Zo snel mogelijk doorslapen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Biny, 6 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Hier hebben we het niet echt meegemaakt, maar ik ben wel blij dat ons zoontje vanaf de zesde week doorslaapt. De weken ervoor was het geen enkel probleem om er 's nachts uit te gaan. Hoort erbij. Tot nu toe daarna nog één gebroken nacht gehad, maar ja.. Ze zijn maar één keer klein.

Ik heb makkelijk praten, maar ik kan me wel voorstellen dat ouders opgelucht zijn als hun kindje na een aantal maanden door gaat slapen. Zeker als je een baan of meer kinderen hebt. Kinderen zijn inderdaad geen machines, maar het is wel fijn als je als ouder op ten duur je nachtrust weer (een beetje) terugkrijgt. ;)

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik vind ook dat de nadruk er soms wel érg op ligt dat kindje smoeten doorslapen. Het is ook vaak de eerste vraag die je krijgt in de maanden na de geboorte: slaapt ze al door?
    Dat is niet het belangrijkste, waar het om gaat is dat je een gezond en tevreden babytje hebt. In het begin hebben ze 's nachts meestal gewoon voeding nodig.
    Hier op advies van een zkh-verpleegkundige ooit met enkele weken na de geboorte geprobeerd haar te laten doorslapen (kwam neer op: wel gaan kijken & troosten, geen eten geven). Wat een drama. Paar nachten geprobeerd, maar toen toch maar gekapt, dat werkte echt niet! Vanaf dat moment mijn eigen gevoel gaan volgen: 's nachts gewoon voeding wanneer ze dat nodig had, maar toen ze na ongeveer 2.5 mnd eigenlijk 's nachts helemaal niet meer zo'n honger leek te hebben, terwijl ze wel wakker werd, ben ik eens voorzichtig gaan proberen wat er zou gebeuren als ik haar een speentje en een knuffel gaf en dan weer teruglegde. Sliep zo weer een paar uur verder!
    Toen ging het opeens heel snel en sliep ze zo nachten door. En dat gaat nu nog steeds heel goed (met 6 mnd).
    Ik denk dat de truc is: goed naar je kind luisteren én niet teveel willen! Die overdreven nadruk op doorslapen snap ik ook niet. Neemt niet weg dat na een paar maanden tot een half jaar je wel wat 'strenger' kan gaan worden 's nachts. Een voeding is vaak niet meer nodig, en soms kun je ook een baby op andere manieren troosten dan met eten. Je moet soms wel een beetje 'helpen' bij dat doorslapen aanleren. Maar nooit afdwingen!

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tuurlijk is het heerlijk als je kind doorslaapt, maar ja, de natuur is vaak weerbarstiger :p.
    Bij mijn zoontje gebroken nachten tot ongeveer 4 jaar (vooral tussen 1,5-3 jaar was een ramp ;)), waarschijnlijk door zijn autisme.
    Mijn dochter ging pas voor het allereerst doorslapen met 2 jaar (heb heus veel dingen geprobeerd, maar hielp allemaal geen zak, opeens was ze er zelf wel aan toe). En sindsdien slaapt zij prima.

Het ergste vind ik eigenlijk dat je een 'betere' ouder zou zijn als je kind vroeg doorslaapt, alsof je dan iets 'bereikt' hebt. En dat het je eigen schuld zou zijn, dat je iets 'fout' doet als het niet zo is...;)
    Ik werd de opmerkingen en 'adviezen' spuug-spuugzat op een gegeven moment.

Ze zijn nu 6 en 4 en heb nu echt 0,0 slaapproblemen met ze! Zijn hele goede slapers die ook graag/zonder morren gaan slapen. Dus ik weet, het gaat vanzelf een keer over ;).

4. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Ik vind het knap hoe je het gedaan hebt. Zal vast niet meegevallen zijn allemaal. Fijn dat je kindjes nu lekker kunnen slapen. Mensen geven inderdaad snel advies over hoe te laten doorslapen, maar het kind geeft aan wat het nodig heeft en snel doorslapen maakt niemand een "betere" ouder.

5. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik zit soms ook met verbazing te lezen dat er word gevraagd hoe je een baby van een paar weken oud kunt laten doorslapen. Het is een baby, die komen nog 's nachts. Dat hoort er allemaal bij.

Met onze dochter konden we in onze handjes knijpen. Met 2,5 maand sliep ze door. Onze zoon daarin tegen niet.
    Eerst heb ik in mijn zwangerschap amper geslapen vanwege pijn van zware BI en daarna 9 maanden amper slapen vanwege onze zoon die 's nachts niet sliep. Bij de osteopaat geweest, HA, KA niemand had een verklaring. Sliep nog geen 4 uur per 24 uur. Was echt gebroken en ben ook in de ziektewet beland. Kon echt niet meer en zat te slapen op mijn werk.
    Sinds hij in een campingbedje slaapt gaat het een heel stuk beter! De meeste nachten slaapt hij door. Wanneer hij wakker word klein flesje, lekker bij mij in bed en we slapen weer!!
    Wel staan we nog in het WKZ onder controle

6. Behappy

Behappy Niet meer actief

Toen ik zwanger was werd ik er op voorbereid dat t heel lang kon gaan duren
    Voordat ze zou doorslapen .
    Gelukkig heeft ze t na 1, 5 maand door gehad en slaapt ze heerlijk door mrt soms een rot nachtje er tussen door Marja ik heb niks te klagen.

En wij hebben veder er niks aan gedaan t gebeurde gewoon ineens
    Dat ik om 7u wakker werd en dacht van heuh ? Ze slaapt nog haha

Deel Deze Pagina