Borstvoeding en vruchtbaarheidsbehandelingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nephthys, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hoi meiden,

Na een lang traject hebben wij onze dochter mogen verwelkomen afgelopen augustus.
    Graag zouden we snel voor een tweede gaan.
    Iemand ervaring met borstvoeding geven tijdens het vruchtbaarheidstraject?
    Ik denk dan aan meer/minder succes/extra bijwerkingen/heftigere emoies, tegenwerkende artsen etc.

Graag jullie mening en/of ervaring.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

3. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik heb een beetje ervaring; onze dochter was al wat ouder toen we voor een 2e kindje gingen, 19 maanden. De voorwaarde was dat ik een duidelijke cyclus terug had (terecht en logisch) en er werd bij vermeld dat de kans aanwezig was, dat de bv terug zou lopen door de medicatie. Nou voedde ik op dat moment nog 1-2 keer per dag, dus niet zo vaak meer. De medicijnen zijn op zich veilig in de zin van dat ze niet in de bv komen of slechts in kleine hoeveelheden, ik heb het door een lactatiekundige laten uitzoeken toen. Met die info heb ik met de fertiliteitsarts overlegd.

Bij ons liep het in zoverre anders, dat ik tijdens het Decapeptyl-spuiten spontaan zwanger werd. Helaas ging de zwangerschap mis, en was ik inmiddels gestopt met voeden.

Ondanks mijn leeftijd (ik word 40 eind van het jaar...) ben ik wel blij dat we even gewacht hebben voor we voor een 2e kindje gingen, omdat ik zo mijn dochter optimaal heb kunnen voeden en daarna vol voor een nieuwe IVF kon gaan. Het is een heftig traject, en ergens in mijn achterhoofd zat telkens iets te roepen, "wat als de succeskans nou lager wordt door de bv, is het mij dat waard?". Maar daar zijn geen gegevens over en zodra je een regelmatige eigen cyclus hebt, is de kans op succes niet lager in theorie.

Succes met je keuze, geniet ook van de bv, stel dat de IVF niet lukt, krijg je dan spijt als je evt. eerder zou stoppen met bv?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Beide keren moest ik stoppen. Beide keren heb ik gelogen 😁 (ik was wel aan het afbouwen, maar nog niet gestopt).
    Het waren overigens wel cryo-terugplaatsingen. Ik had 3 cryo's, waar uiteindelijk twee kinderen uit geboren zijn. Bij mij heeft borstvoeding dus niet gezorgd voor een slechte score.

5. Tauret

Tauret Actief lid

19 sep 2011
    231
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik geef ook nog BV en loop in Gent. Wij overwegen om nog een icsi poging te gaan doen voor een derde kindje. In gent heb ik doorbesproken dat ik nog BV geef en volgens de prof heeft dat echt geen nadelige invloed op de behandeling en de kans van slagen. Zolang je inderdaad maar een regelmatige cyclus hebt. De medicatie zou ook niet schadelijk zijn voor je kindje, hoogstens kan de BV wat teruglopen.
    Verder sluit ik mij aan bij Dopey. Ons kindje is ook al wat ouder (nu 2 jaar) en heb bewust wat langer gewacht, ondanks mijn leeftijd (42). Nou heb ik makkelijk praten met 2 gezonde kindjes en is de "druk" daardoor minder. Maar ik ben nu bewust aan het genieten omdat ik geen garantie heb dat een volgende zwangerschap gaat lukken.
    Bij ons eerste kindje ben ik na een jaar gestopt met BV omdat wij weer het icsi traject ingingen. Dat was toendertijd een vereiste van het (Nederlandse) ziekenhuis alwaar ik toen liep. Helaas liepen de behandelingen niet zoals wij hoopten en een zwangerschap bleef gedurende een 3 jaar uit. Achteraf had ik spijt dat ik toen gestopt was door de "druk" van nieuwe behandelingen icm de eis van het ziekenhuis door minimaal 3 maanden gestopt te zijn.
    Gelukkig is Gent van mening dat het geen invloed heeft op de kansen. Dat is ook terug te lezen op het artikel van borstvoeding.com. Daar staat duidelijk uitgelegd hoe of wat.
    Ik lees alleen wel vaker dat met name Nederlandse ziekenhuizen zich in dit onderwerp niet heel goed verdiept hebben en gemakshalve dus zeggen dat je gestopt moet zijn met BV.
    Volg je gevoel en lees wat artikelen op borstvoeding.com of overleg met een lactatiedeskundige zodat je eventueel kan "sparren"met je behandelende artsen ter voorbereiding op een nieuwe poging voor een brusje.
    Succes!

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt meiden.
    Nog een vraag:

Ik had geen cyclus voor de behandelingen dus de kans is groot da ik die ook niet terugkrijg. Die blijft dus niet weg door de bv. Wat zou ik met die gedachte kunnen?

7. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Uhm...lastige vraag! Ik weet niet hoe vaak je nog voedt, maar voor je idee: mijn cyclus kwam terug toen ik geen nachtvoedingen meer gaf. Rond 11 maanden was dat ongeveer. Ik weet niet hoe jouw hormoongehaltes normaal zijn, misschien kunnen die geprikt worden om te kijken of je hormonaal wel weer stimuleerbaar bent?

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt Dopey, dat is een goede. Binnenkort eens laten prikken!

Ik voed in de nacht nog 1, heel soms 2 keer en verder kolf ik alles. Dat is zon 5 keer per dag.

Ik vraag me af of ik zou moeten liegen tegende artsen als ze het als eis gaan stellen.

Deel Deze Pagina