Ik was aan het kijken voor de peuterspeelzaal voor mijn jongste. Nu keek ik naar het inschrijfformulier en daar vragen ze of de ouders een diploma hebben gehaald? (Zo nee hoelang je de opleiding wel gevolgd hebt) waar je het diploma hebt gehaald (school,plaats) en wanneer. Maar waarom moeten ze dit weten? Vind het best raar dat ze dat vragen (of ik zie wat over het hoofd?) Waarom moeten ze weten wanneer en waar ik een diploma heb gehaald? Heb geen geheimen hoor, ze mogen het weten maar ik vraag me af wat dit te maken heeft met de eventuele plaatsing van mijn dochter op de peuterspeelzaal.
Mmm beetje vreemd.. Zou zelf net als jou denken.. Maar, waarom, geen idee. Misschien om te weten wat voor ouders het zijn ofzo?
Als je beide ongeschoold bent krijgen je kinderen een VVE indicatie ( en dan ligt hey ook nog aan de ouders want wij zijn beide ongechoold maar krijgen geen vve indicatie)
Bij het kennismaken op de basisschool waar ons zoontje straks naar toe gaat, legden ze uit dat de school (en misschien dus ook de peuterspeelzaal) een hoger (bijna dubbel) bedrag aan subsidie krijgen wanneer de beide ouders onder een bepaald opleidingsniveau zitten. Ws wordt er (misschien dus al vanuit de overheid) vanuit gegaan dat de kinderen daardoor ook meer moeite met leren hebben en daar met de extra subsidie geld (en dus tijd) in stoppen om ze zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Over de hoogte van en iq en de invloed van de ouders hierop stond ook een stuk in de ouders van nu. Best interessant.
Dit dus. Beetje apart, hier in regio is het geen opleiding = vve indicatie = veeeeeel lagere kosten voor creche...
Dat zullen ze straks op school ook vragen. Kinderen van laaggeschoolde en ongeschoolde ouders krijgen 'een gewicht' toegekend, waardoor de scholen meer subsidie krijgen voor de begeleiding van deze leerlingen. Omdat hiermee ton nu toe heel veel wordt gefraudeerd zal binnenkort ook een controlesysteem worden opgezet om te controleren of de ouders de waarheid spreken.
Hier wel. Vind het belachelijk. Kennis van me, zij mbo2 hij basisschool en hup minder betalen voor peuterspeelzaal ....
Wat raar.. Dus als je een mindere studie doet betaal je minder. En de mensen die hard hebben gestudeerd worden gestraft omdat ze meer moeten betalen.. Zo lekker..
Het dient natuurlijk wel ergens voor, kinderen van ongeschoolde of laaggeschoolde ouders zullen gemiddeld meer moeite hebben mee te komen of sneller een kans hebben op achterstand. Dus dit is ook alleen maar om die kinderen beter te kunnen helpen. Mijn kinderen krijgen ook automatisch een VVE indicatie omdat hun vader Turks is. Slaat ook nergens op omdat ze gewoon prima Nederlands spreken.
Mijn partner was helemaal verontwaardigd dat ze bij de kinderopvang zijn financiele gegevens wouden ieder jaar opnieuw. Wij krijgen geen kinderopvang toeslag, betalen zelf dus het volle bedrag maar ze moesten wel ieder jaar de gegevens hebben. Hij heeft zoiets van het gaat ze niet aan hoeveel ik verdien, dat hoeven ze daar niet te weten.. zolang ik maar iedere keer netjes betaal vind ik het onnodig om jaarlijks mijn inkomsten aan hun door te geven.. dat doe ik wel aan de belastingdienst..
Jawel, de controle richt zich op dit moment op mogelijke fraude door scholen en psz-en (dat is o.a. mijn werk), omdat deze in het verleden te hoge aantallen gewichtsleerlingen opgaven om meer subsidie te krijgen. Dan moet de school bewijzen dat de ouders schriftelijk hebben verklaard welke opleiding ze hebben. In de toekomst zal verdere controle worden uitgevoerd Op de juistheid van deze verklaringen.
Hier op het inschrijvingsformulier staat het ook. Dat vullen we niet in, gaat ze niks aan. Inkomen moeten ze ook weten ivm de kosten. Dat mogen ze wel weten.
Dit gaat ook niet om jouw kind maar om de financiering. Dat is het enige waar deze registratie voor wordt gebruikt. Zodat scholen met hoog aantal leerlingen van laaggeschoolde achtergrond middelen hebben om meer begeleiding in te kopen. De subsidie wordt ook niet voor het betreffende kind ontvangen, maar wordt toegevoegd aan de lumpsumbaten van de school.