Er is bij ons kindje 14 dagen terug een verdikte nekplooi van 4,4 mm geconstateerd en sindsdien ben ik behoorlijk van het pad afgeraakt. We hebben nu een kans van 1 op 29 dat ons kindje een chromosoom of een angeboren afwijking heeft. Ik heb er echt slapeloze nachten van, ik ben zo bang dit kindje kwijt te raken. Ik had dit niet verwacht. Mijn bloed was goed en ik heb afgelopen week een GUO onderzoek gehad waarbij ons kindje helemaal uitgebreid is onderzocht, hier hebben ze geen afwijkingen kunnen vinden. Over 2 weken staat een vruchtwaterpunctie gepland. Nu mijn vraag welke dames boven de 35 hebben ervaring met een kindje met een verdikte nekplooi en hoe is dit bij jullie uit eindelijk afgelopen? Ben echt radeloos
ik was 34 toen ik na de combinatietest een verhoogd risico bleek te hebben. bij ons was de nekplooi wel binnen de grens (2.3mm), maar lag de slechte uitslag aan mijn bloedwaarden. ons risico was 1:110, dus wel wat minder hoog. daarom hebben wij destijds besloten om geen vruchtwaterpunctie te laten doen (alleen een GUO bij 20 weken). gelukkig is ons zoontje kerngezond geboren, maar die periode was slopend!!! probeer moed te houden. het is gunstig dat ze op de echo niks bijzonders zien. zeker bij trisomie 13 en 18 zien ze bij deze termijn vaak al afwijkende dingen. sterkte de komende tijd!
bij ons was de nekplooi wel goed 1.6 maar dusdanige slechte bloeduitslag dat we een kans hadden van 1/15 op een chromosoomafwijking. Ik ben 38. Vruchtwaterpunctie gehad en gelukkig loos alarm sterkte met de vruchtwaterpunctie en het wachten
Ik ben 33. Weet precies wat je nu doormaakt. Wij hebben een kans van 1 op 5. De nekplooi van ons kindje werd gemeten op 5,6 mm. Gisteren heb ik de vruchtwaterpunctie gehad en nu is het afwachten. De onzekerheid is het ergste. Toch probeer ik optimistisch te blijven. Ik zeg ook zo we hebben 80% kans dat ons kindje gewoon gezond is. Ook zegt mijn gevoel dat het goed is. Ik wens je super veel sterkte in deze moeilijke tijd . Jij hebt een nog hogere kans dat jullie kind gewoon gezond is!
@ Lies ; dank je wel dat je je verhaal wilde delen. Fijn te horen dat jullie zoontje kerngezond is geboren. Ik had me van te voren bedacht dat de kans berekening weleens laag zou kunnen uitvallen. Bij 1 op 110 had ik ook zeker geen vruchtwaterpunctie overwogen. @ Tannetje ; Gefeliciteerd met de uitslag van de vruchtwaterpunctie! Wat fijn dat jij nu rust heb. Ik heb inmiddels al vele verhalen gelezen van dames met een hoge bloeduitslag. Vaak hoor je inderdaad een goed afloop. @ Jaikke ; Wat vreselijk meid, wat een spanning heh! Viel de punctie erg tegen? Ik zie daar zo tegen op. Ik twijfel ook erg of ik dit allemaal door wil laten gaan. Heb gewoon spijt dat ik aan die onderzoeken ben begonnen. Maar goed , inderdaad wat jij zegt, proberen positief te blijven. Ik duim voor je op een goede uitslag! Heb jij al een GUO onderzoek gehad?
Bij deze zwangerschap - ben nu 35 - geen verdikte nekplooien (1,7 en 2,3 mm) maar mijn bloedwaarden waren minder zodat we een verhoogde kans (1 op 75) en een goede uitslag (1 op 600) hadden. Dat hadden we niet verwacht, omdat we bij onze zoon - toen was ik 33 - een kans van 1 op 7500 hadden. We hebben geen moment getwijfeld en een vruchtwaterpunctie laten doen. In mijn geval betekende dat dus een dubbele punctie. Onze redenering was dat de kans op een kindje met een afwijking groter was dan dat er iets mis zou gaan met de punctie. Verder bedacht ik gelijk dat de kans dat er iets mis zou zijn met het kindje slechts 1,33 % was, dus eigenlijk ben ik ervan uit gegaan dat het allemaal wel goed zou komen. We hebben de snelle test gekregen, dus uitslag op trisomie 13, 18 en 21 met 2 werkdagen en de rest van de test een week later. In jouw geval zou ik zeker voor de vruchtwaterpunctie gaan. Je hebt dan in ieder geval zekerheid op chromosoomafwijkingen - ik bedoel als er iets mis is - wat ik natuurlijk niet hoop - zul je er toch mee geconfronteerd worden en dan valt het rauw op je dak. Anders loop je toch tot aan de bevalling te piekeren of het wel of niet goed is. En hou in je hoofd dat de kans dat er iets mis is 3,44% is, dus 96,55% kans op een goede afloop. Sterkte met je keuze.
De punctie vond ik echt heel erg meevallen. Ik vond dat geen zeer doen. En het is zo klaar. Daarna ook niet soms beetje menstruatie achtig gevoel. Nu is veel moeilijker het afwachten. Valt mij op dat veel mensen hier zo snel een uitslag hebben. Ik kan dinsdag bellen voor de eerste uitslag. Mocht het niet goed zijn dan bellen hun op zodra het bekend is. Dat is het ergste. Dus als de telefoon gaat schrik je. 27 november weet ik pas de volledige uitslag. Ik had nog niet van een GUO onderzoek gehoord dat heb ik nog niet gehad. Volgens mij krijg ik dat met 20 weken. Dan wordt in ieder geval alles extra goed bekeken. Dus ik zou gewoon die punctie doen als ik jou was. Valt reuze mee en dan weet je straks alles zeker.sterkte
Jaikke, hier krijgen we de uitslag van de sneltest (trimosie 21, 18 en 13) binnen 3 dagen. De rest van de uitslag duurt 2 a 3 weken. Sterkte met afwachten, ik zal voor je duimen voor een goed uitslag!
Succes met het wachten op de uitslag,,,, ik had op een disdag 16-10 de vruchtwaterpunctie gehad in het amc, en op vrijdagmiddag kreeg ik de uitslag. Dat was dus snel. De uitgebreide chromosoomtest kreeg ik pas afgelopen vrijdag, had die week al eens gebelt maar was nog niet binnen. De laatste test duurde al met al 3 weken en halve week. Beide uitslagen waren goed