Wij twijfelen momenteel tussen twee zwemscholen en het grootste verschil is eigenlijk dat bij de ene zwemschool ouders gewoon in een "gezellige" kantine de kinderen kunnen zien zwemmen en bij de andere zwemschool kan er dus niet gekeken worden (dit ivm het afleiden). Wij zijn er zelf nog niet overuit wat onze voorkeur heeft (er spelen uiteraard nog meer dingen mee die onze keuze beïnvloeden), maar doordat onze vriendengroep gisteren zó verdeeld was over het wel of niet mogen kijken was ik wel benieuwd hoe jullie hiertegenaan kijken? Vinden jullie het normaal en belangrijk om bij de zwemles te kunnen kijken?
bij het zwembad waar mijn zoontje zwemt, kan je als ouders wel kijken, achter het glas, maar je zit er dicht bij en kan alles goed zien, en af en toe is er een 'kijkles' en dan mag je echt met de stoeltjes aan de waterkant zitten. persoonlijk vind ik dit wel fijn, zo kan je goed de vorderingen zien die je kind maakt, en op deze manier zoals bij ons achter glas, kunnen ouders niet hun 'goedbedoelde' commentaar geven.dus worden ze niet afgeleid. en ja in het begin zwaaien de kids nog wel eens, maar dat is nieuwigheid en dat is met een paar lessen niet meer het geval hoor. het doet niks af aan de kwaliteit of snelheid als de kinderen de ouders kunnen zien. ons zoontje 4jr heeft net voor de vakantie, binnen 9mnd zijn A-diploma gehaald.
Hier hangt een camera bij het zwembad en staat er een mini televisie in de kantine. (heb altijd ouder en kind zwemmen gedaan, mijn oudste gaat pas in okt beginnen met lessen). Niet dat je op die tv veel ziet, maar ik zou gaan voor zwemmen zonder kijken en dan af en toe een kijk-/meezwemles. Dit omdat mijn zoontje genoeg zal hebben aan de prikkels van het groepje. Als er dan ook nog zoveel ouders en of broertjes en zusjes langs het bad staan komt hij niet meer aan zwemmen toe. Plus dat sommige kinderen ook beter zwemmen/luisteren als papa of mama niet in de buurt zijn.
Hier mag je dus niet kijken...en ik snap het wel eigenlijk. Anders gaan de kinderen toch vaker naar papa en mama zwaaien ofzo...kan me goed voorstellen dat de zwemleraar dat niet fijn vindt. Maar aan de andere kant is het ook fijn om je kind in de gaten te kunne houden ... Maar het is ook een soort van loslaten denk ik.
oke ik heb de kinderen nog wat kleiner maar ik heb nog nooit gehoord dat je niet zou mogen kijken.. hier is dat heel gewoon dat de ouders op een bankje aan de kant zitten. af en toe zijn er kijk dagen en mag opa/oma neef/nicht ook eens kijken
Het ligt denk ik heel erg aan je kind. De meeste kinderen zullen, zeker de eerste lessen, wel even een keer kijken en zwaaien. Vooral aan het begin van de les. Dat is denk ik ook geen ramp. Maar als je een kind hebt dat echt constant zijn of haar aandacht bij jou heeft i.p.v. bij de zwemles, is het denk ik beter als je niet kijkt. Nu is het natuurlijk zo dat bij het zwembad waar je mag kijken, je nog steeds niet moet kijken. Dus als je merkt dat jouw aanwezigheid je kind erg afleid, kun je desnoods ergens anders gaan zitten. Je hebt dus zelf mogelijkheid om te kiezen. Bij het zwembad waar kijken helemaal niet kan of mag, heb je geen keuze meer. Overigens denk ik dat het kijken alleen maar leuk is en dat het geen meerwaarde heeft voor de zwemles. Ik zou er dus geen punt van maken als ik niet zou mogen kijken. Maar ik ben daar misschien makkelijker is, om mijn kind met een gerust hart bij een andere verantwoordelijke achter te laten. Als een kind bij de psz / kdv / go / school is, zit je er toch ook niet naar te kijken.
Ik kan wel kijken. Vlak naast het zwembad is een groot raam met bankjes ervoor. De week voor de vakantie is het altijd lintjeszwemmen. Dan mag iedereen naast het zwembad zitten, zelfs opa's, oma's en vriendinnen! Het is ontzettend leuk om mijn dochter te zien zwemmen, daarnaast wil ik ook nog even de controle hebben hoe er les gegeven wordt. Ik vind het zo'n afknapper als dat niet kan. Het geeft geen goed gevoel. Dit laatste is persoonlijk.
Hier precies hetzelfde. Ik heb bij ons trouwens begrepen dat je op de een of andere manier moet kunnen kijken ivm de onzedelijke praktijken die badmeesters hebben gepleegd in het verleden (Benno L's van deze wereld). Eerst waren de rolgordijnen bij ons zwembad gesloten maar opeens moest alles open.
Bedankt voor de reacties! Bij de ene zwemschool kun je vanachter glas kijken inderdaad. Bij de andere helemaal niet, maar 1x per acht weken is er wel een kijkles. Nu is het zo dat de zwemschool waar niet gekeken mag worden een gunstig (financieel) ABC pakket wordt aangeboden, we er positieve verhalen over horen en qua ligging/zwemtijden is het gunstig. Het is echter wel een groot "bedrijf" zeg maar (groot zwembad wat onderdeel is van oa een hotel). Geen wachtlijst. De andere zwemschool is kleiner, er mag gekeken worden en ze hebben een goed volgsysteem. Nadeel is dat ze een stuk duurder zijn en ze in het begin maar 1x per week 30 minuten zwemmen, maar je hiervoor wel 34 per maand betaald. En de ligging is niet zo gunstig. Tevens hebben ze een wachtlijst. We twijfelen dus enorm!
Ik heb bewust voor een kleinere zwemschool gekozen. Ze heeft les in een groepje van 5 kinderen en ze krijgt dus alle aadacht. Ik betaal voor 4 x 30 min 32 euro.