Advies cb fietsen met baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lusa30, 6 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lusa30

lusa30 Actief lid

4 dec 2012
    156
    0
    0
    Mijn dochter wordt volgende week 7 maand en kan als je haar neer zet heel goed blijven zitten. Het cb zei dat ik haar al mocht meenemen op de fiets :( Ze zat goed recht met haar rug. Zit ze ook wel, maar toch.

Gisteren een stukje geprobeerd naar de winkel in onze straat, maar de bandjes sloten niet goed aan van het fietstoeltje en hield haar toch nog wel goed vast. Wacht toch nog maar even met fietsen.

Hebben er meer dit advies al zo jong gehad?

2. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Ik heb het met bijna 9 maanden gevraagd of het mocht, daarvoor kon ze er ook niet op i.v.m. het gordel probleem. Ze was toen ook gewoon nog te klein.
    Hier zeiden ze trouwens dat ze niet eens perse zelfstandig moeten kunnen zitten (ze heeft steun van het stoeltje) maar dat het hoofdje goed overeind blijft...

3. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Gek. Hier juist het tegenovergestelde advies. Wii dachten dat we ook konden fietsen omdat ons zoontje als we hem neerzetten goed bleef zitten. Maar dit was erg fout volgens het CB. We moesten hem niet neerzetten, dit moest hij zelf doen. Anders werd hij lui.

Dus wij hebben nog lang gewacht. Gelukkig niet tot hij zelf ging zitten want dit was pas met 14 maand, toen hij ging lopen.

Maar als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Je bent niet verplicht om te fietsen zodra het kan. NIks mis mee om nog twee maanden ofzo te wachten.

4. missm

missm Bekend lid

12 mrt 2012
    931
    123
    43
    ik zou het echt nog niet doen als ik jou was. Bedenk je van tevoren heel goed dat juist alle klappen die de fiets opvangt over drempels en oneffenheden worden opgevangen door het stuur dus ook het kinderzitje. Ik vind alleen goed kunnen zitten alleen niet voldoende je kindje is mettertijd ook steviger en kan dan ook beter de klappen opvangen met zijn lijfje. Volgens mij staat er zelfs ook bij de kinderzitjes dat deze vanaf negen maanden zijn.

5. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    wij kregen het advies dat hij eerst zelf moest gaan zitten, en als je hem een duwtje gaf hij zelf corrigeerde.

inmiddels zit hij ook op de fiets :D.

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Kindje moet echt zelfstandig en stevig kunnen zitten voor je gaat fietsen. Die klappen komen echt harder aan dan je denkt bij een kindje dat nog niet voldoende 'training' in die spieren heeft gehad.

Stabiel gaan zitten op de knieen of stevig staan telt trouwens ook, mijn dochter ging pas zelfstandig op haar billen zitten nadat ze stevig los kon lopen, maar zat dus wel op haar knieen of stond rechtop.

7. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    En los van het feit dat je baby moet kunnen zitten zelfstandig, die stoeltjes zijn sowieso voor baby's vanaf 9 maanden.
    Vandaar denk ik ook het gordel-probleem.

8. adi

adi Niet meer actief

Kindje moet stevig loszitten en overeind blijven zitten als die een duwtje krijgt (zichzelf weer corrigeren niet omvallen). Want op een fiets krijgt ie heel veel schommelingen die zijn rug moet opvangen.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn dochter kon zelfstandig gaan zitten met 4 maanden maar het CB adviseerde bij 7 maanden om toch nog even een maand te wachten omdat het nog zulke kleine fragiele mensjes zijn.
    Ik ben met 8 maanden voor het eerst gaan fietsen.

10. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Carino gefeliciteerd, zie dat je dochter jarig is!!

Ik zou met 7 maand nog niet gaan fietsen.
    Wat maakt het uit om nog even te wachten? Natuurlijk; fietsen is hartstikke leuk, maar kan toch nog een heel leven lang?
    Het advies om tot 9 mnd te wachten (én van de fabrikant van fietsstoeltjes en van de meeste gezondheidsinstellingen) is er tenslotte niet voor niets. Hier zijn we met 9,5 maand ongeveer begonnen en we hebben het langzaam opgebouwd. Inmiddels fietsen we ongeveer een kwartier, waarna we even pauzeren om weer een stukje te fietsen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

leeftijd doet er eigenlijk helemaal niet toe. Het gaan om de rug en het nekje van je baby, die kunnen de schokken op de fiets niet opvangen als ze nog niet stevig zitten. En als je je baby een klein duwtje geeft (dus niet tegen de grond meppen:D) dan moet hij zichzelf kunnen corrigeren. Daar kun je dus echt geen leeftijd aanhangen.

Mijn neefje kon dat met 6 maanden al, ging zelf zitten en trok zichzelf al op...hoe bizar. Terwijl mijn oudste pas met een jaar meekon op de fiets.

Gevaar van die schokken is dat ze het nekje kunnen breken en daaraan kunnen overlijden.

12. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou wachten tot ze zelfstandig kan gaan zitten. Dan is haar rug goed ontwikkeld en kan ze beter de klappen opvangen. Ze hobbelen heel wat af in zo'n stoeltje.

Hier ben ik het dan weer niet meer eens. Ik vond het verschrikkelijk om niet te kunnen fietsen. Ik vond mijn wereldje zoooo klein geworden. Heb wel gewacht totdat het echt verantwoord was, maar ik vond het heel erg jammer. Tuurlijk kan je nog heel lang fietsen. Maar al die maanden dan niet kunnen doen vond ik heel erg moeilijk.

13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ik heb afgelopen maandag voor het eerst gefietst en vond het doodeng:)
    Bij elke hobbel of stoeprand zag ik haar hoofdje een beetje bewegen en schudden, nou ik hield mn hart vast.
    Ben toen elke hobbel en stoeprand gaan vermijden:D

14. Nien87

Nien87 Lid

19 mei 2012
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zeiden ze zelfs bij de fietsenwinkel dat we beter konden wachten tot 9 maanden, ongeacht of ze al zelfstandig kon zitten. Inderdaad ivm het ruggetje. Dus wij wachten nog 1.5 maand.. :)

15. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Als je twijfelt of het probeert en het geeft je geen goed gevoel zou ik het niet doen en wachten tot je kind goed zit en niet omvalt van een duwtje.

Deel Deze Pagina