d'r darmpjes zitten ook vol. Dan geef ik haar rond 21.00 weer de borst en pas dan valt ze uitgeput met m'n tepel in d'r mond in slaap. Dan komt ze rond 3 uur weer en vanaf dan slaap ik niet meer. Dan begint het hele riedeltje weer opnieuw. Onrustig drinken, verslikken, boos worden, uitrekken, slaan met armen en trappen met benen, huilen. Moet ik iets veranderen? Ik ben al een paar keer bij de lactatieverpleegkundige geweest maar dan doet ze het dus net weer niet. De lactatieverpleegkundige vindt dat ik het goed doe. Maar ik vind het zo zielig voor m'n meisje dat ze het niet fijn vindt om te drinken bij mij. Ik laat haar wel steeds heel lang rechtop tegen m'n schouder hangen voor een boertje. Kan ik nog meer doen om het haar plezieriger te maken?

Groetjes Ger

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    kan het zijn dat je op die momenten ruimer in je melk zit? dat het te snel gaat naar haar zin? Of heb je haar dan in een andere houding dan overdag? Probeer te kijken of je iets kunt herleiden, dan kun je daarna kijken of het met verandering verbeterd.

Succes,

7. Ger

Ger Actief lid

3 jan 2014
    246
    0
    0
    Hoi Heidi,

Joehoeee het is gelukt. Van de week was ik 3 dagen alleen met haar. Dus heel veel tijd en energie in goed aanhappen en drinken gestoken. Het heeft ons allebei erg goed gedaan. Ze drinkt goed. Heel af en toe verslikt ze zich. Maar dat geeft niet. Ze slaapt nu zelfs de hele nacht door. Ik ben helemaal blij. Ik heb echt een hele andere baby. Heel tevreden en blij. Dank je wel voor je adviezen. Je had gelijk op die momenten zat ik wat ruimer in m'n melk. Stom dat ik er zelf niet op ben gekomen. Nogmaals hartelijk dank.

Groetjes Ger

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn om te horen! Goed dat je hebt doorgezet en op zoek bent gegaan naar antwoorden.
    Geniet er van.

Deel Deze Pagina