Hallo allemaal, Vanmorgen hebben vriend en ik een second opinion gesprek in VUMC gehad. Er is sprake van onbegrepen onvruchtbaarheid in ons geval, we wachten al 3 jaar op een zwangerschap en we zitten in de derde iui behandeling in een streekziekenhuis. We denken er over om naar VUMC over te stappen. Voorwaarde is vanuit VU dan wel dat ik een laparoscopie onderga voordat we met de 2e reeks van 3 IUI behandelingen kunnen beginnen. Nu heb ik 2 jaar terug al een HSG gehad en alles ziet er heel goed uit van binnen. Ik vraag me af of een laparoscopie dan wel echt zinvol is om te doen, het is toch een operatie. Zijn er meer dames die een ´goede´ HSG hadden en waar later bij een laparoscopie toch iets aan de hand bleek te zijn? Dus waar het wel zinvol bleek? Alvast dank voor jullie reacties!
Ik had een HSG, die was helemaal prima! Later in ons ivf traject kreeg ik last van een lekkende eileider en deze moest dus verwijderd worden. Dit zou laparoscopisch gebeuren, tijdens deze laparoscopie werd dus duidelijk dat ik vol zat met verklevingen (endometriose) uiteindelijk zijn ze dus overgegaan op een buikoperatie, omdat deze verklevingen niet laparoscopisch te verwijderen waren. Hiermee dus gelijk de verklaring voor de verminderde vruchtbaarheid. Direct na buikoperatie zwanger geraakt van onze dochter en nu na 1 terugplaatsing zwanger van ons tweede en derde kindje! Per toeval dus dankzij de laparoscopie een oplossing voor mijn vruchtbaarheidsproblemen. Dus naar mijn mening is het altijd fijn om even een kijkoperatie te ondergaan, baat het niet, schaadt het niet toch! Heel veel succes en hopelijk snel een vervulde kinderwens!!!
@Iloon09, dank je voor je reactie, dat is een positief verhaal. Wat fijn dat je zwanger bent en zelfs van 2, gefeliciteerd! Baat het niet dan schaadt het niet is wel waar, maar wanneer ik overstap naar VU ´verlies´ ik al met al 5 maanden (het overstappen + de wachtlijst voor de laparascopie). voor we het IUI traject kunnen vervolgen en ik ben bijna 34. Ik wil dus echt een duidelijke meerwaarde zien, maar jouw verhaal draagt daar wel toe bij.
Ja, als ik jou was zou ik er wel voor gaan. Begrijp dat je klokje tikt (ik ben ook 34) en als je eenmaal in het traject zit wil je alleen maar door tot het gewenste resultaat er is, maar ik denk dat je er wel goed aan zou doen om voor een laparoscopie te gaan! Heel veel succes! En hopelijk snel zwanger!
Niet precies wat je vraagt maar mijn hsg leek in eerste instantie goed. Nadat de radioloog hem had bekeken twijfelden ze. Heb toen een laparoscopie gehad met als uitslag dat beide eileiders volledig verkleefd waren. ik begrijp dat je geen tijd wil verliezen maar ik was wel blij dat er even in mn buik gekeken werd en dat ik duidelijkheid kreeg. Als ze niks hadden gevonden wist ik in ieder geval dat er iemand van dichtbij gekeken heeft en niet alleen via echo's en hsg. Ik zou er voor gaan. succes!