Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een contract tot half juli, daarna zal ik een nieuw contract bij dezelfde werkgever krijgen voor de duur van 2 jaar. Ik ben van plan om in die 2 jaar op zoek te gaan naar een nieuwe baan (want vast contract zit er hier niet in en mag daarna geen tijdelijk contract meer). Dan kan ik het beste nu ouderschapsverlof in delen aanvragen toch? Ik werk 40 uur en wil graag 1 dag per week vrij. Moet ik dan voor mijn huidige contract en het nieuwe contract in 2 delen aanvragen of kan dat in één keer? En dan mag ik bij een eventuele nieuwe werkgever toch alsnog ouderschapsverlof opnemen of begrijp ik dat verkeerd?
Ja je kunt OV in delen opnemen. En zeker gezien het feit dat je contracten voor bepaalde tijd hebt en je evt nog overgaat naar een andere werkgever, is het sterk aan te raden om het zo te doen! NOrmaliter mag je je OV in 6 termijnen opnemen, in sommige CAO's is het beperkt tot 3 periodes. Dus dat zou je even moeten controleren. Volgens mij hoef je het nu niet in 2 delen aan te vragen, je blijft nl voor dezelfde werkgever werken de komende twee jaar. Houdt er wel rekening mee dat je een duidelijk einddatum communiceert! Het restant wat je nu niet opneemt dat blijft staan. Je kunt dit evt opnemen bij een nieuwe werkgever, al moet je daar wel eerst een jaar hebben gewerkt voordat je een nieuwe aanvragen voor OV mag doen.
Bedankt voor de snelle reactie! Heel duidelijk. Ik had inderdaad al gelezen dat je bij de nieuwe werkgever dan eerst een jaar moet werken. Dan ga ik maar eens praten met mijn leidinggevende. Denk dat hij niet zo blij ermee zal zijn, maar ze mogen niet weigeren toch?
als je zoveel mogelijk profijt wilt hebben van het belastingvoordeel zou ik zoveel mogelijk nog dit jaar opnemen vanaf 2015 wordt de tegemoetkoming op ouderschapsverlof afgeschaft dus hou je enkel je pensioenvoordeel over even een tip de rest is al gezegd haha