Even van me afschrijven hoor... Wij hadden het idee om tot 6 maanden volledige borstvoeding te geven, wat ook tot nu toe gelukt is. De kleine man is nu 5 maanden. Gisteren heeft mijn schoonmoeder zonder overleg een fruithapje gegeven. Ben nu zo verdrietig. Had dit graag zelf voor de eerste keer gedaan... Zij vind het onzin dat ik dat vind want het was alleen maar proeven... pff, voel me er echt zo verdrietig onder... Meer mensen die dit mee gemaakt hebben? En wat deden jullie toen? groetjes, Groentje
dank je Hilly, Dacht dus dat ik me echt aanstelde...Gelukkig snapt mijn man wel mijn gevoel daarbij. Maar ja toen ik haar erover belde, kreeg ik de wind van voren. Dat ze toch zo geschrokken was hoe strak ik hem instop. En dat ik alles beslis, dat mijn man dus niets te vertellen heeft... Zal wel bij meer schoonmamas zijn denk ik...
Zo zeg daar had ik ook erg verdrietig en boos om geworden hoor! Dit zijn dingen die ouders graag zelf als eerste willen doen en willen bepalen wanneer niet schoonmoeders! Ik had het zeker met haar besproken voordat ze in enen groenten, koekjes enz gaat aanbieden.
Ik zou het ook niet leuk vinden, maar om er zwaar verdrietig over te zijn vind ik wat ver gaan.... Een gesprek met zn allen lijkt me wel nodig, als ze aangeeft dat jij alles beslist Enzo.... Lijkt me dat ze ergens mee zit? Of ben je daar al van op de hoogte?
Het doet er allemaal niet toe wat je schoonmoeder wel of niet vindt. Het is jullie kindje en jij en je man bepalen wat jullie prettig vinden. Het is niet aan (schoon)moeders om dat te overrulen... Misschien is het goed als je man haar duidelijk maakt dat ze haar rol te buiten gaat?
O wat jammer zeg! Helaas merk ik nu ook al met mijn eigen ouders en schoonouders dat er heel wat veranderd is in opvoedland de afgelopen 30 jaar. Ik zou het er zeker over hebben, het is jouw kindje, niet het hare!
He bah! Daar zou ik ook boos over kunnen worden. En dan dat andere waar ze zich mee bemoeit. Het is jullie kindje, jullie opvoeding en jullie regels. Helaas komt het bijna overal voor. Bij mij denken 2 ooms van mijn vriend omdat ik thuis in de WW zit, ALLES in het huishouden moet doen. Van boodschappen, koken etc etc. Ik heb echt zoiets van waar bemoeien jullie je mee. Ik zit ook niet voor mijn lol de hele dag thuis. Ook krijg ik weleens van mijn schoonvader te horen als we het over de laatste fles van dochterlief hebben die meestal rond 23:00 uur s'avonds is, en ook over de eerste fles van ongeveer 07:00 uur, zo van "Dat kan Tessa toch doen?" "die flessen geeft Tessa lijkt mij" Heel irritant.
Dat meen je toch niet?!? Het huis was hier te klein geweest bij zulke opmerkingen, echt waar... Wat een idioot
O wauw lelijk... Ik zou daar ook boos om worden... vind dat 1 van de 'eerste dingen' die ik toch echt zelf wil doen, of minstens over beslissen en bij aanwezig zijn, net als eerste badje of eerste keer naar buiten. Eerste hapje vind ik bijzonder moment waar veel verschillende meningen over zijn wat betreft hoe/wat/wanneer, vind het eigenlijk vrij respectloos zo aan de wensen van de moeder voorbij te gaan...
@mamavanJenY, je hebt gelijk dat ik niet helemaal in de put moet gaan zitten. Het is gebeurt en niet terug te draaien. Ik zag er wel echt naar uit om dat met ons gezinnetje samen te gaan doen. De andere 2 kindjes zijn 10 en 7, dus voor hun was het ook leuk geweest...En daar was ik inderdaad heel erg verdrietig om. Had jij het wel proberen te bespreken met je schoonmoeder? Ik had dus geprobeerd om er gewoon even over te praten en daarna klaar, zoals hierboven gebeurd is gebeurd...Maar dat pakte dus anders uit. Kreeg ik allerlei verwijten over de opvoeding van onze kinderen. Dat was bij de andere 2 kinderen ook al het geval, lijkt of ze niet kan loslaten dat zij niet de opvoeder is of zo. Dat maakt me denk ik het verdrietigst. Dus nu ik het zo schrijf is het niet alleen het eerste fruithap. @kleintjuh Zulke dingen zijn echt niet leuk, je voelt je dan zo onbegrepen he?! @allen Bedankt hoor voor jullie opmerkingen, helpt me wel om alles een beetje helderder te zien...
Nog even afgezien dat je schoonmoeder niet hoort te beslissen over op welk moment je kind van vast voedsel begint...ik vind het gemeenste dat ze jou en je man een belangrijke mijlpaal ontnomen heeft: het eerste hapje. Zeg DAT vooral tegen haar, dat ze jullie iets afgepikt heeft dat nooit meer terugkomt. Dan hoef je verder de discussie over tijdstip van vast voedsel of strak inpakken verder niet aan te gaan. Want daar gaat het niet om. Het gaat er om dat zijn als oma iets doet wat je juist als papa en mama als eerste wilt doen.
Daar zou ik ook verdrietig maar vooral ook heel boos om worden! Dit zijn dingen die je als ouders als eerste met je kindje wilt doen. Ik zou het de volgende keer door je man op laten knappen hoor. Laat hem zijn moeder maar aanspreken. En dan nog, het is jullie kind en jullie opvoeding, dat hebben ze maar te accepteren. Hier kreeg dl bij schoonmoeder opeens aardbei voorgeschoteld, toen heeft ml toch even duidelijk gezegd dat we nieuwe smaken graag zelf introduceren en dat we liever niet hebben dat ze dit soort dingen zonder overleg doen. Evenals we ook duidelijk hebben gemaakt dat wij als 1e met dl gingen fietsen (schoonouders hadden nl tijdens mijn zwangerschap al een stoeltje gekocht...)
Ja, heel begrijpelijk hoor! Dat is toch weer een nieuwe en bijzondere mijlpaal, zelf heb ik er ook naar uitgekeken dat voor het eerst zelf te geven, het is een speciaal moment. Heel rot voor je, maar er is nu helaas niets meer aan te doen..
Oooh wat stom! Ik zou daar ook verdrietig van worden. Maar zou je man dit op laten pakken, zijn moeder, zijn conflict. Tis nu toch al zo maar ik zou idd afspraken maken over hoe nu verder. Mijn moeder wilde ook graag eerder starten dan ik, want vroeger...., maar respecteerde mijn wensen. Goede afspraken maken blijft een must! Hopelijk troost t je beetje dat er nog veel smaakjes komen om te proeven en dat julkie straks lekker eerst zelf groente, brood, rijstwafels, aardappels gaan doen!!
Ik zou er ook boos over zijn hoor, maar inderdaad, laat je man de communicatie doen of in ieder geval het woord voeren. Anders ben jij de boeman. Als hij het woord doet, krijgt je schoonmoeder tenminste het gevoel dat hij er ook achter staat hoe jullie het doen.
Ah wow! Het huis zou hier te klein zijn hoor als dat zou gebeuren! Ik zou even helemaal klaar met der zijn en dat ook zeker tegen haar zeggen. Je hebt je nog netjes gehouden jouw kind jouw regels!! Zij heeft het al een keer kunnen doen nu is het aan haar zoon en jou. Ze is een oma en geen ouder hoe moeilijk dat soms voor der is omdat ze het anders ziet. Maar zou idd ook zeggen dat je het moment er niet mee terug krijgt (wat dirksmama zegt) en nu nadat jij hebt geprobeerd een gesprek aan te gaan het verder aan je man over te laten. Dat maakt ook vaak meer indruk bij een moeder dan dat een schoondochter dat doet! Succes ermee!
Ik zou pislink zijn en al helemaal omdat je nog een grote mond krijgt ook. Ze walst over jullie gevoel heen. Het is JULLIE kind, niet het hare. Ik lees nu ook vooral dat jij met haar in gesprek bent gegaan. Waar is je man in deze? Het is toch zijn moeder? Laat hem zijn moeder eens even aanpakken. Die grote mond had ik niet getolereerd. Ongeacht wat oma van de opvoeding vindt, heeft ze zich aan jullie wensen te houden. Was ze wel op de hoogte dat jullie kindje nog geen fruit/vast voedsel had geproefd?
Ik zou echt uit mijn plaat gegaan zijn! Hoe durft ze! Verder helemaal eens met dirksmama (gebeurt wel vaker )