Zo wild en druk, pffff

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lumiere, 19 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb even een beetje positiviteit nodig :)

Ik heb een fantastisch lieve zoon van 18mnd bijna, gezond, superslaper 's nachts en een pienter mannetje. Maar ook zo enorm wild en druk. Het is de hele dag smijten met spullen, dingen slopen, gillen en rennen. Zodra de voordeur opengaat vliegt hij de straat op. Er hoeft maar dit in zijn pad te liggen of het wordt weggesmeten. Of opgegeten of kaptgetrokken. Ik heb via het cb de cursus Stevig Ouderschap gevolgt op eigen initiatief, omdat ikzelf door mijn adhd onzeker was als moeder, bang om het fout te doen.
    Maar toen dat werd afgesloten ging het eigenlijk wel goed.

Mijn zoon is groot en sterk voor zijn leeftijd, en hij slaat ook regelmatig andere kindjes, die groter zijn dan hij. We hebben nu een veiligheidshek in de keuken omdat hij bij het fornuis kan en ook vastbesloten is pannen eraf te trekken, en hij gilt en rukt aan het hek van frustratie. Ik wil niet de hele dag politie-agenten, maar daar komt het wel op neer. Anders blijft er niks heel.

We laten hem elke dag buiten spelen, in het bos achter ons huis ravotten, klimmen, dansen :p om hem te laten uitrazen, maar dat is niet voldoende. 's Nachts slaapt hij 13 -14 uur, uitgeput dan. Overdag slaapt hij hooguit een uurtje.

Is dit typisch gedrag bij zijn leeftijd? Even oude kindjes van vrienden zijn veel rustiger, en ook mijn schoonvader gaf vandaag aan dat hij moeite had met zijn gedrag, hij past op.

Hoop echt dat dit een fase is...dat het niet zo is dat ik het verkeerd doe, want daar ben ik soms bang voor. Ik houd superveel van hem, ik wil niet schuldig zijn aan zijn gedrag

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Onze dochter is wel wat rustiger maar herken wel een aantal zaken. Hier rent ze ook weg (als de deur open staat, als je d'r roept etc). Ze vind het prachtig om te klapperen met de keukenkastjes (er zit beveiliging op). Het liefst springt ze uren op de bank of ons bed. Plus ze is een driftkikker, als iets niet lukt word ze boos (gillen huilen stampen op de grond vallen..)
    Maar ze kan ook heel lief op schoot zitten met de tablet of een boekje.
    Wat zegt het cb erover?

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nou mijn zoontje is net zo! Hij loopt alleen nog niet zo lang, dus echt rennen kan hij nog niet, maar verder is het echt geen lieverdje. :D
    Ik probeer echt consequent te zijn, maar hij lacht me regelmatig vierkant uit. :)
    Ik vind het ook wel pittig hoor, lijkt maar alsof hij altijd aan het klimmen, rennen en klieren is. Ik probeer een paar keer per dag echt met hem te spelen, bv. met de duplo een toren bouwen, samen een puzzel maken of iets anders waarvan ik weet dat hij het leuk vind.
    Meestal helpt dit voor hem ook wel weer om zelf te gaan/ blijven spelen.

Als het me echt te bont wordt haal ik hem even uit de situatie, dit werkt meestal het beste, van steeds weghalen en nee zeggen wordt hij alleen maar wilder. Als het dus echt te ver gaat, dan zet ik hem even op de gang voor hooguit 1-2 minuten, hierna is hij het meestal vergeten en wat rustiger geworden en dan gaat hij weer (even) lief spelen. Ik probeer het wel echt te beperken, omdat ik hem er eigenlijk nog wel wat jong voor vind, maar dit is soms het enigste dat even werkt.

Verder probeer ik er hier ook vaak op uit te gaan, dan is hij sowieso vaak rustiger en liever en het breekt de dag.
    En verder heb ik hier de mazzel dat hij overdag nog wel goed slaapt, vanmiddag zelfs 3,5 uur! 's Middags is dan ook echt mijn tijd en dan zorg ik dat het huishouden klaar is, hij vind het hier ook wel leuk om te helpen. Hij is bv. dol op stofzuigen, geeft de was aan als ik het op ga vouwen, helpt mee de vaatwasser leeghalen en de boodschappen opruimen en met een (billen)doekje z'n kinderstoel schoonmaken vind hij ook erg leuk. :D

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Toren bouwen of met boekje of autootje spelen lukt hem niet. Daar heeft hij de rust niet voor. En als iets hem niet lukt wordt hij driftig. Zijn fijne motoriek is daarom ook nog niet zo goed. Met grove motoriek is hij wel sterk. Ik probeer voorlezen, hij kan soms een minuut ofzo dieren aanwijzen. Die ene minuut is dan even een rustpunt zeg maar.

Omdat we recent verhuisd zijn naar een andere plaats hebben we nog geen contact met cb hier. Pas als hij 2 is hoeft hij er weer heen.
    Ook zoiets...we waren nog aan het verhuizen toen zoonlief al 2x schreeuwend midden op straat lag en ik hem letterlijk als een stijve plank onder mijn arm van de weg af moest halen. De buren konden meteen al meegenieten :$
    Gelukkig hebben de meesten zelf ook kinderen.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh ja hou op. M'n vriend heeft al gezegd niet meer alleen boodschappen met d'r te willen doen :')
    Ik denk zelf dat het een fase is, maar als je je echt zorgen maakt zou ik het gewoon voorleggen aan je ha.

6. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    Hier precies hetzelfde, speelt nergens mee, gooit alleen maar met speelgoed. Wil alleen maar dingen die hij niet mag en trekt een hele dag de kastjes leeg en zit me dan echt uitdagend aan te kijken. Als ik hem dan weg haal en bijvoorbeeld zeg dat hij het niet mag wordt hij woedend en laat zich op de grond vallen en gaat met zn hoofd op de grond of tegen de muur bonken. Op het cb zeggen ze alleen maar geen aandacht schenken als hij zo doet zo merkt hij dat zijn negatieve gedrag niet werkt, alleen helpt dat hier helemaal niets. Het enige wat hier helpt is hem buiten laten uitrazen zodat hij zijn energie kwijt kan. Thuis neemt hij nooit even rust is altijd maar bezig en druk. Ben stiekem s'middags ook wel blij als hij even op bed ligt zodat ik even wat 'rust' in huis heb.

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik herken het ook heeeel erg. Hier ging het een stuk beter sinds hij naar het kinderdagverblijf is gegaan. Daar zit hij sinds september nu dus bijna 3 maanden. Schaamde me toen wel een beetje want hij zat heel erg in een kindjes slaan en duwen fase. Hij heeft het daar alleen de eerste en tweede dag gedaan en sindsdien is dat helemaal over! Blijft wel een pittig kereltje maar hij is iets rustiger nu. En wat het gooien betreft... Herhalen herhalen herhalen tot 1000 tellen en herhalen ;)

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hmm... hier heb ik juist het idee dat dat averechts werkt. Hij gaat 1-2 dagen per week naar de gastouder, op die dag zijn er dan nog 2 kindjes van zijn leeftijd en ze jutten elkaar alleen maar op. :p
    Heb echt respect voor onze gastouder, 3 kindjes van rond de 1,5 die achter elkaar aan rennen, gillen, op tafels klimmen, met spullen gooien, in de gordijnen hangen en dat de hele dag door. Want als de 1 even stopt, gaat de volgende weer verder. Mijn zoontje is dus vaak na een dag bij de gastouder nog wat 'vervelender' dan normaal. :p

Hij gaat ook 1 dag per week naar oma, hier is hij vaak wel erg lief, maar juist daar krijgt hij weer de hele dag alle aandacht, dus als ik dan thuis kom uit m'n werk hangt hij weer de hele tijd aan m'n been omdat hij bij oma ook alle aandacht kreeg die hij wilde. :D

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat hoofdbonken doet Fender ook. Zodra iets niet naar zijn zin gaat doet hij dat. Wij hebben net een nieuwe gastouder, ook met kindjes van zijn leeftijd. Haar zoontje was de eerste dag al helemaal boos omdat onze zoon hem wakker had gehouden 's middags. Die jongen is net 2, en slaapt 's middags nog 2 uur. Terwijl Fender vaak maar 30min slaapt, hooguit een uur.

Gek genoeg vind mijn moeder onze zoon juist heel erg makkelijk in de omgang en heel vriendelijk. Maar ja, mijn moeder heeft alleen 2 adhd-meiden opgevoed, die weet niet beter dan kinderen zijn zoals mijn zus en ik waren :p

10. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dat laatste dus, ik las dat je ADHD hebt (en je zus dus blijkbaar ook), ik wilde ook vragen of je moeder het gedrag herkende. Ik weet het, labeltjes, jong bladiebla, maar gezien er een erfelijke factor bij betrokken zou zijn, lijkt het me niet vreemd als je zoontje ook enig wild gedrag vertoont.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb wellicht een andere mening en toch ook wel wat ervaring met kinderen. Nee ik schrik van je verhaal en de voorbeelden. Ik heb zelf een enorm energieke drukke peuter maar die doet echt niet van die extreme dingen.

Je zegt: ik heb wat positief geluid nodig maar je vraagt ook of het normaal gedrag is. Sorry nee naar mijn mening is dit geen normaal gedrag. Ik zou hier zeker iets mee gaan doen.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik herken het eerlijk gezegd ook niet (en helemaal niet in die mate)

Heb zelf een hele drukke zoon en energieke dochter (en nog een wat rustigere dochter), en ze konden ook als losgelaten projectielen rondrennen, maar wat je beschrijft vind ik nogal extreem.

Ik krijg even geen zicht op hoe consequent iedereen naar hem toe is. Hij gaat naar de gastouder, oma en thuis. Hanteert iedereen dezelfde regels?
    Wat doe je als hij kasten leegtrekt of op de bank springt?

Bij een 'gemiddelde' dreumes bestaat opvoeden uit miljoen keer herhalen, wegzetten, afleiden en consequenties (hiermee bedoel ik geen straf). En dan 100% consequent.
    Je zegt dat het dan alleen erger wordt, hoe bedoel je dat precies?
    Wat geeft hem WEL rust? (Langer dan 1min dan)
    Wat speelt hij wel graag?
    Is hij bij oma anders als ie veel aandacht krijgt?

Heb je geprobeerd om een strakke, rustige dagindeling aan te houden, waarbij hij meer dan 1uur overdag rust neemt?
    1uur slapen overdag met 18mnd is zeer weinig, maar misschien nog een uur in bed spelen, of samen op jullie bed boekjes lezen of knuffelen? Dat zijn energielevel niet constant op een piek staat?

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij slaapt 's nachts 13 a 14 uur nonstop.
    Rustig is hij als ik een filmpje van bumba opzet. Maar ik ben geen "tv-mama".
    Mijn moeder herkent geen gedrag zoals mijn zus en ik dat hadden. Hij maakt bv goed contact en hij is op dreumesmanier vriendelijker dan wij waren.

14. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Maar als het voor hem een rustmoment is, dan is het toch niet erg als je een kwartiertje per dag Bumba aanzet?
    Dat maakt je zeker geen tv-mama hoor :)
    En misschien is het voor hem juist wel prettig om even een rustig momentje te hebben.

Verder herken ik het niet, maar mijn man en ik zijn allebei rustig, dus daar zijn rustige kinderen van gekomen :D

15. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Precies! Onze dochter vind 't heerlijk om even op d'r tablet een puzzeltje te doen of een filmpje te kijken terwijl ze lekker op de bank zit met een dekentje. Dit betekend niet meteen dat ik d'r 3u achter dat ding laat zitten (niet dat ze het zo lang zou volhouden haha).

Zijn overigens medische dingen uitgesloten?

16. tuc

tuc Niet meer actief

kijk ik zie jouw kindje niet en moet afgaan op wat jij schrijft. Ik zie echt een ongeleid projectiel voor me, door de dingen die je beschrijft: meteen de straat opvliegen zodra de voordeur open gaat. En ik zie een situatie voor mij van een kind dat letterlijk de hele dag gilt, rent en dingen gooit. Nee dat is echt geen typisch dreumes of peutergedrag. Nogmaals mijn zoontje heeft meer energie dan mijn dochter, man en ik samen;) maar er zijn genoeg momenten waarop hij lekker aan tafel kleurt, op de grond met zn treintjes speelt, met zn keukentje bezig is oid. Zoals jij het beschrijft zit hij echt geen 5 minuten (zonder bumba dan he)

Hoe gaat het als je ergens op visite bent, en stel dat jij hem zn gang liet gaan, is het dan een opeenstapeling van wat ik hier boven beschreef of neemt hij wel eens een rustmoment?? Mocht hij letterlijk de hele dag zo doorgaan is het (naar mijn mening) geen "normal" standaard gedrag en zou ik er echt iets mee gaan doen.
    Je kindje gaat steeds meer in situaties met andere volwassenen en kinderen komen en ik ben bang dat hij straks als vervelend en lastig gezien gaat worden.
    Ik ben gastouder en heb een aantal dagen per week 6 kinderen in mn huis, ik ben dus echt wel wat gewend, maar de indruk die ik van jou krijg is dat ik er binnen 10 minuten al klaar mee zou zijn.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier ook tig kleine kinderen over de vloer gehad maar ik heb eerlijk gezegd nooit meegemaakt dat een kind constant met spullen gooit, van tafels trekt, lades leeg gooit, in de gordijnen hangt, bewust dingen sloopt enz. Natuurlijk wel vaak een van deze dingen en de ouders die achteraan lopen om te corrigeren. Dreumesen zijn wel vaak onstuimig, maar meestal wel goed af te leiden en zijn tevreden met een afleiding dat ze krijgen als ze eerst ergens aan willen zitten.

Maar misschien krijgen we een vertekend beeld door de beschrijvingen in de topic.

18. tuc

tuc Niet meer actief

ja dit idd precies...ben ook benieuwd of het idee dat ik krijg klopt.

19. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Onze dreumes is ook best druk, zeker sinds hij kan lopen. De hele dag gillend door de kamer rennen, zodra hij een van de katten ziet rent hij er gillend achteraan, alles wat op tafel staat moet er vanaf, het hekje naar de keuken moet natuurlijk aan geschud worden, als de deur open staat gaat hij er ook zeker doorheen en met spullen gooien is absoluut interessant.

Maar:
    - hij is druk bezig met zijn stem te ontdekken, helaas gaat dat iets harder dan pappa en mamma fijn vinden ;)
    - de katten zijn gewoon heel leuk om mee te spelen, we geven hem ook regelmatig zo'n stokje met een veer eraan, zodat hij echt actief met ze kan spelen en een band met ze op kan bouwen (wat de katten overigens ook leuk vinden!)
    - alles van tafel trekken heeft vooral te maken met het willen onderzoeken van de dingen die daar staan
    - het hekje rammelt als je er aan schudt...reuze interessant dat het geluid maakt
    - wat er achter een deur is, is natuurlijk ook hartstikke spannend, nieuwe plekken om te ontdekken
    - met spullen gooien, elk ding maakt een ander geluid als je er mee gooit, en sommige speeltjes gaan dan ineens een muziekje maken. Ja dan is de verleiding natuurlijk wel heel groot om te kijken of elk ding wat je gooit een muziekje gaat spelen ;)

Dus ik denk dat het er ook maar net aan ligt, wat de achterliggende reden van bepaald gedrag is. Meneer hier heeft het van de week voor elkaar gekregen om een spijl uit zijn bedje kapot te trappen. De bouwvakkers zijn hier voor de deur bezig en besloten een hogedrukreiniger op zijn raam te richten, hij is zich kapot geschrokken en ik gok uit reactie dus keihard gaan trappen, dus het is niet expres gegaan.

Verder vindt zoon het ook heel fijn, om even rustig op schoot/bank even filmpjes te kijken van Boom&Red. En ook wij zijn geen tv mensen (kijken zelf ook weinig tv), maar kinderen blijven van die leeftijd echt geen uren kijken hoor. Max een kwartier en dan is hij alweer afgeleid en moet ie weer uit razen van het stil zitten :D

Dus ik herken wel wat van het gedrag van je zoon, ik zou eens kijken wanneer hij bepaalt gedrag vertoont en of het een reactie op iets is, of een manier van uiten. Mocht je je dan nog afvragen of iets 'normaal' gedrag is, dan kan je in ieder geval goed benoemen wanneer en waarom hij dat gedrag vertoont, en is het voor bijvoorbeeld het cb ook iets makkelijker om te beslissen of het afwijkend gedrag is of niet :)

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dat een kind dat met een reden doet maakt het toch niet gewenst gedrag ofzo? Overal is wel een reden voor te vinden dan, jij bent erbij als ouder om de regels aan te geven.

Deel Deze Pagina