Insufficiente baarmoederhals? Kan dat?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Bee1986, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Ik ben met 20 weken zwangerschap mijn zoontje verloren, nu bijna 6 weken geleden. We zijn erg verdrietig en missen hem enorm, maar willen ook graag weer zwanger worden.

Gisteren hebben we eindelijk een afspraak bij de gynaecoloog gehad.

De oorzaak van de bevalling blijft vaag: er is een bloedprop gevonden bij mijn placenta (kan het veroorzaakt hebben) maar het feit dat ik met niet al teveel pijn al 4 cm ontsluiting had toen ik in het ziekenhuis kwam zou ook kunnen duiden op een insufficiente baarmoederhals gaf ze aan.

De gynaecoloog gaf echter aan dat het toch ook weer niet aan het typische beeld daarvan voldoet maar dat de baarmoedermond bij een volgende zwangerschap wel in de gaten wordt gehouden.

Het verloop bij mij:
    - Ik had gedurende de hele dag een zeurende buik- en rugpijn
    - Vanaf ca 16.00 - 21.45 (toen werd het geconstateerd) waren de krampen iets meer aanwezig en waren ze af en toe heftiger en gingen dan weer weg (niet duidelijk om de zoveel minuten, maar het kwam en ging wel). Pijn was goed te doen.
    - 21.45: 4 cm ontsluiting geconstateerd
    - 22.00 - 2.10 uur: op verloskamer, 2 injecties met weeenopwekkers toegediend om voldoende ontsluiting te krijgen (moest 8 cm zijn begreep ik). 2.10 is ons mannetje geboren.

Mijn vragen:
    - Kan er bij mij uberhaupt sprake zijn van een zwakke baarmoedermond gezien bovenstaand verloop?
    - Kunnen de eerste centimeters ontsluiting normaal gesproken inderdaad met weinig pijn verlopen?
    - Als bij een volgende zwangerschap de baarmoedermond om de 2 weken wordt gemeten is dat dan voldoende vaak? Hoe snel kan een baarmoedermond 'verstrijken'?

Hopelijk kunnen jullie deze vragen een beetje beantwoorden. Ik had sommige vragen beter gister al kunnen stellen, maar nu voorlopig geen afspraak totdat ik weer zwanger ben.

alvast bedankt!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Bee1986,

Wat zullen jullie je mannetje inderdaad missen.

Ik denk dat er inderdaad toch ook sprake kan zijn geweest van baarmoedermondinsufficientie. Het komt in vele vormen voor. Het is altijd lastig als er niet een precieze oorzaak uitkomt, want dat maakt het een volgende keer nog spannender.
    Het meten van de baarmoedermond in de zwangerschap wordt naar mijn weten inderdaad om de 2 weken gedaan. Dat zal een protocol zijn gestoeld op wetenschappelijk onderzoek naar ik aanneem. Mocht je in een volgende zwangerschap klachten krijgen als buikpijn of bloedverlies, zul je eerder mogen komen.
    En je weet niet hoe lang het al sluimerde. Als de baarmoedermond al een tijdje rommelde zal het niet met veel pijn zijn gegaan inderdaad. Dus het kan zijn dat het al een paar weken daarvoor is beginnen te verweken. Maar nogmaals, daar krijg je nu je antwoord niet meer op.
    Ontsluiting bij een bevalling is vanaf het begin af aan eigenlijk wel te voelen, zeker bij een eerste kindje. 4 cm haal je niet vaak zonder pijn. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
    Ik duim voor jullie.

Groetjes Brigitte

3. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Hoi Brigitte,
    Dank je voor de antwoorden! Sorry ik heb nav jouw terugkoppeling nog een paar vragen.

- de eerste 4 cm ontsluiting werd geconstateerd om 21.45. Het is niet dat ik geen pijn heb gehad, maar niet zo heftig als ik altijd van weeën had verwacht. Ik heb vanaf ca 16.00 op bed gelezen en ik weet nog dat ik af en toe m'n gezicht vertrok en wel echt graag wilde liggen omdat het pijnlijker was dan overdag. De pijn kwam soms om de paar minuten en was dan weer een half uur weg. Dus het was niet extreem pijnlijk (zoals ik daarna de weeën na de opwekkers had) maar het waren wek hevige menstruatiekrampen zeg maar. Voldoet het dan nog steeds aan cervixinsuffientie of niet?
    - wat is de herhalingskans als het idd CI is geweest? 100%?
    - weet jij of er verschil zit in de kans van slagen als je preventief een cerclage grijpt bij bv 14 weken of dat het pas wordt geplaatst bij bv 18 of 20 weken als ze zien dat de bmm dunner wordt?
    - kan ik zelf om een preventieve cerclage vragen bij een volgende zwangerschap?

Heel erg bedankt weer!
    Gr. Bee

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond Bee,

ik zal proberen je vragen te beantwoorden. Naar mijn inziens kan het nog steeds om een cervixinsufficiëntie gaan. De herhalingskans is 15 tot 30%. Als het vermoeden bestaat dat het om een cervixinsufficiëntie gaat, wordt er regelmatig bij een volgende zwangerschap een cerclage aangebracht. Dit gebeurt rond de 14 weken. Maar ook aan een cerclage zitten risico's, maar meestal wegen die niet op tegen het risico van vroeggeboorte. Ik weet niet of er verschil zit tussen het plaatsen bij 14 weken of bij 18-20 weken. Je kan altijd vragen of een cerclage in jouw geval zin heeft bij een volgende zwangerschap en of het preventief geplaatst kan worden.
    Ik kan me goed voorstellen dat je graag antwoorden wilt hebben en wat je kan doen om het risico bij een volgende zwangerschap zo klein mogelijk te houden. Als er nog veel onduidelijkheden zijn welk beleid er gevoerd gaat worden bij een volgende zwangerschap, zou ik je aanraden toch nog een keer op gesprek te gaan bij de gynaecoloog. Het geeft soms rust om te weten wat je bij een volgende zwangerschap kan verwachten. Veel succes en sterkte toegewenst!

Groetjes Monique

5. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Hi Monique,

Dank voor je antwoorden! Ik denk dat ik inderdaad maar een afspraak wil maken. Nog 1 allerlaatste, dat ben je echt van me af :)

de gynaecoloog gaf zelf aan dat het mogelijk een insufficiënte mbh kan zijn en daarom metingen wil doen bij een volgende zwangerschap. Als ik er op sta dat ik een preventieve cerclage wil en niet wil afwachten, mag een gynaecoloog dat dan weigeren of moet hij daar in principe in meegaan aangezien ik al een vroeggeboorte heb meegemaakt waar cervixinsufficientie mogelijk de oorzaak is geweest? Ik weet dat ik nooit garanties op succes krijg, maar zou alles willen doen wat mogelijk is.

Nogmaals bedankt!

6. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

ik denk dat je deze vraag het beste aan de gynaecoloog kan stellen. Zij hebben hier meer ervaring mee en zullen in jouw geval kijken welk beleid de voorkeur heeft en ik neem aan dat ze ook vragen wat jij jouw voorkeur zou zijn. Succes!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina