Hoi, Ik had graag jullie mening gehoord over de nieuwjaarsbrieven. Mijn zoontje zal met nieuwjaar 16mnd zijn en kan helemaal nog niet praten. Ik ben katholiek opgevoed en bij ons was het de gewoonte dat er brieven werden gelezen voor de doopmeter en de dooppeter, meer niet. Mijn ouders (oma en opa van zoontje dus) verwachten hierdoor ook helemaal geen nieuwjaarsbrief van hem. Nu zijn nieuwjaarsbrieven ook een christelijk gebruik. Mede hierdoor stoort het me enorm dat mijn schoonmoeder eist dat mijn zoontje een brief voorleest voor haar en haar man (niet grootvader, hij is de stiefvader van mijn man). Zij is niet gelovig en vindt doopsel en andere sacramenten dikke zever. Wil zelfs niet dat ik hem naar een kath. basisschool stuur, terwijl dit echt wel ONZE zaken zijn. Ze vindt ook dat hij maar lekker zedenleer moet volgen. Nu eist zij dus dat mijn zoontje een nieuwjaarsbrief heeft voor haar. Nu hij nog niet kan praten zou mijn man die maar moeten voorlezen. Als m'n zoontje geen brief maakt voor haar, krijgt hij geen kado! Nu vind ik dat zij en haar man er totaal geen recht op hebben(is niet meter, noch christelijk, hij is niet eens grootvader). En hoe zou ik later moeten uitleggen dat m'n zoontje geen brief moet lezen voor mama & papa, oma & opa maar wél één voor de bomma en een vreemde man? Vinden jullie dat ik mijn been stijf kan houden en nieuwjaarsbrieven kan beperken tot meter en peter?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gebruik niet ken. Maar doe jij lekker wat je zelf wilt en waar jij je goed bij voelt!! Het is toch jouw kind! Iedereen denkt zich altijd overal mee te kunnen bemoeien...vreselijk....Gelukkig heb ik niet zo'n familie.
O en dat van dat kado vind ik al helemaal triest...jemig zeg we hebben het over een kind van 16 mnd...kan me daar zo boos om maken.
Ik heb niet eerder van nieuwjaarsbrieven gehoord. Maar als je zoontje niet kan praten, lijkt het me toch lastig om een brief voor te lezen. Wat triest zeg dat het geeist wordt, en anders geen kado krijgt. Zijn die mensen wel helemaal goed? Ik zou me er weinig van aantrekken en je alleen tot peter en meter beperken.
Oe, wat kunnen sommige mensen het zichzelf moeilijk maken, in dit geval je schoonmoeder. En dat cadeautje? Alsof je relaties koopt en betaald met cadeautjes . Ik zou alleen een brief sturen naar de peter en meter. Als je toch iets naar je schoonmoeder zou sturen, dan lijkt me een door je zoontje gemaakte brief het meest gepast. Neem een stuk papier, wat plakaatverf, maak twee handafdrukjes en dat zou toch echt moeten voldoen . Maar doe vooral waar jullie samen achterstaan. Ik ken de gewoontje overigens niet. Het is volgens mij ook niet gangbaar in de meeste protestante kerken. Dus misschien is het alleen katholiek?
Ik ken het gebruik van nieuwjaarsbrieven niet... is dat een brief met goede wensen voor het nieuwe jaar?? Ik zou me, als ik jou was, op geen enkele wijze laten chanteren. Want sorry, dit noem ik gewoon chanteren. Je kindje krijgt geen cadeautje als hij geen brief heeft??? Nou, dan maar geen cadeautje. Jammer dat ze het kind dan laten boeten. Wat dit betreft zou het me niet eens uitmaken of deze mensen nou de oma + stiefopa of de peter en meter zijn. Laat je niet kisten!
Ken het gebruik ook niet maar dat even terzijde. Ik vind het eigenlijk echt te gek voor woorden dat ze dat eisen van jullie. En dan inderdaad zoals eerder gezegd chanteren met dat je zoontje anders geen cadeautje krijgt. Daar zou ik me zeker niet door laten overhalen, dan koop je toch zelf wat extra's voor je mannetje? Ik snap dat het heel moeilijk is, maar ik denk dat ik in jouw geval zou zeggen dat je dit jaar sowieso voor niemand een nieuwsjaarsbrief doet dus voor hun ook niet. En dan zie je volgend jaar wel weer verder. Weet niet of dat DE oplossing is, maar iets anders weet ik ook niet.. Veel sterkte in ieder geval
Ik ken het gebruik ook niet, maar van mij had ze niets gekregen en had mijn zoontje een cadeau van mij gekregen. Wat zegt je man ervan?
Denk dat het een Belgische traditie is Vind het wel erg dat je schoonmoeder een brief eist van je kindje. Dat is toch wel jullie keuze voor wie je een brief maakt en voor wie niet! En dat chanteren.. van mij zou ze geen brief krijgen hoor! En om op je titel te reageren : Wij doen dit jaar ook al mee met de nieuwjaarsbrieven. Jarne zal dan bijna 10 maanden zijn. Bij ons is het de traditie om voor meter, peter, ouders en grootouders brieven te lezen. Dit jaar zal het dan grootouders en peter zijn (Jarne's meter is Amerikaans dus niet bekend met de traditie, dus doen we ook niet) Brief is geschreven en gemaakt door mama Vanaf volgend jaar gaat Jarne eentje maken met hulp van mama.
@ Nijnka: denk zo te horen ook dat het vooral hier in België gedaan wordt. Voor de anderen: in de basisschool schrijven kindjes een brief voor peter, meter en soms ook (groot)ouders. De brief begint met de datum (1 januari) gevolgd door liefste ..., een gedichtje met de beste wensen voor het nieuwe jaar en wordt beëindigd met 'Je Kapoen x' Ben zelf ook meter van m'n nichtje en het is best wel grappig en vooral wel heel schattig om van zo'n dreumes een briefje voorgelezen te krijgen.
Ik kende het ook niet (en ben wel katholiek opgevoed, maar in NL en daar is het dus niet zo bekend). Maar ik vind het echt vreemd hoe oma zich opstelt... Wil ze nu echt een brief krijgen die ze heeft moeten 'kopen' met een cadeautje? Lekker spontaan. Denk dat ze op deze manier de relatie met haar kleinkind aardig aan het verpesten is. Is het mogelijk hier een redelijk gesprek met haar hierover te hebben? Dat je het belangrijk vindt dat je zoon een goede band met z'n oma heeft, maar dat je niet wil dat zij bepaalde zaken afdwingt. En haar vragen hoe zij daarnaar kijkt, waar zou ze nou echt blij van worden? Misschien is het ook wel een afgunst-dingetje, krijgen haar vriendinnen allemaal zo'n brief van hun kleinkind en nou wil zij ook.
Koop lekker zelf een mooi cadeautje voor je zoontje en rep er met geen woord over. Als ze denkt dat ze dit erdoorheen kan duwen, dan zal ze dat over andere dingen ook denken. Laat nu al zien dat je je niet laat dwingen! Fijne feestdagen met je gezinnetje! Amber
Ik ben ook katholiek opgevoed, maar ken het gebruik van nieuwjaarsbrieven helemaal niet. Maar snap sowieso niet hoe je kan verwachten dat een kind van 16mnd een nieuwjaarsbrief voorleest.. En dat van geen cadeau, nou laat haar dat cadeau houden...