ongerust.....

Discussion in 'Zwangerschap' started by naampje, Dec 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. naampje

naampje Actief lid

Dec 14, 2008
    153
    0
    0
    Hoi dames!
    Ik moet echt even mijn verhaal kwijt..
    net voor het eerst bij de vk geweest, op zich goed en leuk.. intake gehad!
    Ook mn bloeddruk gemeten.... de was te hoog!
    Nu twijfelde ze zelf en moet ik dinsdag ( behoorlijk snel al vind ik ) naar de gynacoloog en moet daar kijken hoe mn bloeddruk dan is.. dan als ie te hoog is blijf ik bij de controle bij de gyn en kom ik dus niet terug bij de vk..
    mijn vriend zegt dat ik me totaal geen zorgen moet maken .. maar dat doe ik wel! ben 23 geen klachten WEL tehoge bloeddruk en als ie straks nog te hoog is moet ik aan de medicijnen ( voel gelijk een stempel op me ) om het lager te krijgen... omdat als het te hoog blijft er misschien te weinig of iig minder bloed naar de placenta komt... voel me ondanks dat is mega blij en trots zwanger ben een beetje behoorlijk kut!
    iemand ervaring of zo?
    pff sorry voor het hele verhaal...

2. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hoe hoog is je bloeddruk?

hier bij de 1e zwangerschap ook hoge bloeddruk gehad en het is wel iets om je zorgen over te maken, het is niet niks. Je kind kan een stuk kleiner blijven. Ik ben meerdere keren opgenomen in het ziekenhuis en heb weken medicijnen geslikt.
    Verder heb je een hogere kans op hellp syndroom of pre eclampsie wat ik overigens niet had.
    Mijn dochter is uiteindelijk met 34 weken met een keizersnee gehaald omdat ze niet meer groeide en heeft 2 weken in een couveuse gelegen.

Nou wil ik je niet bang maken natuurlijk, maar het is gewoon niet iets om te onderschatten. Gelukkig zijn ze er vlug blij. Voordeel is wel dat je het voor de 20 weken al hebt. Dan schijnt het minder erg te zijn.

Sterkte meid!

3. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Hoe hebben ze je bloeddruk gemeten?
    Met de digitale meter kwam ik op een onderdruk van 99. Nu weet ik dat mn bloeddruk altijd rond de 120/70 is en dat dus niet kon kloppen. Nu meten ze hem handmatig en die uitslagen kloppen altijd.
    Bij sommige mensen werkt die electrische gewoon niet zo goed.

Hoe dan ook zal je wel geschrokken zijn, ik hoop dat je waarde bij de gyn wel goed is!

4. Roos25

Roos25 Niet meer actief

Hoi,

ik had met 7,5 weken ook al een te hoge bloeddruk. Ik baalde enorm, want ook ik voelde " de stempel". Heb er echt een paar rottige weken van gehad. Ik ben meteen aan de medicatie gezet. Mijn bloeddruk is nu gezakt naar normaal. Nu hoef ik me niet druk te maken. Ik heb een bloeddrukmeter thuis, gekregen van het ziekenhuis en elke week stuur ik online de waarden door. De gyn kijkt mee en kan desgewenst bijsturen. Hij was maandag nog dik tevreden.
    Ik weet dat het heel moeilijk is om te accepteren dat je een hoge bloeedruk hebt. Oh ja, ben zelf 27. Ze kunnen nu niet onderzoeken of ik het al had, of dat het puur van de zwangerschap komt. Ik probeer ook in mijn hoofd te houden dat ik nu goed gecontroleerd wordt en als het zo mocht zijn dat ik een blijvend te hoge bloeddruk heb, dan zijn we er op tijd bij.
    Succes! en maak je niet al te druk. De medicatie die ze voorschrijven is niet schadelijk voor de baby. Beter zo, dan een slecht werkende placenta.

5. Lima 84

Lima 84 Fanatiek lid

Aug 4, 2008
    1,998
    27
    48
    @roos....Handig hè die bloeddruk meter thuis.... Ik heb hem ook gehad en dat beviel uitstekend!! Kijkt dr Q. De waardes na?

6. naampje

naampje Actief lid

Dec 14, 2008
    153
    0
    0
    @ roos: super zeg je verhaal helpt me wel.. ben nu ook bijna 7 wkn en dacht echt van oh god als dat nu al begint..!!

heb ik nog een vraagje aan je... stond jij ook de gehele zwangerschap onder de controle van de gynacoloog..? Zo ja wou ik je vragen hoe die controle's gaan.. want ik weet dat het bij de vk bijvoorbeeld wegen is bij het eerste bezoek en bij de 36ste week... maar hoe zit het bij de gyn dan? is dat ook om de 4 wkn.....? Alvast bedankt voor je reactie!!

Heeft een te hoge bloeddruk ook met je gewicht te maken..? ik ben wel 85 kg... maar niet super dik ofzo... vroeg ik me af....?

bedankt vooor je berichtje!!

7. Roos25

Roos25 Niet meer actief

@ Lima: Ja, dr Q kijkt het na. Ben zeer tevreden over hoe het loopt. Hij was er bij de 20 weken echo, dus toen zag ik hem in het echt :) Hij stuurt netjes elke week een berichtje.

@ naampje: Toen mijn bldruk bij de 1e echo te hoog was, moest ik bij de HA een 24 uursmeting doen. Ik had toen al medicatie. Die meting was prima. Toch moest ik bij de gyn blijven. Had nog even hoop dat ik naar de VL mocht.
    Verder heb ik om de 4-5 weken controle. Ik hoef niet op de weegschaal gelukkig. Ook ik ben wat van zwaardere soort, dus heb er niet zoveel mee. Met 11,5 weken had ik weer een echo. Dat was voldoende. Met 16 weken hebben ze mijn baarmoeder gevoeld, waar hij zat. Ze hebben geprobeerd het hartje te vinden van de baby, dat lukte niet. Toen alsnog een echo en alles was prima. Ze meten de kleine meteen op. Dus bij mij is er geen weegschaal aan te pas geweest.
    Je gewicht heeft er op dit moment niet zo heel veel mee te maken. Het kan zijn dat je al hoge blddruk van jezelf had, dan kan afvallen wel een beetje helpen. Op dit moment kun je het gewoon niet weten. Ik weet het ook niet. Voor ik zwanger werd, deed ik veel aan hardlopen en mountainbiken. Ondanks dat heb ik wel wat overgewicht. We hebben een werkloze zoutpot, dus als het in je genen zit, doe je er weinig aan.
    Ik heb nu over 5 weken weer controle, omdat ik de bloeddruk zelf doorstuur en het met de baby goed gaat.

Bij sommige vrouwen reageert de bloeddruk gewoon erg heftig op die hormonen. Na de bevalling kan het ook nog best een tijdje duren voor dat alles weer stabiel is.

Nog een advies: mij mij helpt rust heel goed. Ik heb al vrij snel aangepast werk gekregen en in mijn privesituatie zorg ik ook voor rust. Niet veel activiteiten plannen op 1 dag. Als ik thuis meet, zakt mijn onderdruk soms naar 70, terwijl hij in het ziekenhuis naar 90 schiet.
    Dus pas goed op jezelf!

8. naad24

naad24 Bekend lid

Sep 22, 2008
    771
    0
    0
    Hoe hoog is je bloeddruk??

Ik heb heel m'n zwangerschap al een wat hogere bloeddruk gehad.....daar begon ik dus al mee.
    M'n vk heeft er nooit wat over gezegd. Een paar weken geleden toch naar de dokter geweest en toen was die ook hoog en heeft ze het ziekenhuis gebeld en die wilde me daar gelijk hebben:$......alles werd gelijk getest, hartfilmpje van de kleine, bloed werd er afgenomen en urine werd gecontroleerd maar alles was goed gelukkig. Heb nu wel medicijnen en die doen hun wek goed. M'n bloeddruk is nu 140/80. Hebben ook een groeiecho gehad omdat de baby te klein kon zijn maar dat is bij ons zeker weten niet het geval, ze zit zelfs boven het gemiddelde.

Ik vind het wel fijn om bij een gyn te lopen nu want je word toch extra gecontroleerd.
    Bij mij is het wel wat anders want ik ben er bijna en jij begint net. Maar meid maak je niet al te druk, je word goed in de gaten gehouden.

Liefs

9. naampje

naampje Actief lid

Dec 14, 2008
    153
    0
    0
    @roos: heel erg bedankt voor je geruststelling... fijn zo'n uitgebreid verslag.. nu weet ik waar ik aan moet verwachten als ik er naar toe ga.. ik ben zeker niet dol op de weegschaal en vind het al helemaal niet fijn als mn vriend daar dan ook nog eens bij is.. dus daar maakte ik me wel wat druk om
    ( wat dus weer niet verstandig is met mn bloeddruk haha )

het rare is dat ik gewoon niks voel .. voel me echt op en top goed! en denk ik in mn achterhoofd .. tja wel een veels te hoge bloeddruk.. dus dat doet me toch nog wel een beetje piekeren... maar na jou verhaal gaat het een stuk beter ... ik moet inderdaad gewoon denken dat ik goed in de gaten wordt gehouden daar en rustig zijn en dan komt vast alles goed.. schrok wel enorm van het idee dat het kan zijn dat er te weinig bloed naar de placenta komt.. en als ik dan denk dat ik nu 7 weken zwanger ben ben ik gwoon bang dat het TE weinig is en ik miss. daardoor ( door de stomme hoge bloeddruk ) een miskraam krijg.. :(

Maar ga nu het beste ervan maken en wacht gewoon ff dinsdag af... ben blij dat je nog even weer bij dit onderwerp keek en heb gereageerd, doet wel goed om een ''lotgenoot'' erover te horen ( sorry klinkt gek maar weet niet hoe ik het anders moet brengen! haha) echt super bedankt!

@ naad 24: mijn bloeddruk was vorige week bij de huisarts 170/100 en gistern bij de vk 170/90 a 95... dus volgens mij is dit wel hoog maar inderdaad... beter aan de medicijnen en goede controle's dan te laat erbij zijn... maar er het beste van! en ga goed voor mezelf zorgen! :) dankjewel!!

10. Roos25

Roos25 Niet meer actief

@naampje: ik heb ook flink in de rats gezeten de eerste weken. Ik wist niet wat ik kon verwachten en ook niet hoe het met de baby zou gaan. Aan een hoge bloeddruk voel je vaak niets (sommige mensen wel) Maak je niet te druk. Ze houden je onder controle. Mocht er iets zijn waarover je twijfelt, bel dan altijd op.
    Zoutloos dieet doen ze niet meer, omdat dat bij zwangerschap geen zin heeft. Hele zakken chips is ook weer niet de bedoeling, maar vies zoutloos brood, hoeft niet :)
    Probeer echt rust in te bouwen in je leven. Dat helpt echt. Ik kan me uren thuis vermaken met de katten op schoot en dvd'tjes kijken.
    Succes! Als er iets is, dan vraag maar.

11. glimworm

glimworm Niet meer actief

@Naampje: volgens mij heeft een hoge bloeddruk niets met gewicht te maken. mijn startgewicht was ook 85 en ik heb van begin af aan altijd een hele nette waarde gehad.
    bloeddruk stijgt vooral bij stress en als je je ergens te druk om maakt, dus probeer het een beetje los te laten ook al is het moeilijk
    en een te hoge bloeddruk is niet gelijk levensbedreigend, half nederland heeft er last van.
    gelukkig zijn ze er op tijd bij en is er vaak veel aan te doen om het op te lossen.

12. naampje

naampje Actief lid

Dec 14, 2008
    153
    0
    0
    bedankt voor je reactie en begrip roos! Ik zal je advies gaan op volgens qua rust inbouwen.. iets wat indd niet verkeerd zal zijn denk ik!! maar toch voelt het nog gek zo vroeg in de zwangerschap haha! ik ga dinsdag afwachten.. ben alleen nog wel zenuwachtig of ik op de weegschaal moet.. mijn vriend is tenslotte mee..

heel erg bedankt en ga je zeker lastig vallen als ik vragen heb of advies nodig heb haha.. helemaal super van je!!:)

liefs

Share This Page