Mijn zoon kan ook brabbelen maar komt nog niet verder dan bijv 6... En hij spreekt het ook niet goed uit... Eee Teee Diii Viii Ve Se Hij spreekt met op het eind een IE ,Eetie Drinkie wij spreken altijd op de normale manier Eten Drinken En toch die IE... Ik snap zijn taalgebruik,soms even niet dan gebruikt hij teveel woorden Hij is bijna 2,5 jaar oud Is dit een fase waar hij door moet? Of moeten we hulp inschakelen?
Dat hij niet zover telt, geeft niks. Zitten kindjes bij mijn zoon in groep 1 die ook nog niet voorbij de 6 komen. Zelfs mijn jochie was niet vlot met tellen, maar doet nu al wel kleine sommetjes. Zegt niks.. Kindjes van 2,5 kunnen nog wel eigenwijs zin in hun spraak. Is er iemand anders die de woorden wel zo uitspreekt? Oma's hebben daar soms een handje van Op ons cb zat ook een logopediste, die heeft een screening gedaan bij ons jochie met 3 jaar voor een paar klanken die niet lukten. Misschien heeft jullie cb ook zoiets? Is gratis en "objectiever" dan een logopedist die je later aan je kleintje kan gaan verdienen.. Maar of het echt kwaad kan? En of je perse nu moet ingrijpen, misschien weet iemand anders dat beter..
Dat is ook wel weer zo,geen kind is gelijk En dat met die ie woorden,weet niet precies waar hij dat weg heeft Heb namelijk schoonmama al duidelijk uitgelegd dat ik verklein woorden niet wil En dan denk ik dat hij gewoon een koppig kind is Bedankt voor je reactie
'Ie' is een verkleinwoordje. Het is helemaal niet nodig om je daar druk over te maken. Ik zou ook niet corrigeren. Waarschijnlijk wordt het niet goed begrepen en er kan een soort strijd ontstaan. Moedig hem gewoon lekker aan om te praten en 'ie' verdwijnt vanzelf echt! Je kunt zelf het beste in korte duidelijke zinnen praten. Als je iets niet begrijpt kun je dit benoemen en ook dingen zeggen zoals 'wijs het maar aan' en 'laat maar eens zien'. Heeft hij net een groeispurt gehad? Ik weet niet of het herkenbaar is maar hier is het zo dat of het groeien een ontwikkeling doormaakt of taal. Dus niet beide tegelijk. En bovenal, lekker veel boekjes lezen, plaatjes kijken en benoemen. Let op; ik ben natuurlijk wel een leek. Ik kan geen antwoord geven op de vraag of je hierbij hulp moet zoeken. In jouw plaats zou ik het niet doen maar dat is ook van een afstand he?