Jonge kinderen alleen thuis laten of niet?

Discussion in 'Mama en gezin' started by McDsee, Mar 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. McDsee

McDsee Niet meer actief

Krijg net de nieuwsbrief van Ouders van Nu met een artikel over Je kind alleen thuis laten of niet. Tuurlijk wordt er gezegd dat alles veilig moet zijn voor je vertrekt, maar ik ben extreem verbaast dat hier daadwerkelijk een artikel over geplaatst wordt en vraag me nu dus ook enorm af of er hier ouders zijn die dat doen. Even een kopje thee bij de buren, een snelle boodschap, brief posten etc terwijl je kind ligt te slapen.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Tja ik weet dat er veel ouders zijn die dat doen. Geen haar op mijn hoofd die dat doet. Door mijn werk heb ik de meest verschrikkelijke dingen gezien met kinderen die even alleen werden gelaten en de ouders dachten dat ze alles uit hadden, op slot of veilig weggeborgen.

Maar volgens mij zijn hier al topics over geweest ;)

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#3 MMarianne, Mar 3, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 3, 2015
    Ging/ga geen boodschappen doen tijdens een slaapje maar we gaan in het weekend wel regelmatig 's avonds een spelletje/borrel doen bij de overburen met babyfoon (camera op mobiel). De één laat de baby thuis wanneer ze broertje/zusje van school halen, een ander laat de hond uit tijdens een slaapje en weer een ander gaat niet eens de tuin in als het kind slaapt...ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en denk dat iedereen ook wel kan inschatten of iets kan of niet. Zoontje wordt 's nachts nooit wakker, zoontje van onze buren wordt bijna elke nacht wakker en gaat dan spoken...die zitten elders dus iets minder lekker als ons met babyfoon, bijvoorbeeld.

4. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Ik ken iemand die een babyfoon met camera heeft en dan beneden de laptop op de tafel zet met het beeld.
    Hun gaan dan een avond weg en buren van een paar huizen verder gaan af en toe het huis in om naar de camera op de tafel te loeren.
    Dat vind ik echt not done.

In de zomer bij de buren buiten even wat drinken met de babyfoon bij je doen we wel. Hij staat op de bedrand en hoor zelfs mijn zoon ademen.

Ook moet ik soms de honden even uitlaten maar dan bel ik wel altijd even iemand bij vertrek en bij terugkomst zodat ze weten dat ik weer thuis ben. Bovendien heb ik dan ook de babyfoon bij me en blijf ik binnen bereik.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ja, het gebeurt hier wel eens. Als ik laat de hond nog moet uitlaten, dan ligt ze idd wel even 10 minuten alleen. Mijn hond moet ook lopen.

6. Elvis

Elvis Bekend lid

Oct 31, 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bij de buren met babyfoon. Nu delen wij een poort, dus alles blijft open.
    Naar school met kind in bed: no way!

Maar iedereen moet dit voor zichzelf weten.

7. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    over my dead body!

echt niet dat ik mijn dochter alleen thuis laat...

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Nee echt niet, geen denken aan!

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Iemand die van jou afhankelijk is, in hulpeloze staat achterlaten of brengen, kan je op een celstraf van twee jaar of een geldboete van 19.000 euro komen te staan.

Mensen, denk hier aub aan als je denkt even een boodschapje te doen als de kleine in bed ligt te slapen. En dan geldt deze straf als er niks gebeurt hè. Mocht er brand uitbreken oid is de straf veel hoger. Maar goed, die straf kan je dan niks meer schelen natuurlijk...

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Right ... Nou, ik heb de jurisprudentie eens gelezen maar in alle gevallen wordt deze wet toegepast op ouders die zware delicten hebben gepleegd.

Ik denk dat je wat minder beschuldigend vingertje moet doen...

11. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Het zal je maar gebeuren dat bij de buren brand Ontstaat en zonder Dat jij of iemand weet dat je kindje daar ligt te slapen

Of je krijgt onderweg een ongeluk en je kindje alleen thuis niemamd die op dat moment weet

Nee dan maar wakker maken en meenenem

12. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Tja, ik denk dat het nogal verschil maakt hoe oud het kind is (bijv. kan het zelf uit bed en de trap af), hoe lang je weg blijft (5 minuutjes of 15 minuutjes), hoe ver je weg bent (aan de overkant van de straat of aan het einde van de wijk).

Wij zijn wel eens op het meertje aan de overkant van de straat met onze dochter op het ijs geweest terwijl ons zoontje, toen ca. 6 maanden, in zijn bed lag te slapen. Ik ben na ca. 5 minuten weer terug naar huis gegaan, man bleef nog even met dochter op het ijs.

Mijn moeder ging, toen beide kinderen nog in een ledikant sliepen, wel eens even snel de hond laten plassen als ze op bed lagen.

In beide situaties was er zicht op de woning en konden de kinderen niet uit bed. Dat vind ik best acceptabel.

Ik zou er zelf nooit voor kiezen om op een dusdanige afstand te gaan dat ik mijn huis niet kan zien.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,790
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Dat gebeurt hier absoluut niet.

14. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Ik doe het wel. Toen ik nog geen schoolgaande kinderen had dacht ik ook dat ik dat nooit zou doen maar een kindje steeds wakker maken om van en naar school te gaan vond ik nog zieliger dan thuis laten slapen. Bovendien is de kans op een ongeluk(je) in en rond het huis naar mijn idee groter als ik haastig een baby wakker moet maken, aan moet kleden en mee moet nemen. Meewerken zal ze waarschijnlijk niet als ze liever wil slapen. Ik heb geen apparaten aan staan als ik wegga en de sociale controle is best groot hier: mensen weten dat ik even naar school ben als er iets zou gebeuren. Wel zorg ik dat mijn kindje niet uit bed kan en ga ik alleen als ik (zo goed als) zeker weet dat ze niet wakker wordt in de tijd dat ik weg ben. Brand kan ook nu ontstaan; ik zit op de bank en er liggen drie kinderen boven te slapen. Natuurlijk ben ik dan thuis maar hoe snel merk ik het? Ondanks brandmelders.
    Ik heb op een zeker moment besloten me niet te laten leiden door angst, maar ik probeer realistisch te zijn. De kans op een brand is aanwezig maar zeer klein. Ik doe alles om gevaar te vermijden maar moet ook de andere kinderen naar school brengen en weer halen en na de lunch weer brengen en daarna weer halen. De kans dat tijdens een van die momenten de jongste slaapt, is heel groot. Dan laat ik haar slapen.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb het 1 keer gedaan met onze jongste.
    De eerste 2 jaar sliep hij weinig tot niet. Toen hij eindelijk eens sliep, en ik onze oudste naar school moest brengen heb ik hem laten liggen.
    Sta ik met m'n auto achter een wagen die aan het lossen is :$
    Ik kon niet vooruit of achteruit. Het duurde hooguit 10 minuten maar ik had het me toch benauwd!
    Dus nee, was geen succes.

De oudste, die dit naar 8 wordt laat ik wel eens samen met de jongste van bijna 5. Dan moet ik even 5 minuten weg om een vergeten boodschapje te halen of de hond uit te laten.
    Daar heb ik geen probleem mee.

16. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Ja dat doe ik ook wel eens; de oudste twee even thuis laten als ik iets moet halen. De jongste neem ik dan mee want ik durf ze niet samen met haar te laten uit angst dat ze haar uit bed zullen halen als ze wakker wordt, ondanks dat ze weten dat dat niet mag en het ook echt niet doen als ik thuis ben. Eentje alleen thuis gebeurt ook wel eens; ze weten hoe ze me moeten bellen op mijn mobiel en dat hebben ze ook wel eens gedaan :) om te vragen hoe lang het nog duurde ;)

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

#17 sydneys, Mar 3, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 3, 2015
    Bij de buren vind ik wel oke, of je nu in je eigen tuin bent of bij je buren, je bent even snel bij je kindje.
    Hond uitlaten ook, toch als ik ons huis bekijk, wij wonen tegenover een veldweg. Dus hetzelfde, of je in je tuin bent of je laat de hond uit, je bent even snel bij je kleintje.

Nu hebben wij veel oudere buren en geen hond dus beiden doen we niet haha maar daar zie ik geen kwaad in.
    Het huis daadwerkelijk verlaten dus uit zicht, zonder bereik van de babyfoon vind ik dan weer niet kunnen.
    Kindje ophalen van school kan ik wel begrijpen als de school echt dichtbij is maar zorg dat andere moeders weten dat als er ooit eens iets gebeurd ze moeten checken of je ander kindje thuis in bed ligt.

Boodschappen doen vind ik not done, niemand weet dat je thuis een kindje hebt en ze gaan niet je zakken af op zoek naar een briefje wat je eventueel hebt geschreven

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik denk niet dat ik mijn dochter om 23.00 uur op bed ga halen en aan gaan kleden om naar buiten te gaan om de hond uit te laten.

Iedereen moet doen waar je je goed bij voelt. Jammer altijd dat dat wapperende wijsvingertje er altijd bij komt kijken.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Het gebeurt hier niet...ik vind het onverantwoord en durf dat gewoon niet aan.

Voor elke situatie is iets te verzinnen..kleine broertjes en zusjes kunnen prima uit bed mee..doe dat zelf al 2 jaar en de hond kan een grote ronde lopen als het kind wakker is.

Het enige moment dat mijn kind in huis is en ik niet is als ik met de achterdeur open in de tuin zit.

20. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16

Hond,kan,je ook snel voor deur even doen,om die tijd heb het over bv kinderen na school brengen boodschappen doen dus echt stuk weg van huis
    huis

Begrijp ook wel,dat,je niet om 23 u ke kind wakker maken gaat

Maar overdag dat mensen dat doen vind,ik niet normaal

Share This Page