Ik! Half oktober heb ik besloten om koolhydraatarm te gaan eten. Meestal zit ik onder de 5-8 gr suiker per dag. Ik heeft me helemaal geen moeite gekost, ging er gewoon voor! Je smaak verandert echt. Zo vond ik vroeger pure chocolade echt vreselijk en nu kan ik echt genieten van een stukje 85% pure chocolade. Toevallig vorige week voor het eerst sinds lange tijd eens stukje aardbeientaart op en kreeg er buikpijn van... dus dat stukje laat ik volgende keer echt staan.
Hoe ziet jouw dag er ongeveer uit, Marloes80? Ik vraag me af wat je bv als ontbijt neemt? Heb je een bepaald receptenboek (of site) gebruikt?
Ja, ik heb twee kookboeken van Oanh. Verder lid van een aantal Facebookgroepen. Als ontbijt eet ik o.a. regelmatig -zelfgebakken eierkoek van Amandelmeel. -Gekookt of gebakken ei. -Zeker ook cherrytomaatjes en komkommer -Verder bak ik vaak koolhydraatarm brood/broodjes Verder eet ik 5-6 keer per dag. Gewoon ontbijt, lunch, avondeten en dan twee of 3 tussendoortjes. Dat zijn vaak wat groenten of wat ongebrande noten. De suikers, die ik binnen krijg, komen dus vooral uit groenten.
Ik vraag me af of dat wel gezond is, je hebt toch ook gewoon fruit nodig (zit suiker in), zelfs in zuivel zit suiker. Volgens mij is stoppen met suiker praktisch onmogelijk zelfs.
Ik zou inderdaad eerder stoppen met toegevoegde suikers, niet per se met natuurlijke suikers. Ik heb dat wel een paar keer cold turkey geprobeerd, en dat ging dan een tijdje goed, maar op een gegeven moment kreeg ik toch weer cravings en na een keer daaraan toegeven was het hek weer helemaal van de dam. Ben nu weer bezig, maar geleidelijker. Heb gewoon iets zoets in huis voor als ik daar teveel zin in heb. Een blokje chocolade per dag, bijvoorbeeld. Anders word ik echt chagrijnig en simpelweg niet blij. Ik probeer de zoet-craving meestal eerst te verdrijven met water drinken of een gezonde snack als tomaat, komkommer of walnoten, of 's middags fruit, maar dat is soms niet genoeg. Dan is het fijn als je iets in huis hebt dat enigszins oké is Rauwe cacao eten in plaats van chocolade is ook een goede, die van Lovechock is erg lekker. Zit dan wat rietsuiker in, maar verder veel gezonder dan pure chocolade ook.
Is ook niet gezond. Zelf kom ik bv echt niet aan mijn dagelijkse vitamines en mineralen als ik geen dingen als fruit eet. 2,5 jaar geleden ben ik cold turkey gestopt met geraffineerde suikers. De eerste maand heb ik ook geen gedroogd fruit of fruit die veel suikers bevatten genomen en ging opzich vrij makkelijk. In het begin duurde boodschappen doen wel vrij lang en maakte ik nog wel eens een foutje omdat er toch ergens suiker in bleek te zitten. Ik had wel lang last van een lage bloedsuiker, omdat mijn lichaam zich echt moest aanpassen. Ben de afgelopen tijd wel minder streng geworden en zie bv geen kwaad meer in volkoren of spelt pasta en ben volkoren of speltbrood gaan eten. Ben en blijf namelijk dol op pasta en brood en vind het voornamelijk belangrijk om lekker te eten. Het grote nadeel van suikervrij eten is dat je wel sneller aan je calorieen zit. Je eet nl gezonder, meer vetten en mijn ervaring is dat het meer calorieen bevat. Ben dan ook aangekomen sinds ik suikervrij eet, terwijl dat niet de bedoeling was.
Dat klopt maar uit fruit is meer dan genoeg suiker te halen. Er vanuit gaande dat fruit niet van het menu gaat.
Als ik zo de topic titel lees krijg ik het idee alsof ze het helemaal wilt verbannen, dat is niet gezond. Uiteraard zijn natuurlijke suikers wel gewoon goed en heeft het lichaam dat ook gewoon nodig. Maar misschien dat TS uit kan leggen hoe ze het precies bedoeld?
Geraffineerde suiker uitje dieet werken is niet zo moeilijk. Ik was gestopt met zoetstoffen en suiker. Heb toen extra melk in de koffie gedaan en thee zonder zoet was even wennen maar gaat nu gewoon goed. Als ik een slokje thee van m'n man drink dan is het gewoon vies. Verder stoppen met snoepen dus en niet proberen om een suikervrije taart of koekjes te gaan bakken, want dan blijft de drang naar zoet bestaan.
Ik ben niet gestopt met alle suiker. Dit omdat een mensenlichaam suikers en koolhydraten nodig heeft. Compleet koolhydraatarm eten schijnt volgens mijn diëtiste ook heel slecht te zijn en hou je vaak op langer termijn (denk maanden of jaren) niet vol. Het beste is om toegevoegde suikers te mijden. Koolhydraten mag je best wel hebben, maar gewoon in mindere mate. Als je weet dat je pasta eet in de avond, ontbijt en lunch dan niet meer brood, maar bijvoorbeeld met kwark of magere yoghurt. Haal je suikers uit fruit, drink aanmaaklimo zonder toegevoegde suikers, pers verse sinaasappelsap en drink water of groene thee en af en toe een bak koffie. Eet veel komkommer en tomaat en groene groentes. En het aller- aller belangrijkste is om wel te blijven genieten! Pak dat koekje af en toe, neem dat stukje taart en geniet van dat glas cola! Het mag best, maar als je maar met mate eet en drink wat ongezond is... Dus nee. Ik geloof totaaaaaaal niet in suiker en koolhydraatarm eten! O ja, en ik ben op die manier 48 kg afgevallen.... dus zo helpt t ook
Ik doelde inderdaad op de toegevoegde suikers, sorry voor de verwarring Fruit ed blijf ik gewoon eten. Ik ben niet zo'n keukenprinses, dus ik.was benieuwd naar wat men dan zoal eet. Omelet ipv brood etc. Ik ga nu eerst even verder sneupen op de rommelmarkt haha. Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat je inderdaad eerst voor jezelf moet bepalen wat je nou precies wil. Geen toegevoegde suikers: dus alles vermijden waarbij suiker in de ingredientenlijst staat (niet de voedingswaardelijst). M.i. Een gezond leefpatroon waarbij je snoep, koek en vaak ook pakjes en zakjes mijd. Geen snelle khd: hetzelfde als hierboven, maar dan bijvoorbeeld ook geen witbrood, geen fruit, enz. Enz. Koolhydraatarm: in diverse gradaties, maar dan ga je alle bronnen van koolhydraten vermijden, dus brood, suikers, maar ook veel soorten groentes e.d. En uiteraard kun je daar mengvormen in vinden. Eet vooral waar jij je goed bij voelt. Ik ben zelf overtuigd van een eetpatroon waarbij je pakjes en zakjes laat staan, brood met mate en veel groente en fruit. @Floeperd Ik ben het niet met je dietist eens dat streng khdarm(ketogeen dieet) ongezond is, dat het hiet vol te houden is klopt voor veel mensen wel, maar het is dan ook meestal een tijdelijk dieet om bijvoorbeeld af te vallen bij insulineresistentie/diabetes of de insulinegevoeligheid te verbeteren. Dus een start om je lichaam gezonder te maken. Geen levenslang eetpatroon voor de meesten. Wel een start voor mensen met bijvoorbeeld pcos en hardnekkig overgewicht.
@Littlegirl1989 Ik verwoordde het ook niet goed. Om mee af te vallen en een snelle start te maken kan dat wel. Maar niet om je leven lang vol Te houden
Om te stoppen met toegevoegde suikers hoef je niet te stoppen met brood eten. Ik maak gewoon mijn eigen brood, en dat kan prima zonder suiker. Als je geen zin hebt in kneden en geen kneed- of broodbakmachine hebt kan je even googlen op No Knead Bread. En ik denk dat ze bij de betere bakkers/grotere supermarkten ook wel brood hebben zonder toegevoegd suiker.
Ik ben zelf in 1 keer gestopt met suikers. Ik eet nog wel koolhydraten en gewoon fruit. Wel let ik op wat voor soort fruit aardbeien, meloenen, druiven en bananen zitten in verhouding veel meer suiker dan ander fruit. Ik lees net dat in melk suiker zit??? Dat is melksuiker en dat is een totaal iets anders dan normale suiker. Ik eet geen dextrose, glucosestroop, suiker, zoetstoffen zoals aspartaam. Wel koekjes gezoet met tarwe of rijst stroop of honing. Gewoon een paar s avonds bij de thee. En 's morgens in t plakje ontbijtkoek. En af en toe een stukje chocola met malitol. Ik kan gewoon niet 100% zonder iets lekkers, dus met mate af en toe wat. En ik reageer hier vele malen minder op. Geen wit brood, geen witte rijst, geen witte pasta. Zoveel mogelijk producten met bloem vermijden. Let ook op dat in veel brood suiker of dextrose zit. Bij hoogvliet en plus haal ik bijvoorbeeld geen brood. Overigens een veel gemaakte fout is dat met kijkt bij de voedingswaardetabel kijkt. Daar moet je niet kijken, maar bij de ingrediënten. Hoe meer iets vooraan staat hoe meer er in zit.