Ik ben op vakantie in Amerika en zit aan een pokertafel samen met mijn man. Naast mij zit een vrouw van achter in de 30 uit Hongarije. Na een half uur of zo zegt ze tegen mij. Ik zie een zoon en dochter bij jullie een tweeling. Nou is het zo dat wij al 4,5 jaar bezig zijn in de mmm en na 5 miskramen nog steeds niet zwanger zijn. Maar ik dus uitgelegd dat we al zolang bezig zijn en onder behandeling zijn in het ziekenhuis.... Toen zegt ze het is niet iets fysieks maar iets mentaals zegt ze... Nou ik wist niet waar ik het zoeken moest zo apart verhaal. Maar ik kan nou nergens anders meer aan denken en zou niet weten hoe zoiets mentaal moet aanpakken. En kan je een zwangerschap mentaal tegenhouden... Wat vinden jullie hier nou van?
Misschien een stomme vraag...maar wat denk jij zelf? Wat zegt je gevoel? Ik heb ook van iemand gehoord dat ik mezelf blokkeerde. Op dat moment dacht ik; je bent niet goed! Maar na de bbz is er 'iets' in mij veranderd. Ik heb een bepaalde rust gevonden en het zwanger raken is geen ding meer. Klinkt dat enigszins herkenbaar voor je?
Weet niet wat de reden van jullie mmm is, maar ik vind dat l*lkoek. Dus jij bent er zelf verantwoordelijk voor? Nee sorry maar fysieke problemen kun je zo nietafschuiven. Bijna een belediging in de trant van: laat het los, ga eens op vakantie.....
ze bedoeld dat je er niet moet aandenken. Ik zat ook in een groepje zwanger worden club op facebook en ik was 1 van de meiden die niet zwanger was, (van de 20). Ik moet wel toegeven, de jaren dat ik daar zat, heeft Me alleen mentaal gek gemaakt, het lag niet aan hun, maar aan mezelf. Mijn lichaam wilde zwanger worden, mijn hoofd was een chaos. Sinds ik gestopt ben met dat clubje ben ik na 2 maanden zwanger geworden dat komt omdat al het gedoe achter de rug heb, en ben mentaal uitgerust. Zou mijn verhaal je kunnen helpen? Overanalyseer niet zoveel.
Ik kan me voorstellen dat je hier van in de war raakt. Zeker omdat je die persoon helemaal niet kent en ineens een voorspelling voor je doet. Dat is gewoon gek en ik denk dat ik er ook wel even van onder de indruk zou zijn, ook al ben ik super nuchter! En je bent al zo lang bezig dat je gewoon dat soort verhalen graag wilt geloven! Maar het is echt onzin om te denken dat het alleen maar mentaal zou zijn. Alleen heel veel stress zou een negatieve invloed kunnen hebben, maar ook dat is nog heel dubieus. 'Loslaten' is zo'n dooddoener, daar kun je vrijwel niets mee, omdat het volgens mij geen zwangerschap oplevert. Zeker niet als er een bewezen oorzaak voor je probleem is. Alleen het zou makkelijker voor jezelf worden om er niet meer mee bezig te hoeven zijn. Wij zijn ook al bijna 4 jaar bezig en er is geen oorzaak gevonden, dan denk ik ook wel eens: zou het dan toch psychisch zijn? Maar ik kan toch met mij psyche geen zwangerschap tegenhouden? Dat wil en kan ik niet geloven. Laat je niet gek maken in elk geval. Je kunt het positieve eruit halen: stel dat ze gelijk heeft, dan is dat een mooi vooruitzicht en misschien geeft dat vertrouwen om door te gaan . En vertrouwen is altijd mooi meegenomen . Dat mis ik zelf nog wel eens...
Wat is de oorzaak? Of is die er niet? Hier zeiden ze dat ook altijd tegen ons, maar wij hebben allebei een mankementje man verminderd vruchtbaar (alleen via icsi) en ik heb Hashimoto, raak wel zwanger maar veel missed abortions. Hoe vaak mensen (en smoeder) tegen me zei dat het mijn schuld was omdat ik het niet los liet dat ik miskramen kreeg....... dat is pas intens gemeen.... Loslaten had hier niets uitgemaakt, we mankeren wat allebei. En er niet zoveel mee bezig zijn..sja....8*&^% Als het jou een fijn gevoel geeft wat die vrouw zei is dat alleen maar fijn toch...ik geloof er nooit zo in.
Offtopic: two boys: ik heb ook Hashimoto... Heb jij hiervoor nog een speciale behandeling ondergaan dat het uiteindelijk wel gelukt is? Of is het puur geluk denk je? Ik heb nog nooit een missed abortion of mk gehad gelukkig, maar goed, ook nooit een bewijs dat er überhaupt iets gebeuren kan in mijn lijf...
Mag ik als lotgenoot en psycholoog mijn mening geven: nee, het is onzin om te stellen dat je mentale gezondheid de oorzaak zou zijn van vruchtbaarheidsproblemen.......er niet aan denken is juist onmogelijk. Er is een bekend psychologisch experiment dat dat ook bewijst: "denk NIET aan een roze olifantje!" je gaat er dan juist veel aan denken en dat blijkt dus ook uit onderzoek. . We hebben dus weinig controle op en over ons denken. Dit betekent ook dat we moeten oppassen met overwaarderen van de inhoud van ons denken....wie er meer over wil weten: verdiep je in ACT of lees het boek "het leven is geen feest"..... Soms word ik een beetje moedeloos van alle onzin die mensen elkaar verkopen....verhalen van wildvreemden over de mate van je vruchtbaarheid of oorzaak van je problemen zou ik wantrouwen. Soms zegt het meer over de persoon zelf dan over jou!
Hmm ik geloof niet zo in dat soort dingen. Ze zal het vast (als ze je niet om geld heeft gevraagd ) vast goed bedoeld hebben. Maar het stukje mentaal tegen houden is bullshit. Zou je niet nu zwanger zijn geworden omdat de zaadjes in jouw buik jouw eicellen niet bevrucht en jullie daar ICSI voor nodig hadden en dat je donderse mazzel hebt gehad dat er 1 of 2 is blijven plakken?? Anders meld ik me per direct af van alle groepjes, als dat mij zwanger zou maken.....
Onzin als je het mij vraagt. Na een veel te vroege inseminatie van het ziekenhuis ben ik als een dolle stier doorgegaan met ovu testen en tempen. Moest me gelijk halen tegenover het zh. Enige waar ik deze maand mee bezig was dus. En totaal niet verwacht maar zie banner..!!! En ik durf echt te zeggen dat ik deze maand geleefd ben Door mijn kinderwens en het zowat een obsessie is geweest om mijn echte eisprong te vinden.
Zeggen mensen dat echt ??? Wat gemeen zeg. Dan kan je niet menen? Wat erg voor je dat je zo'n reacties krijgt