Dit is ook mijn stijl, ik pluis alles uit via het kadaster en kan ook lang m'n adem inhouden én ik ben gek op verbouwen.
Dat weten we zelf nog niet zo goed. We hebben wel al wat bezichtigd. Woningen voor rond de 2 ton die helemaal gerenoveerd moeten worden, tot een informatiebijeenkomst voor een nieuwbouwproject voor 150.000 von. Maar we zijn beide nog niet overtuigd. We zoeken in een straal van 10 kilometer, weten ons budget en dat we veel waarde hechten aan een mooie tuin en 4 tot 5 slaapkamers.
Zelf verbouwen of uitbesteden? Voor ons zelf verbouwen is echt geen optie. Beide niet handig, geen tijd en geen zin.
Wij besteden wel uit, huidige woning ook gedaan. We spelen alleen zelf voor aannemer. We regelen dus zelf een installatie en loodgiet bedrijf, de schilder, de tegelzetter, de timmerman, de stucadoor enz enz. Zonder aannemer verbouw je 10 a 15% goedkoper. Je moet dan wel elke dag even zelf naar je bouwplaats, ik vertik het namelijk om in de puin te wonen. Ervaring hadden we niet, schema's hoe je renovatie aanpakt ( welke vaklui wanneer) vind je online en goede afspraken maken met je werklui en werklui nemen die aangesloten zijn bij een vakverenging of ander erkend label en gaan met die banaan.
Vorige maand verkocht voor 5.500 onder onze vraagprijs, gekocht (oktober vorig jaar) voor 31.500 onder de vraagprijs ( maar dat was wel een huis in een veel hogere prijscategorie en we steken er nu voor ruim een ton in aan verbouwingen). Maar het is het waard en wij blijven hier de komende 100 jaar wonen🤑
Hier een huis van 255.000 vraagprijs voor 239.000 gekocht . En huis vraagprijs 189,500 verkocht voor 176,500
Dat staat dus kort te koop en is erg nieuw. Keurig afgewerkt. Dat ga je echt niet krijgen voor 250-280.000 euro is mijn idee.
Ons huis stond voor 289, hebben het verkocht voor 280 (meteen eerste bod geaccepteerd, was precies wat we ervoor wilden hebben) Nieuwe huis stond voor 385, hebben het gekocht voor 372 (openingsbod was 360)
Ik denk dat dit te hoog gegrepen ligt. Ik schat in dat ze na een half jaar zeker geen 60-70 k gaan zakken. Is je budget incl of excl kk trouwens?
het ligt ook totaal aan het type huis! Heb je een huis van 280 waar alleen nog maar een verfje aan hoeft te gebeuren, dan bied je doorgaans niet ver onder de prijs.. heb je een huis van 280 dat afgeragd is dan is een lager bod helemaal niet gek! Ik weet niet of 280 je max is maar hou dan dus ook rekening met eventuele verbouwingen etc...
250.000-280.000 is excl kosten koper. We kunnen wel eigen geld erin stoppen maar liever niet. We hebben morgen een bezichtiging, 2 onder 1 kapper, totaal gedateerd. Staat nu 8 weken te koop voor 219.000. Het is in ons geboortedorp waar de kinderen ook op school zitten. Aan deze woning zou alles verbouwd moeten worden. We zitten nu tijdelijk particulier gehuurd ivm onze verkochte woning. We kunnen dus wel op ons gemak rond kijken maar onze huurwoning is gewoon veel te klein.
Wij zijn nu bezig met een huis wat we echt heel graag willen. Wij hebben wel een aankoopmakelaar genomen omdat het voor ons gevoel te hoog geprijsd was. De aankoopmakelaar dacht hier hetzelfde over en inmiddels zitten we volop in de onderhandelingen. Waarschijnlijk gaan we rond de 8% lager uitkomen. En dan heeft onze aankoopmakelaar er echt hard voor gewerkt. En dit huis staat al 2 jaar te koop. Mijn advies, ga je niet lekker maken met een huis wat je echt niet kunt betalen. Als je eenmaal gekeken hebt en het bevalt je wil je niks liever. Voor ons gaf de locatie de doorslag. Mijn vent is nogal handig, en ieder huis zullen we dus wel naar ons zin kunnen maken. Maar aan het plekje kun je niks veranderen.
Hier kijk je naar de gangbare meterprijs. Biedingen naar boven of beneden gebeuren als er bijzondere plus- of minpunten aan een woning zitten. Je kunt online (tegen betaling) verkoopprijzen opvragen van vergelijkbare huizen in de omgeving. Dan kan je zien of een vraagprijs realistisch is. Daarnaast hangt het ook vd verkoper af. Onze buren 2 huizen verderop dachten ook geen kans te maken met hun lage bod, maar het minpunt aan hun huis vonden zij niet erg (kleine tuin) en de eigenaar wilde er toevallig snel vanaf
Ik raad een aankoopmakelaar aan, kost wat maar levert ook wat op. Wij hebben net een huis gekocht en hadden een max bedrag in ons hoofd, onze makelaaf heeft de koopprijs hier nog 10000 euro onder gekregen. Daarnaast regelt ze alles, bouwtechnische keuring, voorlopig koopcontract alle contacten met de verkopend makelaar, echt heerlijk!
Ligt eraan wat voor huis je op het oog hebt vind ik. Bij sommige huizen kun je zelf inschatten waarvoor hij weg kan en bij sommige kan het idd handig zijn. Bouwtechnische keuring kun je makkelijk zelf regelen, 1 telefoontje. Voorlopig koopcontract kun je laten controleren door je notaris tegen een kleine vergoeding of gratis zelfs. En de contacten stellen ook niet zoveel, scheelt je een paar duizend euro als je het zelf doet.
Ik denk dat je grootste probleem erin zit dat je vindt dat er niets is dat aan je wensen voldoet en dat alle huizen die dat wel doen boven je budget zitten. Dan is kennelijk je budget niet in verhouding met je wensen. Misschien zit er ruimte in je wensen, zonder dat je je eisen van een mooie tuin en 4/5 slaapkamers op hoeft te geven? Je geeft aan dat de huizen bij jouw locatie sneller worden verkocht, dat betekent ook vaak dat er niet of kort wordt onderhandeld. Koper en verkoper komen sneller tot elkaar. Toen wij ons huis kochten in een gemeente vlakbij Utrecht viel er weinig te onderhandelen. Inmiddels zien we de huizenprijzen enorm stijgen (10% in 1 jaar tijd). Het lijkt mij daarom realistischer om een bod te doen ergens tussen de vraagprijs en 10% lager, met de verwachting dat je op 5% onder de vraagprijs uitkomt.
Het hangt er zooo van af. Wij hebben in 2013 ons huis gekocht voor 50.000 onder de vraagprijs. Ze waren direct akkoord. Ook al waren ze daarvoor al zo'n bedrag gezakt. Ik zou zeggen dat je moet bieden wat je het waard vindt. Zeggen ze ja: jij blij. Zeggen ze nee, dan was het gewoon niet voor je weggelegd. Dan zijn er op deze markt huizen zat. Dat was voorheen wel anders.
Hier drie maanden geleden 100.000 onder de vraagprijs geboden. Niet akkoord, ze wilden middelen. Ik ben weg van het huis, maar weet wat ik het waard vind en bij welke hypotheek ik goed kan blijven slapen. Dat is voor mij belangrijker dan een prachtig huis. Het staat nog steeds te koop (1,5 jaar) en wie weet dat ze op een dag wel willen zakken. Van te voren een max bedenken en je niet laten leiden door je emoties.
2013 is niet meer te vergelijken met nu. Eind 2012/2013 hebben wij ons huis ook ver onder de vraagprijs gekocht. Momenteel gaan de huizen hier boven vraagprijs weg en zijn ze ook binnen een week verkocht. Het gaat zelfs momenteel zo ver dat wij de laatste tijd regelmatig briefjes in de bus krijgen van stelletjes en/of aankoopmakelaars of we belangstelling hebben om ons huis te verkopen. 2 buren in mijn straat (middelbare leeftijd) hebben hier gebruik van gemaakt (en goeie prijs gekregen). Huizen hebben dus nog geen eens officieel te koop gestaan.