Ik slaap al weken slecht, ik val als een blok in slaap, maar de nacht is een drama, ik word veel wakker, lig maar te draaien en te rekken. En met rekken bedoel ik een soort van uitrekken als je je bed uitgaat. Nu heeft iemand mij aangeraden om een warmtedeken te proberen, zij denkt namelijk dat ik zo draai en rek omdat mijn spieren niet warm genoeg worden in bed en ik dus niet kan ontspannen om goed te slapen. Ik maak eigenlijk nooit een nacht waarin ik gewoon eens lekker 6,7 uur achter elkaar slaap. Ik ben in het bezit van een Fitbit en deze durf ik 's nachts niet meer om te doen,ik ben mij namelijk rot geschrokken wat deze aangeeft hoe ik slaap: ik slaap slechts 4.5 uur, terwijl ik er ongeveer een uurtje of 8 / 8.5 in lig. Toen een collega zei dat je ook de rem slaap kunt zien op de app, keek ik haar glazig aan….'REM slaap zien?'. Maar die legt mijn Fitbit niet vast omdat ik niet in een goede remslaap kom, slaap niet een aantal uren goed achter elkaar. Inmiddels ben ik gesloopt van de slechte nachten. Vorige week 3 redelijke nachten gemaakt, mijn man was weg voor zijn werk, maar nu hij weer terug is slaap ik weer slecht vanwege alle geluiden die hij maakt. Omdat ik zo licht/onrustig slaap, hoor ik alles en dan word ik daar weer wakker van. Ik heb een Texeler wollen dekbed, 4 seizoenen. Momenteel slaap ik onder het voor-/najaarsdeel, maar heb het zomerdeel er ook al bij gepakt, dat ligt als 'sprei' over het dekbed wat in de hoes zit. En toch lijk ik het aldoor koud te hebben. Straks ga ik mijn flanellen hoeslaken om het matras doen in de hoop dat het iets warmer is en dat ik iets warmer word om beter te slapen. Zijn er hier dames met ervaringen met slapen met een warmte deken? Of dat je bent over gestapt op een ander dekbed en beter bent gaan slapen? Helpt dat überhaupt, een andere deken? Alle tips zijn welkom, ik wil graag weer lekker slapen….
Heb je wel het juiste matras? Dat is het eerste wat in mij opkomt. Als je niet comfortabel ligt dan ga je draaien, rekken en strekken. En ik heb geen verstand van een fitbit maar het lijkt mij per definitie niet bevordelijk voor je slaap om met apparatuur om te slapen. Er wordt ook niet voor niets aangeraden om bv. een mobiele telefoon niet te dicht bij je neer te leggen tijdens je slaap. Geen ervaring met een warmtedeken. Succes en hopelijk slaap je snel weer lekker!
Bij mij zit het vooral in mijn hoofd dan ben ik ergens teveel mee bezig of is er onrust in mijn leven kan dit bij jou ook zo zijn?
Kun je geen oordoppen in doen? Ik slaap ook onrustig en licht en als ik oordoppen in doe gaat het beter.
Sorry alvast voor het iets lange bericht. Verschrikkelijk heh die gebroken nachten? Ik werd er helemaal gestoord van. De aller beste tip die ik laatst heb gekregen (na al die jaren) is als je een half uur in bed ligt en je bent dan nog niet in slaap gevallen ( je hoeft echt geen klokje bij te houden anders slaap je helemaal niet, je merkt namelijk vanzelf dat je denkt "goh het duurt wel weer gezellig lang dat niet in slaap vallen) stap uit bed, zet thee, pak een saai tijdschrift, krantje, folder of een boek en ga even "risetten." Ik was heel sceptisch totdat mijn vriend me uit bed sleurde en zij ja nu gaan we dit eens proberen. En ja hoor, je raad het nooit het werkte. Het blijkt dat als je te lang in bed ligt zonder in slaap te vallen dat dat hoogst waarschijnlijk dan ook niet meer gaat lukken omdat je hersenen dan niet meer denken " het bed is om te slapen" Verdere tips die ik je kan geven is stop echt een uur van te voren met tv kijken, laptop weg, telefoon weg en dim de lichte een beetje. Ga kleine dingetjes in huis doen een uur voordat je gaat slapen. Zoals even thee drinken en wat lezen of de vaatwasser uitruimen en als je strijkt lekker saai gaan strijken. Als je dit elke dag op precies de zelfde manier doet is de kans echt aanwezig dat je ritme krijgt en je beter gaat slapen! En ga al moet je 3 keer per nacht thee drinken en dat stomme foldertje lezen gewoon alsnog 3 keer je bed uit! Het helpt, misschien niet direct de eerste dag maar geef het een kans!
Thee drinken voor het slapengaan? Dan word ik drie keer wakker om te gaan plassen TS: ik denk dat je inderdaad meer moet relaxen. Of probeer eens een tijdje alleen te slapen, tot je jezelf weer een normaal ritme hebt aangeleerd?
Heb je ook al gekeken naar "lichtvervuiling" in je slaapkamer? Ikzelf slaap bijvoorbeeld belabberd als er teveel licht is. En teveel licht is in mijn geval al de cijfers van de wekkerradio. (!) Kijk eens of je het echt pikkedonker kunt krijgen in je slaapkamer.
Ik word sowieso 3 a 4 keer per nacht wakker dus het maakt voor mij helemaal niks uit. En het werkt echt door te doen alsof je niet "hoeft" te slapen. Na 8 jaar slaapproblemen heb ik eindelijk van een professional de gouden tip -die voor mij werkt-gevonden. Je hoeft natuurlijk niet iets te drinken ze rade het alleen wel aan.
Ik heb een warmtedeken gehad, maar vond het op een gegeven moment toch eng worden waardoor ik niet sliep. Heb eens een massagekussen gehad en ondanks dat die niet te lang aan stond en ik dus heerlijk aan het genieten was deed ik mn ogen open en zag ik een rookpluimpje boven me. Die dingen vertrouw ik dus niet meer en zo'n warmte deken ook niet. Zorg dat je een zwaar dekbed hebt, leg er een wollen deken bovenop. Door het gewicht zou je beter in slaap kunnen blijven.
Ben ik met je eens hoor, apparatuur in en naast bed is niet gezond. Telefoon ligt tegenwoordig al in een andere kamer en de fitbit ook , ik weet dat ik slecht slaap, ik hoef er niet mee geconfronteerd te worden . Ik ga er van uit dat ik een goed matras heb. Ik heb een Swiss Sense matras incl bodem, verstelbaar bed. Maar goed, zegt niks natuurlijk. Maar ik sliep ook bar slecht op vakantie in een heerlijk zonovergoten land...
Het in slaap vallen gaat goed gelukkig, alleen het doorslapen…. Het ergste vind ik zelf, dat ik mij er zo bewust van ben, maar niet 'wakker genoeg' lijk om de stap te zetten om er uit te gaan… Op vakantie deed ik dit wel en dat hielp inderdaad. Maar, ik ga je tips uitproberen, al moet ik dan wel iets aan mijn Arrow (netflix) verslaving gaan doen…. na 1 aflevering de tv uit… uitdaging!
we gaan dit weekend een logeerbed halen, ipv het luchtbed, zodat we even een week of 2 apart kunnen slapen om allebei proberen bij te tanken. want manlief snurkt dan wel, hij heeft er ook last van, van mijn onrust...
Ik haal mijn hittepit tevoorschijn! Daar ga ik het eens mee proberen. Ik heb een wollen dekbed, die zou zwaar genoeg moeten zijn maar is het niet…. en ook niet warm genoeg… Ik heb gegoogled op een deken, maar kan nog niks vinden..
''Gelukkig slaap je in eerste instantie dan nog wel in'' al is het resultaat daarna dramatisch doordat je niet doorslaapt. Ik heb ook vaak dat ik dan half wakker ben en dus niet kan opstaan, precies zoals jij beschrijft. Moet je nagaan dat ik dan sowieso 3 keer per nacht mijn bed uit ga, hoe beroerd het eigenlijk is haha. Een andere tip is ook - en die klinkt helemaal niet logisch- Ik weet natuurlijk niet of je werkt of dat het überhaupt kan. Maar als je echt slaap te kort komt en je kan 's middags een uurtje liggen doe dat(!) hihi ja ik vond het ook in het begin zo lastig, maar ik merk echt dat helpt. En als het eenmaal in je systeem zit is het niet meer lastig.
Heb jij enig idee waar het bij jou vandaan komt? Ik vind het overigens wel bizar, als een blok in slaap vallen en dan 'wakker worden'...ergens half wakker zijn, half slapen, je er bewust van zijn, maar niet op kunnen staan, niet in staat zijn om actie te ondernemen, niet in staat om iets te doen. Die gedachte vind ik soms wel beangstigend, hoe kan dat? Bewust, maar niet kunnen handelen zeg maar. Ik ben hierdoor wel mijn ritme kwijt, ik wil eigenlijk gewoon lekker vroeg naar bed, maar als ik vroeg naar bed ga, is het 's nachts helemaal bal. Dus ga ik liever later, want dan slaap ik tenminste nog iets. Maar soms ook niet. Wat is dan de beste tijd? Ik heb geen idee. Op werkdagen gaat rond 6.20 de wekker, maar ik ben altijd moe en kan mijn bed niet uit komen. Op andere dagen moet ik er ook rond 7u uit, mijn dochter moet naar school. Ik val als een blok in slaap, vrijwel meteen, duurt nog geen 10 minuten, en dan neem ik het lang. Zou het kunnen zijn dat we meteen te diep slapen? Ik heb vanmiddag een uurtje mijn ogen dicht gedaan, op de bank. En weet je, dat vind ik zo lekker, want dat is echt lekker slapen, het hele lekkere slaapgevoel. Lastig uitleggen, maar je voelt jezelf zo wegzakken, heerlijk. Volledig ontspannen. (misschien maar eens op de bank slapen ) Ik werk 2 dagen in de week, dus het kan wel. Toen ik jaren geleden ziek thuis zat, deed ik overdag altijd een kort slaapje. In die periode sliep ik 's nachts beter dan ooit!
Lijkt me ook het beste om een vast slaapritme te krijgen. Dus elke dag om 6.20u opstaan en elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed. Die biologische klok helemaal resetten. Ook echt een tijd volhouden. Ook een vast slaapritueel. Alles op hetzelfde tijdstip. Niet teveel drinken voor je naar bed gaat.
Ja laatste post klinkt als slaapverlamming. https://www.inslaap.nl/slaapstoornissen/slaapverlamming-kenmerken-slaapparalyse/ Is dit herkenbaar voor je?
Ja ik heb al vanaf jongs af aan (6 jaar oud ptss) wat zich op mijn 18e uitte in hele erge paniekaanvallen en 's nachts niet durven slapen. Ik denk dat ik daarom ( ik wist in die periode echt niet dat dat ptss was en mijn omgeving zei niet zeuren) pas sinds een x aantal jaar dat ptss bestaat en dat ik dat dus al zo lang heb. Vandaar nu het geweldig,fijne slaapprobleem. Bedoel je dat je "wakker" bent en letterlijk niet kan bewegen, maar wel alles hoort en zo? Als je dat specifiek hebt betekent dat dat je lichaam nog het stofje aanmaakt die je in je slaap "verlamd" soms kan het zo zijn dat je hersenen al wakker zijn, maar je lichaam dus nog in die verlamming fase zit. Ik denk dat het belangrijk is dat als je beslist later naar bed te gaan dat je er wel een ritme van maakt. Ik slaap bijvoorbeeld vaak pas om half 1 in. Dan is het niet handig om al om half 10 in bed te gaan liggen. Ookal doe ik om half 10 (vaak) wel de tv uit. En ga ik om half 11 in bed liggen en probeer ik wat te rusten. Vaak rond 12 uur ga ik eruit en begint het thee drinken en kletsen met vriendlief of wat lezen. Ik maak er maar iets gezelligs van Haha. Als het in het verleden geholpen heeft zou ik het zeker weer eens proberen om 's middags een uurtje te gaan liggen. Ook als je niet in slaap kan vallen krijgt je lichaam toch rust!