Dat hoor je mij ook niet zeggen . Ik geef alleen aan, dat sommige dingen ook met de ontwikkeling van een kind te maken hebben. TO vraagt zich af of dit gedrag bij de leeftijd hoort, ik denk dat kinderen van die leeftijd inderdaad gaan uit proberen en grenzen gaan opzoeken in wat ze wel en niet mogen. Maar dat niet alles gelijk 'stout' gedrag hoeft te zijn, en bij het ontdekken van de wereld kan horen. Mijn kind mag ook niet alles van de tafel trekken, of maar met alles gooien, dat wordt hem ook gewoon duidelijk gemaakt. Maar ik vind het niet per se zwaar afwijkend gedrag van TO's zoon, gewoon een heel ondernemend mannetje wat duidelijk grenzen nodig heeft, en dit is de periode om die grenzen te gaan stellen.
Mijn zoontje heeft ook een fase gekend waarin hij echt niet een heel lief kind was.. maar wat TS beschrijft klinkt behoorlijk heftig, zo erg was het bij ons nou ook weer niet. Niet alles gelezen, maar ik neem aan dat hij ook gestraft wordt als hij zult verdrag vertoont
Bij ons op het kdv liepen wel meer van dat soort kinderen van die leeftijd rond, die slaan, bijten, krabben, boven op andere kindjes springen, als normaal beschouwden (wat het natuurlijk niet is). En ik zeg niet dat dit gedrag goed is, maar er zijn echt wel meer kinderen die zulk gedrag vertonen. Maar het blijft sowieso lastig oordelen voor een buitenstaander, zolang je het kind niet kan zien om zelf het gedrag te observeren.
Je hebt zelf adhd... Misschien een idee om hem eens te laten testen? Geen idee of dat al kan op deze leeftijd hoor.
Ik vind het geen zwaar afwijkend gedrag, ik vind het wel redelijk afwijkend gedrag. En (ts correct me if i'm wrong) het feit dat ts dit topic opent en de manier waarover ze praat komt ze op mij niet over als iemand die geen duidelijke grenzen heeft maar als iemand die eigenlijk niet goed weet wat ze ermee aan moet. Ik vind het zoals ik zei wel iets waar ik iets nader naar zou laten kijken.
Slaan doet hij maar heel af en toe. Kindjes van vrienden en een keer mijn zus. En dan gaat hij per direct de hal in. Dat wil ik echt in de kiem smoren. Bijten en krabben en schoppen van mensen heb ik hem nog nooit zien doen. Bijten alleen op spullen. Er is een duidelijk verschil te bespeuren in ontdekken en uitdagen. Als hij dingen van tafel trekt om uit te dagen kijkt hij daar "uitdagend" bij. Houdt in de gaten of wij het zien, laat het voorwerp boven de grond hangen en kijkt nog een keer naar ons, en dan: pats. Keukenkastjes hetzelfde. In de keuken waarschuw ik 1 keer, trekt hij dan weer een kastje open dan gaat het veiligheidshek dicht en kan hij niet meer de keuken in. Hij luistert vaak wel, als hij bv een glas optilt van tafel en ik zeg "zet je dat terug?", dan doet hij dat over het algemeen. Het veiligheidshek in de keuken is nieuw voor hem. In ons oude huis (appartement) hadden we een open keuken met hoger aanrecht. Hem even uit het oog verliezen is er niet bij inderdaad Ik ga hem zeker niet op adhd laten testen nu, hij is anderhalf. Ik denk ook niet dat het zoiets is. Ook al is hij wild en druk. Misschien dat ik wel ga vragen of ze nog een keer video hometraining kunnen doen. Hebben we al ooit gehad met Stevig Ouderschap, maar dat was vorig jaar. Vanochtend hadden we een 3-jarige te spelen, ook ern pittige jongen, die nog drukker was dan mijn zoon. Dat was vermoeiend voor hem, hij heeft daarna een kwartier op de bank gehangen.
Onze zoon is ook erg actief, kan niet stil zitten, is erg onderzoekend , nieuwsgierig maar erg lief. Hij deelt, geeft kusjes en knuffels. Hij is te corrigeren maar geeft niet snel op dus soms erg frustrerend. Consequent zijn en heel duidelijk zijn helpt. Ook niet alles zien om niet de hele tijd negatief te zijn. Heb ik het niet over slaan etc dan wel direct reageren. Het gedrag wat jij schrijft vind ik behoorlijk extreem. Je omschrijft dat hij pienter is krijgt hij genoeg uitdaging? Gaan de andere verzorgers ook consequent met hem om met duidelijke regels? Bij onze cb kun je altijd bellen als je een situatie niet ziet zitten of ergens tegen aan loopt. Ik zou ze toch eens bellen en de situatie voorleggen.
Omdat we net verhuisd zijn heb ik nog geen contact met cb in onze nieuwe woonplaats. Dat zal voorlopig ook niet, omdat hij pas op zijn 2e weer hoeft te komen. Zou ik dan toch terecht kunnen? Ondanks dat ze ons nog niet kennen? Mijn vriend en ik, en opa die heel vaak oppast voeren een lijn, inderdaad consequent en zoveel mogelijk structuur en voorspelbaarheid. Mijn moeder, die ook regelmatig oppast, heeft wel moeite met grenzen stellen. Dat had ze vroeger al. We blijven het wel zeggen "niet eerst nee en dan toch ja, laat niet toe dat hij je bril aftrekt, enz" maar dat blijft moeilijk voor haar. Iemand gaf aan dat we een kwartier voor bedtijd best Bumba of een ander kinderfilmpje kunnen kijken. Ik merk dat hij dat fijn vindt. Vandaag lag hij een kwartier rustig duimend tegen me aan op de bank een filmpje te kijken. Dat houden we erin iig.
Wat fijn dat je met zijn alle toch zoveel mogelijk 1 lijn hebt. Bij de cb kun je echt wel terecht, ik zou ze bellen en kijken wat mogelijk is. Slaapt hij wel goed? Mocht hij problemen hebben met in slaap komen zou ik geen prikkels voor het slapen gaan in zetten.
's. Avonds valt hij vrijwel meteen in slaap, wordt hooguit 1x per 3mnd 's nachts wakker. Voor het slapen geven we zomin mogelijk prikkels, gaan we er niet op in als hij wil stoeien, maar kijken we een boekje of filmpje. We hebben een vast slaapritueeltje. Suiker krijgt hij vrijwel niet.