Goedemorgen! Wat doe ik aan een peuter die standaard tussen 4 en 5 uur ('s nachts ) wakker is? Het middagslaapje gaat er langzaam maar zeker af, maar of hij geslapen heeft 's middags maakt voor het tijdstip van wakker worden niet uit. Hij valt om van de slaap als hij naar bed gaat, ergens tussen 19 en 20 uur. Er ligt een extra dekbed op zijn bed, om kou uit te sluiten. Honger is het, denk ik ook niet, want ontbijten doet hij amper. Hij is op zich met een zoet lijntje wel weer in bed te krijgen, maar staat soms 10 minuten later weer naast me. Na half 7 mag het licht aan, dan leest hij zijn boekjes en is daar rustig een uur zoet mee. Wij denken dat hij nog te jong is voor een lampje met tijdschakelaar, dat gaat branden als hij eruit mag. Dat werkte voor de oudste goed, maar die was toen ruim 3 en niet zo belachelijk vroeg wakker.... Maar wat dan?
Oef dat is echt vroeg ja! Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee. Ik zou toch het lampje gaan gebruiken. Stel dat in op de tijd die jullie willen en gebruik dat consequent. Ze snappen vaak meer dan je denkt. Jonge kinderen hebben geen benul van tijd. Tien minuten stil in je bed liggen voelt voor hun als heel lang. Dus staan ze weer aan je bed. Met een lampje maak je het visueel: lampje uit is slapen/ stil zijn. Wij hebben zo'n lampje ook gebruikt. Weet alleen niet meer precies vanaf welke leeftijd, maar wel al vrij jong Succes!
En ligt hij nog onder de dekens als hij wakker wordt? Mijn peuter werd de afgelopen week ook weer érg vroeg wakker. De slaapzak opnieuw uit de kast gehaald, en nu slaapt hij weer door.
Hier ook een slaapwekker, maar als ze erg vroeg wakker is, helpt dat niet. Het is net zo goed geen benul van tijd hebben, want ze weet niet hoe lang het duurt voor het dan 7 uur is en ze eruit mag. Dan gaat ze roepen dat het zo lang duurt voor ze op mag staan.
Ja, tenminste, zijn bed ligt half open geslagen van het uitstappen, dus dat denk ik wel. Als we bij hem kijken voor we zelf naar bed gaan, ligt hij er nog netjes onder.
Hier 's avonds ook hoor, maar in de ochtend dus niet meer. Misschien toch eens proberen met een slaapzak?
Er even naast gaan liggen werkt niet? Werkt hier wel goed namelijk. Lampje werkt hier niet, maar dat komt omdat ik niet consequent genoeg ben en het lampje niet op een juiste tijd staat (half 8). Maar ik heb geen klagen, hij wordt meestal tussen 7 en 8 wakker. Ik ben alleen geeeeeen ochtendmens. Maar snachts ook nog 1 of twee keer. Dan ga ik ernaast liggen. Geef hem een kus en ga weer weg. Soms moet hij plassen, soms een slokje water.
Een klein (lees)lampje naast zijn bed dat hij aan mag doen zodra hij wakker is zodat hij om 5 uur ook een boekje kan lezen? Misschien valt hij dan nog wel weer even in slaap. En anders, als hij dat rustig een uur volhoudt, is het in ieder geval al weer een iets minder onchristelijk uur.
Hier is de regel dat hij niet eerder het bed uit mag dn dat het icht is buiten. In de zomer hadden we nauwelijks last, nu geeft hij zelf aan dat hij het bed nog niet uit hoeft als ik hem wakker maak om naar de gastouder te gaan...
Onze peuter heeft er tegenwoordig ook een houtje van om vroeg wakker te worden. Maar hij heeft er nu een gewoonte van gemaakt om dan naar ons te komen. Opzich prima, alleen heeft hij geen idee hoelaat ie wakker wordt, dus de ene keer staat hij om half 6 naast me, en de andere keer om half 1 Als het dus echt belachelijk vroeg is, leggen we hem terug met de mededeling dat het nog nacht is en hij weer moet gaan slapen. Is het meer richting de ochtend, dan mag hij bij ons liggen. En in de meeste gevallen valt hij dan ook nog even in slaap. Anders is hij niet te genieten heel de dag
Wij hebben een slaapwekker (Sam het lam) en een beloningssysteem. Als hij iig op zijn kamer blijft tot het lampje groen is/oogjes van Sam open zijn, dan mag hij een sticker plakken. Bij 5 stickers mag hij een klein cadeautje uitzoeken. Binnen een week sliep hij tot 7:00 of zelfs langer
Herkenbaar onze uk was maanden lang om 5 uur wakker. We zijn het middagslaapje in gaan korten, eerst naar 1 uur en daarna na een half uur. Wij zijn niet in gevecht gegaan, mijn dag begon gewoon vroeg. Hij was klaar wakker en als je hem terug stopte hadden we alleen maar drama.
We gaan ook niet in gevecht. Hij is gewoon terug in bed te praten, zonder gedoe. Qua tijd van wakker worden maakt het niet uit of hij geslapen heeft ''s middags. De nachten zijn hier al (of nog) erg gebroken vanwege de jongste. Dus om 5 uur of eerder eruit en de dag beginnen... Dan kan ik net zo goed niet meer naar bed gaan... Vanmorgen was het 4.45... terug in bed, toen 5.30. Toen heeft hij even bij me gelegen en heb ik hem na een half uurtje weer teruggebracht omdat onze jongste (die bij ons op de kamer slaapt) wakker begon te worden. Toen kwam hij om half 7 weer en is hij boekjes gaan lezen. We gaan toch eens kijken of het lampje gaat werken. @Fristi2012 , erbij gaan liggen doe ik liever niet. Ik slaap zelf dan niet en onze nachten zijn al zo gebroken doordat de jongste nog meestal 2x komt. ML moet er doordeweeks om 5.15 uit, dus die doe ik dat liever ook niet aan.
@MirW Maar zoals het nu is, werkt het ook niet. Dus dan zou ik toch je man ernaast leggen op een matrasje. Slapen is nu eenmaal voor veel ouders optioneel, zeker als je slechte slapers als kind hebt.
@MirW erbij in slaap vallen kan ik ook niet. Maar meestal slaapt hij binnen een minuut of 10 weer en dan sluip ik weer weg. Ik vertel hem er wel altijd bij dat ik weer in m’n eigen bed ga liggen, zodat hij me niet kwijt is als hij wakker wordt. Ik heb t geluk dat onze kleine dame de meeste nachten klokje rond slaapt. (Nu met dr doorkomende tandjes komt ze meestal 1 keer)
Zo lang je hem zonder piepen terug kan leggen zou ik dat ook doen. Wij hebben trouwens geen lampje omdat we hebben gelezen dat kinderen vaak wakker worden van de klik. Wij hebben een kiddifluffy, als ouder kun je de tijden in stelken wanneer je diertje gaat slapen en weer wakker wordt. Verder kun je spelletjes spelen, knuffelen etc en krijg je een reactie, hij heeft ook fijne melodieën om naar te luisteren. Zo lang de ogen van je diertje dicht zijn kun je geen spelletjes spelen maar wel wel muziekje luisteren.
Klinkt misschien vervelend maar accepteren dat het zo is en consequent blijven. Hij krijgt vanzelf weer een redelijk normaal ritme. Of leert stil op zijn kamer te blijven. Mijn dochter slaapt al jaren(eigenlijk haar hele leven al) slecht. Is nu bijna 5 maar komt nog steeds 2 a 3x per nacht en is vroeg wakker maar heeft nu wel geleerd dat als ze wakker is en ik zeg tot wanneer ze moet blijven liggen dat ze het accepteert. En wij? Tja wij functioneren al 7 jaar zonder aaneengesloten nachten met slaap... Wat kan ik zeggen.... het went en door het te accepteren maakt het t wel makkelijker....
Bedankt voor jullie inbreng! Zaterdagavond na een avondje bij opa en oma laat op bed (om 21 uur in de auto in slaap gevallen ) was hij zondag om 7.15 wakker, maandag om 6.30 en vanmorgen 6.45. Dat vind ik heel redelijke tijden, zeker als hij dan nog een tijd boekjes leest op zijn kamer. Dat we minder of niet aaneengesloten kunnen slapen is ook niet zo erg, maar met 2 afwisselend spokende kinderen is het wel heel weinig. Als deze trend doorzet dat was het kort maar heftig...