Hoe gaat het nu? Hopelijk is voor iedereen er wat rust gekomen. Veel sterkte want dit is niet niks. Voor niemand.
Klinkt heel heftig, ook hoe jullie dochter was in huis. Hadden jullie hier al begeleiding in? Ook voor jezelf, ik schrik er wel van dat je haar ook geslagen hebt.
heb je wel eens gehoord van geweldloos verzet? Dat is een methode die door ouders kan worden ingezet om een einde te maken gewelddadig of destructief gedrag. Met deze methode zorg je er voor dat je je zelf niet verliest en zelf ook niet te hoog in je emotie komt. Daarnaast denk ik dat je dochter zelf ook heel erg met zichzelf in de knoop zit, zij zal zich ook niet fijn voelen. Jullie zijn in een vicieuze cirkel terecht gekomen waarin jullie erg heftig op elkaar reageren. Je kan het kwaad en boosheid niet bestrijden met kwaad, alleen met liefde. daarnaast vind ik zelf de window of tollerance wel een goed hulpmiddel. Iedereen heeft een eigen ideaal spanningsveld. Bij overprikkeling kom je boven je ideale spanningsveld en kom je in een overlevingsmechanisme terecht: vluchten, vechten of bevriezen. Op zo’n moment worden je cognitieve functies uitgeschakeld. Het lukt dus niet meer om helder te denken. Op zo’n moment lukt praten en ruziën dus ook niet, er kan immers niet logisch nagedacht worden. Als je overprikkeld bent (zowel jij als je dochter) moet je eerst zakken in emotie en weer in het normale spanningsveld komen. Het is dus goed om elkaar even de ruimte te geven om te zakken alvorens een gesprek te voeren. Sterkte ermee
@An79 zoals ik jouw verhaal lees, voel ik zo ontzettend veel liefde voor jullie dochter van 14 en proberen jullie alles wat in jullie mogelijkheden ligt om hier iets aan te doen. Wat moet dit ontzettend machteloos voelen. Sterkte met deze moeilijke situatie. Zou een brief schrijven aan haar helpen?
Daar heb ik inderdaad van gehoord. Onze gezinstherapeut heeft hier iets over doorgestuurd van de week, maar omdat wij een weekend zijn weggeweest, heb ik het nog niet gelezen. Het was ook allemaal een beetje teveel, waardoor ik tijdelijk alles even heb geblockt. Had echt even rust nodig in mijn hoofd. Zij heeft het over veel dingen gehad die jij nu ook noemt en daar hebben we veel vertrouwen in. Mijn dochter en ik zijn trouwens allebei vechters. In deze zware periode hebben we al wel veel geleerd en zijn we nu een beetje op de goede weg.
We houden intens veel van haar en natuurlijk ook onze andere dochters. Fijn dat je dat tussen de regels door leest. Een brief schrijven is lastig, zij vindt het heel moeilijk om iets echt goed en begrijpend te lezen. Daarvoor is ze te snel afgeleid. Lange berichtjes komen al niet echt goed door. Maar bedankt voor de tip natuurlijk en voor je medeleven.