Wanneer zwemles?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaKitty, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Dochterlief is 4 jaar, zwemt graag (met bandjes om), maar vanaf wanneer die je ze op zwemles? Kan dat nu al of is het beter als ze iets ouder zijn?
    Wat is jullie ervaring?

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Volgens mij kan het wel. Zelf start ik als Eva 5 jaar is.

Kwebbel

3. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    sommige zwembaden kun je pas met 5 jaar op zwemles. (maar moet je ze wel al met 4 jaar opgeven)
    en andere zwembaden kunnen ze wel met 4 jaar terecht.

de meeste kindjes die met 4 jaar beginnen doen er wel langer over dan kindjes die met 5 beginnen.

4. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Oh nou dan wacht ik nog ff tot volgend jaar ;)

5. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Mijn moeder is 30 jaar zwemonderwijzeres geweest en adviseerde toch om ze ongeveer met 6 jaar op zwemles te doen. Dan snappen ze alles en hebben ook de kracht om die grote hele banen te zwemmen. Vaak hadden die kindjes binnen een jaar ook hun zwemdiploma.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    precies wat mijn vriendin (ook zwemlerares geweest) adviseerde

Groetjes Anita

7. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    misschien een rare vraag maar euh.. waarom duurt het tegenwoordig zo lang voordat ze hun diploma hebben...?
    'vroeger' (euhh zo oud ben ik nou ook weer niet ;) ) deed ik er echt niet zo'n eeuwigheid over. ik geloof dat ik in 7,5 maand mijn a diploma had (met 2x in de week zwemles)
    nu hoor ik mijn schoonzus erover klagen dat haar zoon na 1,5jaar nogsteeds zijn a niet heeft, en dat dat bij heel veel kindje zo is (hij is bijna 8 jaar)
    ligt het aan mij, of duurt het echt langer dan 'vroeger'?

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Wat ik weet is dat ik vroeger in het water moest springen, schoolslag en rugslag moest kennen en moest kunnen watertrappelen met kleren aan voor mijn A diploma.

Wat ik van een collega heb begrepen moeten ze tegenwoordig ook een stuk onder water en door een ring heen kunnen zwemmen.
    Aangezien ik vroeger (en nu nog) veel moeite had met onderwater zwemmen en dan vooral een langer stuk kan ik me voorstellen dat er kinderen zijn die er lang over doen.

Groetjes Anita

9. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Heb ik dan zo'n snelle leerling in huis ? Mijn dochter gaat vanmiddag voor haar C en ze is 6,5 !

Groetjes Monique

10. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    monique, hoe lang heeft ze gedaan over a en b? (en gewoon 2x in de week zwemmen, of..?)

11. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    haha ik was ff aan het googlen op zwemles, maar de tekst op wikipedia is wel weer verbazingwekkend:

Hoelang tot het A-diploma
    Hoe lang een kind zwemles nodig heeft, is per kind verschillend. Verschillende oorzaken waardoor kinderen er langer over doen zijn:
    De leeftijd waarop begonnen is. Hoe jonger het kind, hoe grover de motoriek. Daarbij komt dan nog dat het af te raden is om kinderen te laten beginnen met de zwemlessen wanneer deze net begonnen zijn met de basisschool. Op de basisschool komt de eerste ervaring van een leerkracht in een situatie zonder ouders. Veel kinderen kunnen dit niet bevatten wanneer ze ook nog de zwemlessen moeten volgen.
    De lichaamsbouw. Gemiddeld genomen hebben meisjes meer drijfvermogen en zullen dus makkelijker kunnen drijven op het water. Kinderen met een negroïde afkomst hebben weinig drijfvermogen en zullen er dus langer over kunnen doen. De leeftijd is ook belangrijk voor de lichaamsbouw: hoe jonger het kind, des te afwijkender is de verhouding van lijf en hoofd. Hier kan hinder aan worden ondervonden bij het aanleren van de schoolslag met het hoofd boven water.

hoe lang moet mijn zoon er dan tzt wel niet over gaan doen, hij is én een jongen, en hij heeft een groot hoofd :) mag hij volgens deze tekst nog blij zijn dat hij blank is ;)
    wat een rare tekst!

12. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Jalea, mijn dochter is mei 2007 gestart met zwemles en was heel onzeker en bang. Had steeds buikpijn voor ze aan de les begon. In januari 2008 kreeg ze een nieuwe zwemjuf, in badje drie was dit. Toen ging ze ineens met heel veel plezier en heeft ze in mei 2008 haar A gehaald. Ze is er bij elkaar wel 2 maanden uitgeweest voor haar buisjes en de roodvonk. Na het behalen van haar A heeft ze nog 9 lessen gehad voor haar B en heeft ze in juli diploma gezwommen. Dus A en B in 14 maanden. Vakanties en ziekte gewoon meegeteld !

Voor haar C is ze gestart op 2 september en afgelopen zaterdag behaald. Dus 2 maanden terwijl er 4 tot 6 maanden voor staat.
    Woensdag start ze met de zwemvaardigheden. Dan nog maar één keer in de week voor haar naar het zwembad !

Wij zijn met haar al vanaf 4 maanden aan het zwemmen. Ze heeft tot haar 4e babyzwemmen gedaan en tot haar 5e één keer in de week "bijhouden" bij de waterratjes.

Hier worden de kinderen ingeschreven bij vier jaar maar pas opgeroepen rond hun vijfde jaar vanwege de motoriek.
    Ben benieuwd hoe mijn zoontje het gaat doen. Hij wil in iedergeval wel, hij zit nu bij de waterratjes en vermaakt zich prima !
    In januari mag hij aan de lessen beginnen.

Groetjes Monique

13. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    O ja en dat van die motoriek dat is waar hoor. Voor de C moeten ze 5 banen op hun buik en 4 op hun rug en dat in een rap tempo..... Ik doet ze het niet na, maar ja ik heb dan ook maar 1 diploma !

Monique

14. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    6 JAAR ROEP IK HIER. Mijn zoon is vorige week afgezwommen voor zijn A hij heeft er om precies te zijn 23 maanden overgedaan. Ik was begonnen toen hij net een week 5 was. Hij had vreselijk veel moeite met de borst- en rugcrawl wat je tegenwoordig voor A moet beheersen. Vroeger kwam dit pas met B. Hij heeft zelf bijles voor gehad. En hij is ook niet zo groot van stuk dat scheelt ook en hij kan absoluut niet drijven. Poeh hij kon pas na anderhalf jaar tien tellen stil drijven met zijn gezicht in het water. Echt super drijven ga hij nooit denk ik , maar hij blijf boven nu maar ligt nog wel diep vind ik zelf. Dus ik geef hem toch nog maar op voor B!
    En ik heb na twee jaar aardig wat kinderen voorbij zien komen want hij ging elk badje standaard als laatste over. De ouder kinderen zie je veel sneller doorstromen. Ze hebben meer kracht en snappen het eerder en de motoriek is beter ontwikkeld.
    En dat jongens er langer overdoen dat zag ik ook op zwemles, ga niet voor elke jongen op maar gemiddeld genomen wel.

15. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Er wordt vaak geadviseerd om pas vanaf 5 jaar te beginnen omdat ze dan de motorische handelingen beter begrijpen die ze moeten doen.

Hou er wel rekening mee dat sommigen zwembaden een wachttijd van een jaar kunnen hebben. ;)

16. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    had toevallig vanmorgen het zwembad gebeld, stop ff met babayzwemmen omdat we zelf ook vrij veel in het zwembad liggen, maar "moet " hem al opgeven als hij 3/3.5 is als hij met 5 jaar witl beginnen.... dus gewoon ff bellen

Deel Deze Pagina