Voor het eerst thee drinken op het werk

Discussie in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' gestart door Angel1710, 20 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1710

Angel1710 Lid

13 nov 2012
    15
    0
    0
    Regio Utrecht
    Hi allemaal,

Ik ben op 2 oktober bevallen van onze dochter Romy na een zwangerschap van 22w3d.
    Op dit moment zit ik nog steeds ziek thuis.
    Gaat nu sinds een klein weekje iets beter en ben weer wat actiever.

Nu heb ik vandaag contact gehad met mn manager en ze komt vrijdag langs. Ook heb ik aangegeven dat ik binnenkort wel een bakkie wil komen doen op mn werk. Denk 6 december ofzo.
    Echter hebben we bij ons geen aparte kamers en zit ik met 40 man in 1 ruimte. Ik heb al aangegeven dat ik dat voor de 1e keer teveel vind en alleen met mijn eigen team (8 personen) wat wil drinken.

Alleen zie ik er wel tegen op om dat te doen.
    Dan zit je met zn allen in een ruimte en dan? Ik dacht er ook bijv aan om eerst met de mensen te zitten met wie ik aan 1 blok zit (4 personen) en dan later de andere.. maarja dan moet ik misschien 2x het verhaal doen.. En heb je het alleen maar over de bevalling, je dochter, wat voor impact enzo of ook over andere dingen..

Hebben sommige al ervaringen ermee?
    En wat voor tips heb je dan?

Alvast bedankt!

2. Vivian

Vivian Fanatiek lid

14 okt 2011
    1.316
    0
    0
    Secretaresse
    Den Haag
    #2 Vivian, 20 nov 2012
    Laatst bewerkt: 20 nov 2012
    Hoi Angel,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd en gecondoleerd met het verlies van jullie dochter.

Een maand na de bevalling ben ik weer begonnen met halve dagen werken, dat in 3 weken opgebouwd tot volle dagen. Het is vooral belangrijk dat je naar jezelf en je lijf luisterd. Een stap vooruit is altijd makkelijker dan er eentje terug te moeten zetten.

Twee weken na de bevalling ben ik even gaan buurten op kantoor. Wij zitten hier allemaal op kamers verdeeld, iets van 12 man personeel. Mijn verhaal heb ik meerdere keren gedaan, soms aan twee of drie collega's tegelijk maar ook aan één tegelijk. Zelf vond ik dit wel fijn omdat het gewoon als een gesprek aanvoelt. En iedereen heeft weer andere vragen, dat ligt voornamelijk ook aan de band die je met de verschillende collega's hebt. Ik heb wel ervaren dat iedereen oprecht geïnteresseerd was..... het gaat voornamelijk over de bevalling, je dochter, de ervaring, etc., maar dat is juist hetgeen waar de mensen over willen horen, je hebt immers iets heel ingrijpends meegemaakt en daar is men in geïnteresseerd. De koetjes en kalfjes komen wel weer als je aan het werk gaat meid!

Wel goed dat je vooraf naar je werk gaat. Het is fijn als de tijd rijp is om ook echt weer aan het werk te kunnen en niet het verhaal nog te moeten doen.

Tips heb ik eigenlijk niet echt..... wees jezelf en schaam je niet voor emoties.

Heel veel succes en sterkte met alles! Knuffels!!

3. Verox

Verox Niet meer actief

Ik kan je helaas geen tips geven.
    Lijkt me wel prettig om je collega's weer te zien.
    Een veilige plek met bekende mensen die weten wat je overkomen is.
    Als jij erover wilt praten kun je dat doen, heb je het liever over je werk dan kan dat ook.
    Ik merk echter dat ik me er beter bij voel om er wel over te vertellen. Als ik het probeer te negeren dan voel ik me daar achteraf verschrikkelijk bij.

Overigens is mijn partner laatst wel naar zijn werk gegaan.
    Hij is in de kantine beschuit met muisjes gaan smeren.
    Klinkt raar, maar hij had iets om handen, zijn collega's druppelden binnen, konden het gesprek aangaan of alleen even een hart onder de riem steken, en zo kon hij zelf bepalen met wie hij verder in gesprek ging. Iedereen kon weglopen wanneer hij wilde en hij kon het verloop redelijk goed zelf regelen.
    Op deze manier is het iets vrijblijvender als wanneer je officieel met een groep mensen om de tafel gaat zitten.

4. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Ik heb er nog geen ervaring mee...
    Zulke dingen lopen vaak vanzelf, en bij mijn partner ook zo.
    Iedereen is zo begripvol en lief....
    Sterkte

5. J10

J10 Actief lid

14 okt 2012
    249
    0
    0
    Angel,

Het is een goed idee om eerst thee te gaan drinken. Het zal confronterend zijn, maar op die manier geef je jezelf de tijd om weer even aan de collega's te wennen zonder dat er qua werk al wat van je verwacht wordt. Ik vond het zelf prettiger om niet teveel collegas tegelijk te spreken. Het is nl niet echt een groepsgesprek onderwerp. Ik heb kleine plukjes collegas gesproken. Daarnaast had ik een paar fotos mee om (trots) te laten zien, hierdoor realiseerde mijn collegas ook dat je niet alleen een 'foutgelopen' zwangerschap hebt gehad maar afscheid heb moeten nemen van een je kindje.
    Ik merkte dat er meer collegas zijn met een 'verhaal'. Dat heeft meer gesprek opgang geholpen, hoe cru ook...
    Je zal altijd collegas hebben die niet goed weten wat ze met de situatie aan moeten. Bij mij restuteerde dat in, 'fijn dat je er weer bent' en dan liepen ze snel weg. Niet erg, het is voor je collegas nl ook moeilijk.

Zijn je collegas al op de hoogte van jouw situatie?
    Ik heb mijn collegas een email gestuurd met kort de reden van mijn afwezigheid. Hierdoor kreeg ik al veel lieve reacties van collegas en waren ze voorbereid toen ik weer terugkwam.

Wat je ook doet, neem je tijd, geef aan waar je het wel en niet over wil hebben en schaam je niet voor je emoties. Mijn ervaring is dat iedereen heel begripvol is.

Veel sterkte! Knuf!!

6. ikkeja

ikkeja Lid

18 jun 2012
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook nog gefeliciteerd en gecondoleerd. Ik heb er geen ervaring mee maar
    Ik denk dat het ook vanzelf gaat. En idd luister naar jezelf dat is het belangrijkste

7. Angel1710

Angel1710 Lid

13 nov 2012
    15
    0
    0
    Regio Utrecht
    Dank jullie wel voor jullie lieve reacties. De collega's van mn eigen afdeling weten het wel. Heb een paar keer een mail gestuurd met wat er was en hoe verder en na de bevalling. De rest misschien door andere collega's. Had ook niet de behoefte om het hele bedrijf een mail te sturen.

Ik heb al wel 2x gehad dat een paar collega's wat kwamen lunchen bij mij thuis. Dat was wel fijn. Mijn manager die komt dan vrijdag. Ik ga ook wel bij haar aangeven waar ik mee zit en niet weet hoe ik het aan wil pakken. Hoop dat zij mij hier in kan helpen.

Het lastige is ook wel dat het thee drinken in een vergaderruimte zal moeten.. Weet echt niet waar anders zonder super veel mensen gelijk op me af te krijgen. Maar dan krijg je idd zo'n groepsgesprek in een rare omgeving. Heb nu ook nog gesprekken met maatschappelijk werk en 4 dec is onze volgende afspraak. Wil ook pas daarna thee gaan drinken zodat ik het ook met haar kan doornemen en eventueel nog afspraken aanpassen..

Denk ook wel dat het allemaal vanzelf gaat, maar zie er wel tegenop.

Deel Deze Pagina