Vraagje over voeding en slapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door mielenl, 9 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi kwebbeltje :)

Zoals je misschien al eens gelezen hebt, geef ik een combinatie van bv en fv. Vanwege veel pijn aan mijn tepels/borsten geef ik de bv op vaste uren (7 - 10 - 13 - 16 - 19 (=fles) en 22 uur, en dan 1 of 2 keer 's nachts). Ik wil de komende weken nog minimaal 2 borstvoedingen vervangen door een flesje. Ik merk dat Mika helemaal went aan die 3 uur tussen de voedingen, want zelfs 's nachts houdt hij meestal die 3 uur aan.
    Maar ik heb het idee dat ik op deze manier ook niet kan afbouwen met het aantal voedingsmomenten, of zou dit toch vanzelf moeten gaan? Verder had Mika gisteren heel erg last van darmkrampjes, wellicht door de fv of door iets dat ik gegeten had. Maar als het dat laatste is, hoe lang moet ik dan terugrekenen om erachter te komen wat het zou kunnen zijn? Een paar uur, of een dag, of langer?

Ten slotte nog een vraagje over het slapen.....hoe lang zou Mika per dag moeten slapen? Want hij is eigenlijk altijd wakker tussen 10 en 13 en 's avonds een aantal uur. Als ik hem dan in zijn bed leg, moppert hij een beetje maar meestal gaat het gemopper over in echt huilen. Ik ben dan geneigd om hem beneden in de box te leggen, of gewoon lekker knuffelen maar in slaap vallen doet hij meestal niet (of maar heel eventjes en dan zet hij het weer op een brullen). Het is echt heel naar hoor, hij huilt bijna altijd als hij wakker is, wat we ook doen (verschonen, knuffelen, temperatuur check etc). Gisteren was echt het toppunt; van half 3 's middags tot 11 uur 's avonds nagenoeg onafgebroken gehuild...

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Mielen

Vaak zie je dat kindjes vanzelf wat meer tijd tussen de voedingen laten, maar je kan proberen hier een beetje in te sturen.
    Eerst nog wat anders.....je zegt veel pijn aan borst/tepels te hebben...weet je wat de oorzaak hiervan is?
    Waar de krampjes nu van komen kan ik niet zeggen. het kan inderdaad van beide zijn. blijven ze aanhouden nu dan zal het van de flesvoeding komen. Als dit zo is moet je het wel even de tijd geven om te wennen. Ga niet direct weer wat anders proberen. Flesvoeding is wat moeilijker verteerbaar dan borstvoeding dus ook daar moeten de darmpjes aan wennen.
    Hoeveel slaap een kindje nodig heeft kan ik ook niet zeggen. er zijn gemiddelden, maar het ene kindje heeft meer slaap nodig dan de andere.
    Als je kleine man zoveel huilt moet je doen wat jezelf prettig vind. Knuffelen, in de box. Kijk ook wat mika prettig vind. Hoe vind je zijn huilen klinken? Pijn, honger etc....
    Hoeveel voeding geef je hem met de fles? Is je bv voldoende?

Even wat vragen terug, maar probeer zo een wat helder beeld te krijgen.

Ilja

3. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Ik ben ermee naar de HA geweest, die zei dat het kloven waren. Die kloven kan ik zelf niet ontdekken (ik dacht dat het wondjes moesten zijn, maar die kan ik dus niet ontdekken), de smeerseltjes die ik heb gekregen helpen nauwelijks. Ik heb het meeste last bij het TSR, daarna valt de pijn wel mee maar die blijft vaak ook tussen het voeden door, erg vervelend dus. Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt alleen voor Mika's gezondheid bv wil blijven geven, ik vind er zelf niet zoveel aan (maar misschien is dat ook vanwege de pijn).

De krampjes leken gisteren al een heel stuk minder, gelukkig! Dus wie weet is het toch een kwestie van wennen aan de flesvoeding.

Ik snap dat er niet een eenduidig antwoord op te geven valt....maar ik ben gewoon bang dat wij hem misschien onnodig wakker houden door hem in de box te leggen of bij ons te houden en dat hij huilt omdat hij over vermoeid is ofzo.

Mika vindt het vooral prettig om bij één van ons te liggen, dat is zo'n beetje de enige manier om hem in slaap te krijgen.....Wel schattig hoor, maar zo af en toe wil je ook wel even douchen, of eten. Ik moet eerlijk bekennen dat het me nog niet is gelukt om de verschillende huiltjes te plaatsen. Zo af en toe zie je aan hem dat hij krampjes heeft, en honger....tsja.....het lijkt wel of hij het liefst 24/7 aan de borst hangt want hij ligt héél vaak te zoeken/happen.

Mijn bv lijkt voldoende, we hebben Mika afgelopen donderdag nog gewogen op het cb en hij was alweer 200 gram aangekomen in 6 dagen. In het flesje maak ik 100 ml voeding aan, daar blijft meestal een klein beetje van over. Vanaf maandag wil ik nog een bv vervangen door een fles.

Is het trouwens normaal als ze ineens veel minder poepen? Mika heeft gisteren alleen een beetje gepoept toen ik hem temperatuurde, verder helemaal geen poepluiers (wel genoeg plasluiers). De laatste poepluier is van donderdag middag / avond, daarvoor had Mika er minstens 3 per dag

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    ik zou me over de poepluiers geen zorgen maken. Als je Bv geeft kan het maar zo zijn dat ze 1 x per week poepen.
    Wat betreft je tepels...kan het geen spruw zijn?
    Mika kan best ee keer in de box slapen, de vraag is of hij dat wil. Probeer hem eens bij het slaperig worden weg te leggen. (misschien doe je dat al). Misschien moppert hij even en heeft ij dat nodig om in slaap te vallen.

Fijn dat hij goed groeit. Dan zal je Bv mooi op peil zijn.

Ilja

5. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Ik heb aan de ha gevraagd of het spruw kon zijn maar hij zei van niet. Maar het gaat nu eigenlijk heel goed, de pijn tussendoor is al iets minder sinds ik 1 flesje per dag geef. Vanaf morgen nog 1 voeding vervangen door een flesje en ik denk dat ik het dan goed vol kan houden.

Mijn theorie is dat Mika dan grotendeels de goede stoffen uit de bv binnenkrijgt, is altijd beter dan niets, toch?

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Fijn dat het al beter gaat. En een prima oplossing toch zo.

Ilja

Deel Deze Pagina