Eten en recepten voor mensen met veeeeeeeeel allergien

Discussie in 'De lounge' gestart door MI87, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hoi dames!

Ik gooi eens wat in de groep:D

Mijn vriendin en haar man hebben nogal wat allergien. Nu gaan we regelmatig bij elkaar op visite. Eten meestal daar vanwege de allergien en nu gaan we binnenkort met ze op vakantie een week.

Ik zou zo graag eens voor ze willen koken dat ze eens bij ons kunnen eten, of iets lekkers bij de thee/koffie hebben zonder dat ze zelf van alles mee hoeven nemen.
    Maar ik zou echt niet weten wat... Ben er niet zo in thuis aangezien wij geen allergien hebben en alles kunnen eten en drinken.

Tijd dus om eens wat inspiratie op te doen. Wie weet recepten of voedingsmiddelen die ik ze voor kan zetten? Het kan ook prima dat ik 2 verschillende dingen moet maken voor ons twee en haar man, en dan voor mijn vriendin apart. Dat maakt me niet uit.

En waar kan ik heen voor de speciale dingen?

Mijn vriendin mag geen:
    Melkproducten
    Gluten
    Cocos
    Aardbei
    Citrusvruchten
    Noten
    ( ik heb om een lijst gevraagd maar nog niet gekregen...dit is in ieder geval wat ik nog weet)

Haar man mag geen:
    Aardappel
    Courgette
    Kip
    ( verder alles, minder moeilijk dus)

Hopelijk heeft er iemand ervaring en weet wat te maken?

( pssssst ik weet dat er dubbele punten horen hier en daar, maar weet niet hoe ze te vinden, en mijn tablet verbeterd niet. Dus moet je ze er maar bij fantaseren;) )

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    misschien kun je hun wat om tips vragen wat ze zelf altijd maken/eten en hier iets mee doen.

Ik vind het namelijk nogal een lijst...!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Voor je vriendin zou je een glutenvrij cake met plantaardige margarine kunnen bakken. Kwam er laatst een recept van tegen. Glutenvrije vanillecake - Laura's Bakery

Je kunt ook kiezen voor een cake zonder meel. Deze citroencake wordt gemaakt met maizena, dat glutenvrij is, en er zit ook nog eens geen boter maar olie in, perfect voor je vriendin dus. Hij doet een beetje denken aan wolkencake. Mijn mixed kitchen: Limonlu unsuz kek (luchtige cake met citroen)

Wat betreft warm eten valt het wel mee toch? Vlees groenten etc kan allemaal gewoon. Maak bijvoorbeeld een tafel waarbij iedereen zijn eigen wraps/taco's (voor je vriendin glutenvrije wraps) kan maken: gekruid gehakt, gekruide kip, salsa, zure room, guacamole, mais, ijsbergsla, bonen, etc etc. Dan kan iedereen zelf kiezen al naar gelang de allergieen ;)

4. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    O bedankt!!! Dat is een goed idee!

Tja mijn vriendin heeft sommige allergien nogal kort ontdekt. En weet zelf al niet wat ze koken moet vaak ;)

Maar de wraps en cake klinkt al heel goed!
    In de citroencake zit...citroen. Die mag ze dus niet:D

Is er nog een speciale winkel voor of kun je het krijgen in de supermarkt?

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh ja haha die citroen. Maar je kunt hem ook gewoon als vanillecake of chocoladecake (met cacaopoeder) maken.

Wat bedoel je een speciale winkel? Voor glutenvrij? Hier hebben ze het bij de AH ook gewoon in zo'n speciaal dieetvoedingschap.

6. tuc

tuc Niet meer actief

let wel op dat alleen glutenvrije producten halen niet voldoende is als zij echt glutenvrij moet eten, maar dat je zeker zo goed op kruisbesmetting moet letten.
    Dus schoon bestek, schone plank of stuk aanrecht...alles in aparte bakken/schalen enz, voor noten geldt dat ook heel strikt.

7. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    O en de melk en plantaardige margarine? Kun je dat vervangen door soja? Bij de vanille cake?

De lijst:
    Noten,
    Kiwi,
    Rode vruchten
    Melk
    En gluten

Aardappel
    Kip
    Courgette

Citrus mag wel hoor ik net :D

8. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ja zal ik zeker op letten! Jammer dat je geen berichten kunt liken ;)

9. augustus

augustus Niet meer actief

Ik vraag meestal wat mag en lust je wel graag.

10. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ze wel kaas? Hier is Risotto favoriet.. Kan met van alles gevuld worden

11. 2jees

2jees Niet meer actief

Lijkt me niet als ze geen melkprodukten mag.

12. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ze eet wel geitenkaas. Dus dat kan door de risotto ipv parmezan.

13. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Pfff... wat een lijst, bijna niet te doen!

Ik had toevallig laatst een ovenschotel gemaakt die volgens mij aan de eisen voldoet:
    Onderin gehakt, eerst even bakken met veel kerrie en knoflook
    Daarop rode kool met appel
    Daarop puree van zoete aardappel
    20 mins in de oven :)

14. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Oja maar is zoete aardappel niet hetzelfde als gewone aardappel? Dat mag hij weer niet...

Verder voldoet de schotel aan de eisen inderdaad.

Ja ik weet het. Echt moeilijk hoor.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik zou gewoon op vegan recepten googlen en als je dan iets met rijst, quinoa o.i.d vindt is het altijd goed. Bepaalde producten kan je ook gewoon vervangen: quinoa i.p.v couscous, rijstmeel/boekweitmeel i.p.v tarwemeel e.d. Ze mag dus wel gewoon ei?

Er bestaan ook lekkere maaltijdsalades op basis van peulvruchten.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Maar vaak zeggen mensen voor het gemak dat ze geen melk mogen en blijkt het te gaan om koemelk. Terwijl geitenmelk dan geen enkel probleem is...

17. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ze eet wel geitenkaas dus zou geitenmelk ook kunnen denk ik.

Goed idee om vegan recepten te zoeken.

18. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Als je glutenvrije pasta wilt kopen: Lidl heeft het. Daar zitten maar 2 of 3 ingrediënten in dus dat kan al bijna niet misgaan. Staat tussen de gewone pasta en dan in een bruine zak met in het rood Gluten Free er op.
    Op de website van Home page - Glutenvrijemarkt.com kan je in ieder geval producten zoeken en dan kan je aanvinken "vrij van" en dan allerlei verschillende dingen die je uit kunt sluiten. Als je dan nog iets overhoud, kun je daar misschien wat mee koken? :p Wat ontzettend moeilijk zeg.. Ik wist niet eens dat je zoveel allergieën tegelijkertijd kon hebben :p

19. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Nope! Dus ik denk dat hij deze variant wel mag :)

20. CSI

CSI Bekend lid

7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maak zelf een pizza met glutenvrij deeg! Ook nog eens gezellig op vakantie.

Deel Deze Pagina