Hoi allemaal, Vandaag had ik met 12+5 weer een echo. Alles zag er goed uit, dus we zijn weer helemaal opgelucht. Ik kreeg te horen dat mijn placenta aan de voorkant ligt, en ook vrij laag. Maar de verloskundige vertelde er ook bij dat deze naar verloop van tijd door de groei van mijn baarmoeder nog wel wat zal draaien. Nou maak ik me nu nog niet extreme zorgen, maar ik ben wel benieuwd wie dit op een vrij vroege termijn ook had, en of de placenta uiteindelijk is gedraaid of niet. Hadden jullie last van bloedingen tijdens de zwangerschap en de bevalling? Of daardoor ook een verplichte keizersnede? Of maak ik me zorgen om niks en is er over de uiteindelijke ligging nog niks te zeggen?
Eerste zwangerschap is de placenta omhoog gegaan. Rond week 28 lag hij prima. Wel een bloeding gehad met 23 weken. Derde zwangerschap bleef de placenta laag liggen. Ik kreeg toen pas een bloeding op de dag van de bevalling. Ik kreeg er weeën door. Maar dit is echt een uitzonderlijke situatie hoor! Gebeurd niet vaak, meestal schuift de placenta mee ophoog als je buik groeit. Helemaal als hè nog zo vroeg in je zwangerschap bent. Dus niet teveel zorgen maken en lekker genieten.
Bij mij ligt hij ook laag, ik moet met 32 weken nog een keer laten controleren of hij mee omhoog is gegroeid (met de baarmoeder). De VK gaf aan dat dit meestal wel gebeurt, dus maak me eigenlijk helemaal geen zorgen. En als hij er wel voor ligt is het ook geen ramp toch, vind het belangrijker dat hij gewoon zijn werk doet. Ik zou me niet druk maken en gewoon afwachten, je doet er toch niks aan.
Wel een voorliggende placenta nu maar nog geen bloed gezien gelukkig. Door een voorliggende placenta zullen wij onze wondertjes minder snel voelen maar volgens mij kan het voor de rest weinig kwaad 😉
Ik had ook voorliggende placenta, niet laag dan maar enigste is dat je je kindje wat later kan voelen maar geen bloedingen of iets maar weet niet of ze dat bedoelen doordat hij laag ligt.
Bij m'n eerste had ik ook een voorliggende laagliggende placenta. Nergens last van gehad, is ook mooi meegegroeid omhoog. Enige was inderdaad dat je je kindje minder goed voelt aan de buitenkant. Ik heb me er trouwens nooit druk om gemaakt omdat de verloskundige het heel terloops opmerkte.
Ik kreeg bij onze echo op 16 weken te horen dat mijn placenta voor de "uitgang" ligt zeg maar. En dat er dus kans is dat ik niet natuurlijk kan bevallen. Over bloedingen enz. hebben ze me niets gezegd maar ik heb hier ook nog geen last van gehad. Als het met de 20 weken echo nog niet anders is ga ik me toch verder informeren. Heb gehoord dat bijvoorbeeld seks kan zorgen voor bloedingen...
Mijn placenta lag bij de 20-wekenecho voor de uitgang. Later is ie nog wel opgeschoven tot voorbij de uitgang (niet aan de voorkant, maar meer achter geloof ik). Hij bleef heel dicht bij de uitgang liggen, ongeveer 1,5 cm. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een geplande keizersnee. Dat was eigen keuze, ik had ook natuurlijk mogen bevallen, maar ik was bang voor complicaties. Dat had ook te maken met mijn eerste bevalling, die eindigde in een spoedkeizersnee. Dat was best wel traumatisch, dus dat wilde ik niet nog een keer meemaken. Tijdens de zwangerschap geen bloedingen gehad trouwens. Moraal van dit verhaal: Hij kan dus nog best opschuiven bij jou! En als ie er niet voor ligt, maar 'alleen' dicht bij, mag je in de meeste gevallen natuurlijk bevallen.