Zoontje drie jaar oud durft niet meer te poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wolkia83, 20 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wolkia83

wolkia83 Lid

27 jul 2013
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,

Mijn zoontje van drie jaar poepte eerst iedere dag (in luier nog niet zindelijk waren we mee bezig) nu heeft hij onlangs een behoorlijk heftige buikgriep gehad. Dit was de eerste keer in zijn leven dat hij en overgaf en aan de diarree was. De diarree brandde enorm en er kwamen over de hele dag kleine beetjes en dan weer hele golven eruit. Inmiddels is hij alweer twee weken hersteld maar het lijkt wel of hij er een trauma aan over heeft gehouden. Hij durft niet meer te poepen het duurt steeds vijf dagen voordat hij weer poept ondertussen heeft hij veel buikpijn en krampen. Hoe ik ook op hem inpraat dat het niet erg is en hij niet bang hoeft te zijn hij vertikt het. Tot er na vijf dagen ook voor vijf dagen poep uitkomt en dat vind hij echt verschrikkelijk al die dagen is hij ook zo ongelukkig. Hij eet wel goed maar heeft iemand tips want dit is echt heel zielig en ik ben radeloos..... Grt claudia

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Vriendin van mij had dit ook met dochter.
    Wat zij deed was wanneer ze drang had samen Nasr de wc, iPad mee en een spelletje op het toilet. Daardoor ontspande ze en kwam t vanzelf. Soms zat ze er wel een tijdje pp trouwens ;)

3. wolkia83

wolkia83 Lid

27 jul 2013
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor de tip maar hij poept sowieso nog niet op het toilet of potje. En hij houdt het echt tegen zelfs als hij speelt en van alles doet....

4. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    #4 GaiaGaia, 20 dec 2013
    Laatst bewerkt: 20 dec 2013
    Onze oudste hield haar poep op nadat ze een paar keer gewoon prima had gepoept op het potje. Ze ontwikkelde een angst, wilde controle houden.
    Wij waten met de zindelijkheidstraining bezig en dan komt dit vaker voor.
    Ze is nu helemaal dagzindelijk, gelukkig...maar de periode dat ze het ophield heeft wel een paar maanden geduurd. Ze kon het rustig een dag of vier vijf ophouden. En maar op haar billen zitten om het tegen te houden.
    Maargoed, erg vervelend, voor haar en ons. Je raakt er zelf erg gefocust op.

Wat wij hebben gedaan, naast alle trucjes om haar angst en controledwang weg te nemen, is haar lactulose geven.
    Dit omdat het ophouden van de ontlasting er voor zorgt dat de boel harder en harder wordt en het dan weer moeilijker en pijnlijker wordt als er dan eindelijk wel wordt gepoept.
    Wat er weer voor kan zorgen dat het nog langer wordt opgehouden de volgende keer.
    Nu ze geen angst meer heeft, zijn we gestopt met de lactulose en heeft ze minimaal een keer, vaak twee keer ontlasting op een dag. Geen last van luie darmen dus (door de lactulose).
    Lactulose is een laxeermiddel, maar wel heel licht. In siroopvorm met een smaakje dronk dochter het graag :)
    Er werd ons door de apothekersassistente gezegd dat het niet zorgde voor luie darmen. Dit moet je altijd nog maar afwachten, maar in het geval van onze dochter klopte het wel.

Misschien een tip om dit te geven om dan iig erger te voorkomen en ervoor te zorgen dat als hij poept het niet pijn doet en het sneller weer zal doen? (Kruidvat verkoopt dit ook)

Edit: oh..en natuurlijk is het hartstikke rot voor je mannetje en waarschijnlijk is zijn angst echt reeel (door de pijn die hij had) , maar waak er voor dat hij dit niet als een dwangmiddel gaat gebruiken. Natuurlijk zal hij dit niet bewust doen, maar als je zoontje tijdens het ophouden veel aandacht krijgt (doordat de omgeving hem probeert te stimuleren wel te poepen) en hij krijgt dit door. Dan wordt dat een soort van beloning. 'Ohhhh! Ik houd mijn poep op en mama en papa zijn ineens heel,lief tegen mij en zijn alleen met mij bezig nu....dat voelt fijn!'
    Nogmaals, dit gaat natuurlijk niet zo bewust, maar het kan wel zorgen coor een cirkeltje waar je in belandt. Bij onze dochter was dit nl. Wel het geval, want wij vonden het ook zo naar voor haar. Dus wij maar coachen, en aanmoedigen en in de gaten houden. Op het moment dat we haar ophoudgedrag compleet zijn gaan negeren en hebben gezegd dat ze baas was over haar eigen poep en maar moest zien wanneer ze het deed, ging het gelijk veel beter.
    Aandacht weg, alleen pijn in de buik van het ophouden. Geen positieve uitkomst meer.
    Tja...klinkt hard...maar uiteindelijk heeft dit wel geholpen.
    Sterkte!!!

Deel Deze Pagina