vanaf wanneer je baby wakker in bed leggen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mien1, Jan 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mien1

mien1 Actief lid

Jan 20, 2011
    333
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ons dochtertje is nu 8 weken oud.
    We lezen en horen overal dat je ze wakker in bed moet leggen zodat ze zelf in slaap kunnen vallen.
    Ben ik het helemaal mee eens maar na de flesvoeding valt ze altijd in slaap en zit altijd nog even met haar zodat ze niet al te veel gaat spugen.
    We proberen het wel eens wakker in bed te leggen maar dan zet ze gaat ze gelijk huilen soms krijgen we haar dan wel stil met een muziek dingetje maar soms stopt ze ook echt niet.
    Is het nu nog te vroeg om daar mee te beginnen of gewoon doorzetten?
    Als ik haar stil krijg met mijn handen strak op haar te houden dat ze niet al te veel kan bewegen (ze is ook erg bewegelijk) en zachtjes tegen haar praat en het muziekje aan doen en met de wieg beetje wiebelen valt ze soms in slaap.
    Maar het is ook regelmatig dat ze echt blijft huilen en dan ook echt hard huilen dat je bijna zeker weet dat ze niet gaat stoppen dan pak ik haar uit haar wiegje en neem haar mee naar benenden om haar te troosten.
    Heb ook wel is geprobeerd na het troosten weer terrug te leggen maar dan begon ze weer gelijk te huilen.
    Ik heb er geen goed gevoel bij om haar lang te laten huilen.
    Iemand tips hierin of ongeveer dezelfde ervaring?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou een kind niet laten huilen in bed en zeker niet zo'n jong kind. Het idee is meer dat een kind wakker kan blijven NA de fles en dat je het dus blij en tevreden in bedje kunt lezen bij de eerste signalen van vermoeidheid. Mijn tip zou dus zijn om te kijken of je je kindje niet in slaap kan laten vallen aan de fles maar een tijdje daarna pas. Slapen van fles tot fles heb ik altijd raar gevonden.

3. mien1

mien1 Actief lid

Jan 20, 2011
    333
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie haar wel regelatig geeuwen als ik haar dan in bed leg wakker gaat ze huilen soms stopt ze en soms blijft ze huilen.
    Ze word nu wat meer wakker heb nog mar paar keer mee gemaakt dat ze niet na de fles in slaap valt.
    Ze is ook 2,5 week te vroeg geboren ik was op 27 november uitgerekend en ze is op 9 november geboren.
    Ze was ook best klein ze woog bij de geboorte 2680 gram.
    Ze weegt nu 4 kilo.
    Kan het daar mee te maken hebben dat ze te vroeg is geboren dat ik al te snel wil dat ze alleen gaat slapen?

4. Son1980

Son1980 Bekend lid

Jun 2, 2012
    689
    1
    0
    Gewoon slapend in bed leggen, deed ik ook en nu vier maanden niets aan de hand. Baby's slapen nu eenmaal na de fles.

Bij mij viel dat mens van t consultatie bureau daar ook over! Waarschuwde mijn er steeds voor. Naja hier niets aan de hand.

5. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,446
    2
    38
    Gewoon haar wegleggen zoals het uitkomt, de eerste tijd zal dat wel voornamelijk slapend zijn. Het wakker wegleggen komt vanzelf wel, als ze wat langer wakker kan zijn.

Voed je volgens schema of op verzoek?

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet echt kant en klare tips maar herken t wel. mijn zoontje is ook wat vroeg geboren, 28 nov uitgerekend en 8ste geboren... Wat bij hem wat helpt is hem in de wagenbak leggen en deze op de bank naast je... zo leert ie zelf in slaap komen en als t nodig is kan ik hem makkelijker troosten. Met naar bed gaan zou ik niet helemaal naar beneden gaan om te troosten. Ik haal hem er ook uit en blijf dan bij zijn wiegen staan en als hij weer even stil is probeer ik hem.er weer in te leggen. Werkt soms wel, dan weer niet... gisterenavond maar bij mij neergelegd.

7. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,446
    2
    38
    Idd wat Marvb zegt: niet mee naar beneden nemen maar boven blijven. Anders doet ze weer veel prikkels op, waardoor het slapen niet lukt en huilen doorgaat. Gewoon rustig op haar kamertje of jullie slaapkamer op bed (liefst een beetje donker houden).

Kan ook zijn dat ze misschien regeldagen heeft??

8. mien1

mien1 Actief lid

Jan 20, 2011
    333
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik voed op verzoek met flesvoeding ik vond het nog al ze kwam al eerder dan de 3 uur en zo langzaam af af toe de fles wat ophoge als ze er niet genoeg aan heeft.

Heb ik ook wel is gedaan op haar kamertje blijven als je haar pakt is ze zo stil maar dan legde ik haar terrug dan ging ze gelijk weer huilen.
    Ik heb ook het idee dat ze veel bij je wilt zijn.
    Zou best kunnen regeldagen maar heb gelezen op internet dat dat niet kan met flesvoeding.

Ze werd ook vaak wakker omdat ze dan moest spugen dan pakte ik haar uit haar wieg en dan moest ze spugen nu gebruiken we ook johannesbroodpitmeel zijn we sinds gisteren mee begonnen het lijkt wel te helpen.

Misschien wel een idee om in de kinderwagen bak het eerst te gaan proberen.

9. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

Jan 30, 2011
    2,770
    1
    0
    wij doen dat nog steeds niet, we zien het nut er niet van in.
    als hij slaapt na de melk dan leggen we hem in bedje en dan slaapt hij maar ik ga hem niet wakker in bed leggen.dat word gillen. janken en een heel drama.nee bedankt dan raakt de kleine over de zeik en mama ook.
    nu is het rustig voor iedereen zoals we het doen

10. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Hier lukte dat pas nadat hij een jaar was geweest (om eerlijk te zijn zijn we er toen ook pas moeite voor gaan doen). Daarvoor legden we hem altijd slapend weg en dat vond ik eigenlijk wel prima.

11. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Tot zes maanden legden we hem slapend in zn bedje. Daarna begonnen met wakker op bed leggen en dit was drama! Sindsdien leggen we hem op bed met een flesje. Deze drinkt hij dus op in bed. Speelt daarna nog wat en valt dan zelf in slaap. Hij vind zn rust in bed met een flesje, dus vind het wel prima. Hij valt zelf in slaap, nadat zn flesje op is en hij nog even gespeeld/gekletst heeft. Laatst geprobeerd zonder, maar dan vindt hij zijn rust niet.

Dit werkt prima voor ons!

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb de oudste 26 maanden BV gegeven en Caitlyn krijgt nu KV op verzoek. Nou, die heeft echt regeldagen hoor :) Dan gaat ze zich ineens heel vaak voor kleine beetjes melden, met tussendoor korte slaapjes. Dat is meestal maar een dagje, want ja... een grotere hoeveelheid KV aanbieden is zo gepiept natuurlijk, da's andere koek dan je productie die stapsgewijs opgehoogd wordt door je kindje ;)
    Maar 't principe lijkt hier wel hetzelfde te zijn en is op zich ook niet zo gek natuurlijk als je op verzoek voedt :)

Wakker in bed leggen komt vanzelf wel. Misschien is inbakeren nog fijn als ze zich zo gemakkelijk wakker maait?

13. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar hoe deden jullie dat overdag als je er zelf nie was? bijv. bij kdv/oppas? met het op bed leggen? Of sliepen ze bij jullie.sowieso veel van voeding tot voeding en was t dan dus ook makkelijk.om.slapend in bed te leggen?" Mijn kleine man is toch meestal wakker of snel weer wakker na zijn voeding...

14. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Hier konden we hem vanaf dag 1 wakker weg leggen dus dat probleem hebben we nooit gehad. Een kindje van een vriendin heeft echter eennminuut of 10 huilen nodig om in slaap te vallen. Ik ben er zelf helemaal niet van en laat mn kind nooit echt huilen (wel jammeren natuurlijk) maar bij dat kindje werkt het wel.

Weet niet wat jouw gevoel er over is maar je zou het eens kunnen proberen.

15. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op dit moment kan ik dat echt nog niet over:)... vind t zo zielig... vandaag krijsde hij t ook uit achter in de auto... ben er toen bij gaan zitten en is mijn man verder gaan rijden... vind dat zo zielig... mijn man lijkt er wel wat makkelijker in..kalmeren.is prima... maar zo gauw hij echt gaat huilen ga ik er altijd naar toe

16. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    kalmeren=jammeren ... handig die automatische woord keuze op je telefoon... niet dus!

17. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik snap precies wat je bedoelt. Ik kan het ook echt niet, en nog steeds niet... Vind het knap van die vriendin dat ze t wel kan. Maar uiteindelijk helpt het haar baby wel want die slaapt daarna lekker

18. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Oudste viel rond een maand of 3 niet meer aan de borst in slaap dus die legde ik toen wakker weg en dat ging prima. Zij jengelde soms even voor het slapen gaan maar als ze echt begon te huilen, ging ik er heen.
    Jongste viel vrijwel vanaf het begin niet in slaap tijdens het voeden maar kon zelf ook niet in slaap komen. Die moest ik slaap dragen/wandelen. Vanaf 3,5 maand ligt ze wakker in bedje en valt zelf in slaap. In het begin stond ik er steeds bij de 1e kik bij anders werd het krijsen en dat stopte zo niet 1,2,3. Inmiddels kletst ze soms even en als ze jengelt/huilt geef ik een speentje en slaapt ze zo. Zij huilt ook praktisch niet. Ze jengelt als ze moe is of honger heeft en dan geef ik haar drinken of leg haar in bed.

19. Anne22

Anne22 Actief lid

Nov 18, 2007
    220
    1
    0
    Ik heb mijn dochtertje wel vaak slapend na de voeding in bed gelegd. Vooral toen ze nog zo jong was.
    Nu is ze 4,5 maand en geen problemen met inslapen (althans niet 's avonds als het echt bedtijd is).

Ik geloof sterk in vaste momenten en ritueeltjes. Ik doe altijd ongeveer hetzelfde voor ik haar in bed leg. Dat weet ze nu heel goed en kan haar dus prima wakker wegleggen nu en ze gaat dan doorgaans zonder enig probleem zelf slapen.

Gewoon je gevoel volgen en zorgen voor rust en vaste bakens. Dat is iig wat ik doe en gaat prima. Slaapt nog niet door, dan dan weer niet... ;)

20. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik heb mijn dochtertje vanaf redelijk vroeg (week fof 7 a 8) wakker in bed gelegd, maar helaas lukte het haar vrijwel nooit om zelf in slaap te vallen. Omdat ik haar niet wilde laten huilen heb ik haar altijd geholpen bij het in slaap komen (handje vast houden, strelen, praten, maar niet meer uit bed halen). Iedereen in m'n omgeving verklaarde me voor gek als ik weer eens 20 minuten naast haar bed had gezeten en ik kreeg vooral vaak te horen dat ze later een hele moeilijke (in)slaper zou worden. Echter, sinds ze ongeveer 14 mnd is is ze praktisch van de ene op de andere dag zelf in gaan slapen. Ik kan haar nu lekker wakker in bed leggen, een kusje geven en weggaan en dan valt ze na een paar minuten zelf in slaap zonder te huilen.

Moraal van het verhaal, mocht je kindje huilen als je het wakker in bed legt en wil je het dan gewoon graag troosten en helpen in slaap te vallen dan hoeft dat echt niet tot een slaap-rampscenario voor de toekomst te leiden :). Doe in ieder geval lekker waar jij je goed bij voelt!

Share This Page