Zo vaak ziek van de KDV

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shar079, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Hoi mama's ,

Ik zit ergens mee. Ik heb een dochtertje van 2,5 jaar oud. Die sinds Juni naar de kinderdag verblijf gaat voor 4 halve dagen inmiddels is dat 3 dagen geworden.

Maar even serieus, sinds zij naar de KDV gaat is zij echt om de haverklap ziek :( ze heeft sindsdien een snotneus, en dan is ze genezen. Is er weer een ander ziek, wordt zij ook ziek. Nu al sinds midden Juni aan de gang. Nu heeft ze de 6e ziekte opgelopen :( ontzettend sneu vindt ik dit voor haar.

We zijn al vaker naar de huisarts gegaan, ze heeft van antibiotica en neussprays gekregen. Maar reden voor kno was niet nodig, omdat hij zei dat kindjes tot 4 jaar vaker ziek zullen worden, en amandelen is onnodig om nu te verwijderen omdat het weer aangroeit zeg maar.

Maar mijn meisje heeft echt zo vaak de pech, om ziekjes te worden. Nu ben ik zelf voor alternatieve geneeswijze en loopt zij bij de homeopaat en heb ik nu ook pro biotica besteld, vitamine c en vitamine d3 om haar weerstand te verhogen. Ik overweeg echt om te gaan minderen met de KDV naar 2 dagen weer.

Maar mama's herkennen jullie dit probleem? En hebben jullie enige tips die dit meegemaakt hebben?

2. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Denk dat het aantal niet uitmaakt zou maar net die dag een kindje iets hebben

Dus 1 2 of 5 x blijft het zelfde

Ik ken het wel van de psz dat het altijd wel iets was en ene kind is sneller vatbaar

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Ik denk dat het er een beetje bij hoort...
    Mijn dochter was de eerste maanden dat ze naar de psz ging ook continu verkouden. Vorige winter ook nog steeds. Nu gaat ze naar school en deze zomer gaat het al een stuk beter.
    Ze moeten gewoon weerstand opbouwen tegen al die virussen en op het kdv komen ze die volop tegen. Eigenlijk alleen maar goed...

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, dat had mijn dochter ook, zoontje ook trouwens. Achter elkaar ziek en zo vaak dat ze totaal geen weerstand meer hadden, medicijnen kregen etc. Ik heb ze er uiteindelijk afgehaald en ze knapten zo op, kregen meteen een enorme groeispurt en die medicijnen heb ik niet meer nodig gehad voor ze.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Blijkt een misverstand volgens de RIVM zag ik op t.v. Er zijn zo ontzettend veel varianten, dat de kans klein is dat ze hetzelfde meerdere keren krijgen.

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Het hoort er bij, en gaat soms weer over. Ze hebben het bij mij allemaal gehad, maar bij de oudste 2 was het na een jaartje wel over, toen konden ze 'overal' tegen.
    De jongste gaat sinds april, en ook veel verkouden, deze week een antibioticakuur. Er heerst ook nog waterpokken op het kdv, ik hoopte dat hij die dan ook meteen maar zou krijgen, zijn we daar weer van af, maar dat slaat hij dan weer net over ;)

7. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Heeel herkenbaar. Hier ook, maar dan met school. Onze zoon is nooit naar de KDV geweest en sinds april van dit jaar gaat hij naar school. Constant ziek! De ene verkoudheid is nog niet voorbij of de andere dient zich al weer aan. In de zomervakantie nergens last van en nu al weer de eerste verkoudheid te pakken. En helaas steekt hij zijn zusje van 1 ook steeds aan, dus zitten we steeds met 2 zieke kinderen. Heb me laten vertellen dat het na een jaar (!) beter gaat, dat ze dan alle virussen wel gehad hebben die op KDV/school rondwaren....

8. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Mijn zoontje gaat 1,5 dag in de week naar de Kdv.
    En ik moet zeggen hij heeft daar nog steeds niks opgelopen.
    Sommige kindjes zijn nu eenmaal iets vatbaarder dan andere, en tuurlijk is het zielig, maar ze bouwt nu ook antistoffen op.

9. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Over dat onderzoek van de RIVM: ik heb laatst een uitgebreider artikel gelezen (ben vergeten waar), waar de uitspraak wel genuanceeerd werd. Het heeft wél zin om in het eerste levensjaren (tot 2,5 dacht ik) antistoffen op te bouwen; die kinderen waren in hun basisschooltijd minder vaak ziek. Maar gingen kinderen ná die leeftijd pas naar de opvang of psz of iets dergelijks, dan bouwden ze geen extra weerstand op en had het dus geen 'zin' dat ze telkens ziek waren.

Gewoon even ter info ;)

Ik heb er niet echt een mening over, soms moeten kindjes naar de opvang omdat ouders moeten werken. Soms is er geen andere keus. En dan zijn ze misschien wat vaker ziek en dat is inderdaad wel zielig, maar er is niet altijd iets aan te doen....

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ik vraag me afin hoevrrr dat van het rivm klopt. Als ik naar mijn eigen situatie kijk. Oudste ging pas vlak voor zn vierde naar psz en kort erna school. Heeft nooit iets opgepikt daar. Ook op school niet. Inmiddels groep 4. Volgens mij 1x hvm ziekte en verder max 1x in het jaar verkouden. Gewoon een gekde weerstand dus want in de erste leensjjaren heeft hij dus ook niks opgebouwd aan weerstand door ziek worden omdat hij dat zelden was maar ook niet naar de opvang ging.

Jongste ging met 3 naar psz en een jaar naar school eweest en heeft alleen waterpokken opgepikt. Verder niks en ook de eerste drie jaar nooit naar een opvang geweest.

Denk dat ze gewoon een hele goede weerstand hebben.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik hoor het eigenlijk altijd en hier was het bij beiden ook wel zo; de eerste jaren (eerste jaar) regelmatig/vaak ziek toen ze op het kdv zaten. Op school eigenlijk nadien amper meer.
    Ze komen gewoon met allerlei virusjes in aanraking en kleuters onder elkaar hebben nog niet echt zo'n goed hygiëne onderling :) - ik herinner me nog - bij het afscheid buiten voor het kdv een 'kusje' met een vriendje waar de snotsliert tussen hing :p tja.. Tja..

12. vd21

vd21 Niet meer actief

Dochter was toen ze op het kdv zat ook àltijd verkouden, gewoon doorlopend... En ze kreeg dubbele oorontsteking.
    Sinds ze eraf is nooit meer ziek en ervoor is ze ook nooit ziek geweest

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier waren ze daarna ook zelden nog ziek, nadat ik ze er een half jaar heb thuis gehouden.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier was de oudste twee jaar lang heel veel ziek, daarna was het over en is ze 'gewoon' een of twee keer per jaar ziek (met twee ben ik wel ook echinea force gaan geven om haar weerstand te verhogen).

De jongste had er veel minder last van, maar ook die pikt wel eens wat mee.

Ik denk dat het inderdaad bij hoort en dat twee of vier dagen weinig uitmaakt, omdat ze er evengoed komen en dingen oppikken. En helemaal niet laten gaan, is vaak het gebeuren uitstellen tot ze naar school gaan. En dan heb ik het persoonlijk toch liever daarvoor. (En natuurlijk heb je uitzonderingen, kinderen die nooit ziek zijn ed. Lijkt me heerlijk. :D)

15. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Hier ook 1 die veel ziek is. De huisarts gaf aan dat er gemidddeld 200 virussen aanwezig zijn op een kdv. Ze moeten weerstand opbouwen voor alle 200 virussen en dan gaat het beter. Hier krijgen we van 3 plaatsen (kdv, school van dochter en de school waar ik werk) virussen in huis en hebben dus heel wat weerstand op te bouwen

16. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Mijn zoontje is ook altijd ziek. Zit 2 dagen op het kdv sinds hij 4 maanden is. Alles pikt hij mee , heel vervelend. Waterpokken vorig jaar ook al gehad , 5de en 6de ziekte , altijd verkouden , oorontstekingen etc.
    Hij heeft buisjes en neusamdel is geknipt en sinds dien gaat het al stukke beter . Keel amandel gaat er ook uit maandag krijg ik de datum te horen (binnen nu en 6 weken).
    Daarbij zal het ook wel helpen dat hij ouder wordt natuurlijk.

(Stief) dochter nooit ziek geweest niet op het kdv , peuterspeelzaal of school. Naja "nooit". Wel 3 X waterpokken gehad maar voor de rest is ze echt bijna nooit ziek , nu nog niet.

Dus zal ook wel een beetje kind verschillend zijn.

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Volgens mij worden hier enkele zaken door elkaar gehaald. Tegen verkoudheid en griep kun je eigenlijk geen weerstand opbouwen. Die virussen passen zich steeds aan, dus eigenlijk elke keer als je verkouden bent/griep hebt, heb je een nieuw virus waarbij je helemaal nieuwe weerstand op moet bouwen. Vervolgens heb je alleen weerstand erbij tegen dat specifieke virus. Maar ze passen zich weer snel aan.

Kinderziektes die je maar 1 x krijgt, daar bouw je weerstand tegen op.
    Kinderen lopen nu eenmaal vee op bij een psz of kdv, daarbij maakt het niet uit hoe vaak je kind gaat. Dat komt doordat ze elkaar zo veelvuldig en van kortbij aanraken en vanalles van elkaar in de mond steken (de hele kleintjes). De één heeft van nature een sterkere weerstand dan de ander.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter had dat op de psz, uiteindelijk besloten haar een keer écht goed de kans te geven haar weerstand weer wat op te bouwen, dus thuis gehouden een week voor ze vakantie had. Daarna pikte ze niet meer alles op. Ze kreeg echt virus op virus en zodra ze weer fit was, ging ze weer naar de psz, maar écht hersteld was ze dan kennelijk goch nog niet. Nu op school doe ik dat ook; als ze bv koorts heeft, gaat ze pas weer naar school wanneer ze twee of drie dagen fit is en koortsvrij. In het begin de fout gemaakt toch al na 1 fitte dag weer naar school te gaan - ze wilde zo graag! - en dan blijft het echt weer sluimeren of pikt ze iets nieuws op omdat haar weerstand nig te laag is...

19. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Als je kindje voor het eerst nu naar opvang gaat, dus niet al vanaf baby, dan is dat denk normaal ja. Mijn zoontje ging vanaf 3 maanden naar gastouder en hij is praktisch zijn eerste levensjaar alleen maar ziek geweest. Verkouden, oorontsteking etc etc.
    Maar het blijft sneu natuurlijk en het ene kindje is er vatbaarder voor dan de andere. Mijn dochter ging ook vanaf 3 maanden naar gastouder maar is in haar hele leventje (nu 4,5) nog niet zo vaak ziek/snotteren geweest als mijn zoontje met 15 maanden nu.

20. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Mijn zoontje ging vanaf 1,5 naar het Kdv en sinds die tijd is hij elke 3 weken ziek. Hij heeft al 1,5 jr opgezette lymfeklieren in zijn nek die zichtbaar zijn en niet weg gaan. Hij begint met snotteren en vervolgens gelijk dikke koorts (bijna altijd eind 39, begin 40) en onwijs benauwd. Na 1,5 jaar ben ik het zo zat niet wordt niet minder en hij blijft continu echt ziek (verkoudheid bind ik persoonlijk geen ziek zijn maar wel als er 40 graden koorts bij komt kijken). Ook 2 x longontsteking gehad. Nu eindelijk doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. Er is bloed geprikt en as vrijdag de uitslagen.
    Tel bij de gevoelige longen (mogelijk astma?) ook nog eczeem en allergie op. Ik noem Hem altijd maar mijn kneusje. Hij heeft zo'n pech met zijn gevoeligheid. Hoop dat er iets zinnigs uit komt waar we verder mee kunnen.
    Maar begrijp hoe frustrerend het is.

Deel Deze Pagina