baan als kraamverzorgster

Discussie in 'De lounge' gestart door debora21, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Hallo!
    Ik hoop dat er hier nog meer kraamverzorgster rondneuzen, want ik zit met een probleempje: Ik werk sinds mijn studie (mode, maar dan het maken van theaterkleding e.d.) in kledingwinkels. En ik vind het afschuwelijk... Ik kan er niks aan doen, kan ook niet goed uitleggen waarom. Ik houd er gewoon niet van om te moeten verkopen. Ik ben er dan ook vaak depri van, en zit daardoor gewoon niet goed in m'n vel.

Nu heb gesolliciteerd naar een BBL opleiding bij een aantal kinderdagverblijven. Daar heb ik ooit stage in gelopen en achteraf veel spijt van gehad dat ik die opleiding niet afgemaakt heb. Maar helaas zijn alle plaatsen al bezet.
    Nu heb ik een opwelling ook gesolliciteerd naar een interne opleiding bij een organisatie in de kraamzorg, en daar kan ik wel terecht! (mits ik op tijd m'n rijbewijs haal, maar goed das weer een ander probleem ;) )
    Alleen nu ben ik aan het twijfelen: ik krijg dan een contract voor 80 uur per maand, en ga zeg maar 2x per maand 8 tot 10 dagen bij een gezin werken. Maar dan zit ik een beetje met Finn... Die moet dan "plotseling" naar een oppas. (want ja een vrouw bevalt nou eenmaal niet op maandagochtend 9 uur) Bij de instelling vonden ze het ook al een beetje "lastig" met een kind.

Nu is mijn vraag: hoe doen andere kraamverzorgsters dit dan? Eventueel naar een flexibele gastouder?

Ik wil niet dat Finn er onder lijdt zeg maar. Maar van de andere kant: ik moet echt een andere richting op, anders word ik gek en daar heeft Finn ook niks aan!

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik weet niet hoe je leef situatie is. contact met ouders en een vriend?

Een vriendin van mij is kraamverleegster, en in de periode dat zij moet werken gaan de kids verdeeld naar opa's en oma's en dan 2 dagen naar school/dagverblijf

Als ze wachtdienst heeft is haar man thuis, en blijft dan bij de kids tot het tijd is om naar opa. oma of school te gaan.

Als het je wat lijkt en je wil het echt graag is er altijd wel een oplossing.
    Is dan wel zo dat hij 2x in de maand een week naar oppas moet,maar dat je ook 2x in de maand een hele week met hem samen bent.

3. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    fijn dat je reageert kaatje!

Ja Qua oppas, gaat het wel. Finn gaat nu op woensdag en vrijdag naar het kdv. Verder heb ik hier alleen mijn schoonouders, mijn ouders wonen in Limburg. Maar mijn schoonmoeder werkt zelf ook. Wel vaak van half 5 tot 21.00. Maar ja dat overlapt dan met onze tijden. Mijn man werkt gewoon van 9 tot 5. En die vind het natuurlijk geen probleem om de rest van de tijd voor hem te zorgen ;)
    Ik vind het dus ook wel fijn dat je zeg maar 2 weken per maand wel samen bent! En je werkt 6 uur per dag bij een gezin, dus misschien wel van 9 tot 15 uur o.i.d. Dan zou het wel weer goed uitkomen.

Mijn eigen kraamverzorgster had ook 2 kindjes, maar die gingen al naar school dus dat is makkelijker.

Vind het zo moeilijk, denk ik, omdat ik me er niet zo'n goede voorstelling van kan maken. Van die werktijden, bedoel ik!

4. Pipo1973

Pipo1973 Actief lid

30 jan 2007
    431
    0
    0
    Toen ik in de kraamzorg werkte, wist ik van te voren op welke dag ik ongeveer weer moest beginnen. Dan kun je daar rekening mee houden.
    Als je dit goed met je leidinggevende bespreekt i.v.m. de oppas voor je kind moet dat lukken lijkt mij.

Je mag trouwens maar maximaal 8 dagen achter elkaar werken.
    De uren verdeel je in overleg met het gezin, dus het kan best dat je de eerste dagen langer werkt en de laatste dagen korter. Dat is nooit van te voren te voorspellen. Aan het eind van je gezin "meld je je af" bij je planning en hoor je in principe meteen wanneer je weer aan de gang gaat.

Succes! ;)

5. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Dank je! Ja ik denk ook wel dat het te bespreken valt. Tenminste dat hoop ik toch! Merk wel dat je nu vaker als lastig beschouwd word, met een kindje... Toen ik het zei tijdens het gesprek, was het ook meteen van oh, ok... Even stil. En hoe ga je dat doen dan?

Maar goed, moet er echt nog even over denken! Want als ik eenmaal de intentieverklaring getekend heb, kom ik er niet onder uit!

6. Pipo1973

Pipo1973 Actief lid

30 jan 2007
    431
    0
    0
    Je bent echt niet de enige kraamverzorgende met een kind, en ik neem aan dat ze je graag willen i.v.m. personeelstekort dus ik denk dat je daar goed aan kunt geven dat je goede afspraken wilt voor je kind.

Natuurlijk is iemand zonder kinderen flexibeler, maar aan goede werknemers met kinderen hebben ze meer dan aan iemand zonder kinderen die je bij wijze van spreken niet eens aan je eigen kraambed zou willen. :D

7. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Dat vind ik nou ook Pipo! Heb natuurlijk al wat meer ervaring he! En idd ze hebben een gigantisch personeels tekort. Ze sturen nu zelfs 3 uur een kraamverzorgster en dan 3 uur een huishoudster! Zodat de kraamhulp naar een ander gezin kan! Das toch ook niet leuk?!

8. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    @deborah ik ben vandaag aangenomen voor de bbl opleiding van kraamverzorgster en ik regel het met de opa's en oma's heb zelfs mijn ouders zover dat zij met wachtdagen bryan opvangen als ik weggeroepen word en dan is er nog altijd mijn mannetje he

9. Aura

Aura Niet meer actief

halloo...

Wat leuk dat je de opleiding voor kraamverzorgster gaat doen, ik doe momenteel de BBL variant en heb net de basis fase (school) afgesloten en zit nu in de praktijk en het is echt waar super! Wel zou ik het persoonlijk niet zo kunnen combineren met een klein kindje om dat je nooit iets kan plannen. De opleiding is heel zwaar maar wel te doen en vooral erg leuk en gezellig. (zwaar omdat ik lang niet naar school was geweest)
    Het werk is ook erg leuk en heb morgen mijn eerste 2 gezinnen erop zitten (moet dubbelen).
    Ik denk dat je het werk zelf wel kan combineren met een kleine als je niet zo'n groot contract neemt maar met de opleiding erbij zou het voor mij persoonlijk te pittig en teveel regelwerk zijn. In mijn klas zitten ook mensen met kinderen en hun kunnen het wel combineren dus het hangt er ook vanaf wat je ervoor over hebt en hoe flexibel je oppas is.
    Hoop voor je dat het wat wordt, en veel plezier en Vivian heel veel plezier gewenst met je opleiding!

10. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    @aura: Nou jij klinkt iig heel enthousiast! Opzich kan ik heel goed plannen en leren, dus dat zal het niet zijn. Maar idd een oppas die zo flexibel is wel... Heb nog een week bedenktijd!
    Van de ene kant wil ik het super graag, en denk ik dat als Finn naar school gaat het allemaal makkelijker word, maar ja dat is nog 4 jaar en het mag niet ten koste van hem gaan, omdat mama ooit een verkeerde keuze heeft gemaakt met school!

11. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    mijn groot geluk is inderdaad dat ik een zeer flexible oppas heb, zowel mijn ouders als mijn schoonmoeder werken niet en die zijn bereid om dan op te passen en dat scheelt een hoop, mijn schoonzusje werkt ook in de zorg dus mijn schoonmoeder is het wel gewend om flexibele oppas te zijn en mijn ouders die zijn allang blij dat ze mogen oppassen :)

@aura heel erg bedankt heb er kei veel zin in en ben er van overtuigd dat het me gaat lukken, kan ook veel voor school doen als bryan ligt te slapen he dat scheelt ook weer hoop

12. Aura

Aura Niet meer actief

Heel veel succes met het bedenken wat je gaat doen en veel plezier beide!

Mochten er vragen zijn, je kan me altijd pb-en ofzo beantwoord ze graag....gaan jullie ook opleiding volgen aan ROC?

13. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Hoi hoi,

Ik ben sinds vorige week begonnen als Kraamverzorgende.
    En heb een dochter van 10 maanden.
    Ik werk volgens rooster, dus ik weet wanneer ik moet werken en wanneer ik vrij ben.
    Ik werk 24-32u. per week.

Mijn dochter gaat naar een dagopvang (kleinschalig).
    Ik vond het eerst niets, maar ik merk dat zij het er erg naar haar zin heeft, en veel van andere kinderen leert.
    In het weekend is mijn vriend thuis, en evt. voor de nacht ( als ik een wachtdienst heb) dan kan ze bij mijn ouders terecht.

Mijn werkgever/ 'regiomanager' weet van mijn gezinssituatie af, en het plabureau houdt er ook rekening mee ( wanneer dagopvang dicht is ivm. vakantie e.d. dan ben ik ook vrij).

Ik heb net sinds vrijdag mijn eerste gezin erop zitten, en morgenvroeg zit ik weer in de wachtdienst.
    Normaal ben ik 6 dagen vrij, maar aangezien ik ruim 6 jaar in de ouderenzorg heb gewerkt, wodt ik nu 'vrij snel' omgeschoold voor kraam.
    En ik vind het per dag leuker worden!

14. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    ik werk nu 1,5 jaar als kraamverzorgende, en heb zelf geen kinderen dus zal je niet kunnen vertellen hoe ik dat doe.

Wat mijn in ieder geval het handigste lijkt, en ik ook zie bij mede collega's met kinderen dat ze op rooster werken.
    Dat houd bij ons in dat je 8 dagen werkt en dan een week vrij bent, zo weet je altijd precies wanneer je vrij bent en wanneer je moet werken. Een aantal collega's beginnen ook altijd standaard op zondag, omdat vaak de man dan thuis is.

Leuk zeg dat je voor dit vak kiest, ik kan je zeggen het is onwijs leuk werk, en het verveelt (mijn tenminste) nooit!

15. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Volgens mij werkt het bij deze organistaie hetzelfde k3lly. Dat zou op zich wel het beste zijn natuurlijk...

Ik weet het gewoon echt nog niet! Gek hoor, ik zou het zo doen, maar nu met Finn twijfel ik zo erg...

16. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    ik heb het ook hoor, wat nou als ik straks zwanger ben en de kleine is er, hoe moet ik dat gaan regelen met me werk :(: zal het nu nog niet echt weten, ik heb een vrij groot contract, (18/24 per week) maar werk er altijd rond de 100 per maand. Ik zal dan sowieso al een kleiner contract moeten nemen.

suc6 in ieder geval.

Bij welk bedrijf heb je gesolliciteerd? als ik vragen mag.

17. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    IVT zorg in den bosch, zou dan een 80 uur contract krijgen!

18. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    aha, ken ik niet.
    Lijkt me best pittig, een baan als kraamverzorgende en dan ook nog een klein hummeltje thuis.

19. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ja lijkt me ook, maar ja ik denk dan maar: ben echt niet de enige! En ik wil echt iets anders gaan doen, want werken in een winkel maakt me gewoon depri... Maar misschien moet ik maar niks overhaast gaan doen, alleen omdat ik echt wat anders wil....

20. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    hier werken ze ook zo 8 dagen werken en dan 4 a 5 dagen vrij kan ook langer als je meer gewerkt hebt en dat trekt me ook zo dan heb ik ook al die dagen lekker de tijd voor mijn mannetje en ik weet precies wanneer ze me weer inzetten dus dan worden de opas en omas weer ingeschakkeld.

@aura ik ga inderdaad via het roc de opleiding doen waar doe jij hem>?

Deel Deze Pagina