Mirena of koper?

Discussion in 'Anticonceptie' started by Jinxx, Dec 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

Jan 12, 2014
    2,025
    1,040
    113
    Ik wil graag een spiraaltje maar weet niet welke beter bij me past: een koper of mirenaspiraal?

Voordat ik zwanger werd slikte ik de pil, echter kreeg ik hier iedere maand migraine van. Daarom leek het mij beter om voor de koperspiraal te gaan, maar heb ik begrepen dat je daar weer een heftigere menstruatie door kunt krijgen (en ik bloed nu ook al zoveel :(). Daarnaast begrepen dat de mirena alleen maar hormonen afgeeft aan de baarmoeder en dat je dus ook geen migraine hoeft te krijgen.

Nu weet ik dus helemaal niet meer wat nou wijsheid is, haha. Dus wie kan me helpen?

2. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

Feb 19, 2012
    3,229
    525
    113
    Ik kan je niet helpen om.jou keuze te maken maar bij mij word morgen een mirena geplaatst.. doodeng.. maar dat terzijde.

Zelf heb ik altijd zo een last van me.menatruatie dat ik hoop dat het nu weg blijft wat je vaak hoort. Mochten we ooit nog voor nr 3 willen proberen is het snel uit je lichaam. En het allerbelangrijkste ik hoef nooit meer aan de pil te denken.
    De ha gaf aan dat deze het beste bij mij zou passen ivm mij eissen aan de AC. Ik zou het even met je ha bespreken wat je belangrijk vind en waar je dan op uit komt.

Mijn moeder heeft haar koperspiraal na 6 maanden eruit laten halen want die werd super zwaar ongesteld ongeveer 3 weken dan had ze een droge week en begon het riedeltjw weer opnieuwd

3. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf een Mirena gehad, was ook zenuwachtig; maar nergens voor nodig. Wel gevoelig, niet pijnlijk.
    Ik heb het puur voor anticonceptie gedaan destijds (hij is inmiddels weg), ik werd vervolgens twee weken ongesteld en daarna was het voorbij met de ongesteldheid :)
    Na de verwijdering meteen mijn cyclus terug.

Succes met kiezen
    @aappie succes morgen! Komt goed :)

4. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    #4 AudreyD, Dec 28, 2015
    Last edited: Dec 28, 2015
    Trouwens, ik zou vooral de bijwerkingen checken.... Ik reageer bijv erg heftig op hormonen weet ik nu. Hoe zit dat bij jou?
    Mijn libido verdween bijv compleet bij spiraal (bij de pil ook).

5. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    Ik heb zelf het een en ander op Internet gelezen om de keuze te maken.
    Ik heb gekozen voor de koperspiraal. Waarom? Ik was me chagrijnig, geen libido en was mezelf niet door de pil. En ook ik had gelezen over het zwaarder ongesteld worden maar ik wist na 9 jaar pil niet hoe een goede menstruatie was bij mij. Na het stoppen met de pil was ik 1 keer ongesteld en erna al zwanger ;)
    De vk zei dat voor mij de minera goed zou zijn, maar ik wilde echt geen onnatuurlijke hormonen meer in mijn lijf.
    Ik heb de koperspiraal door de gyn laten plaatsen, ha kreeg het in 2 pogingen niet voor elkaar omdat mijn baarmoeder wat verder naar achteren ligt dan bij de gemiddelde vrouw. Op 2 juni laten plaatsen, eerste maand wat krampen gehad, voelde de spiraal ook toen goed zitten in de baarmoeder, touwtjes zijn bij mij niet voelbaar. En het bloedverlies was iets meer dan wat ik eerst had, maar lang niet zoveel als bij de eerste menstruatie na de bevalling.
    Nu, dikke 6 maanden later, voel ik de spiraal zitten als ik krampen heb, menstruatie is zelfs minder zwaar en ik heb 1 "top" dag in het bloedverlies, kan dan om de 2 a 3 uur nieuw maandverband erin leggen.
    Libido is weer terug, soms 1 dag ben ik volgens ml een heks, en verder ben ik dik tevreden.
    Ik hoor nog de gyn vragen 'weet u het zeker dat u een koperspiraal wilt? Want de meest gehoorde klacht is meer bloedverlies' zucht... dat weet je dat er een kans bestaat, maar bij jou niet hoeft te zijn ;)

6. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die ga ik ook in mijn achterhoofd houden voor later.... Al willen we twee kinderen en misschien gaat mijn man zichzelf laten helpen als die wens is uitgekomen...

Weetje dat ik er pas bij mijn Mirena achterkwam dat ik zo heftig reageer op hormonen.. Pas toen mijn libido weg was, ging ik me afvragen waarom dat was en mijn libido vergelijken met mijn libido tijdens het slikken van de pil. Wel fijn dat ik toen verhalen tegenkwam zoals ook de jouwe, je voelt je zo ongewoon en onzeker (en verdrietig) wanneer je libido gewoon totaal verdwenen is.. Om maar niet te spreken over de gevoelens van mijn man ;)

7. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    @audreyD: ik kwam er pas achter dat mijn libido weg was na het stoppen met de pil. Mijn man heb ik ook gezegd dat ik best aan de pil weer wilde, maar dat hield in dat de gezelligheid samen ook weer ver te zoeken was... Daar wilde hij toch liever niet aan ;)
    En wat ik ook nog kreeg door de pil was schimmel infecties daar onderen :$ Brr... ben blij dat ik die ook niet meer heb ;)

8. AudreyD

AudreyD Bekend lid

Dec 27, 2015
    546
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha, dat was het punt waar mijn man zei: laat die Mirena er maar uithalen ;)
    Over de schimmelinfecties, die kreeg ik dus een stuk of tien maanden achter elkaar toen ik stopte met de pil. :)

9. Loving

Loving Bekend lid

Apr 24, 2008
    904
    0
    16
    Dag dames,
    Ik weet niet hoe het nu zit met een koperspiraaltje, maar vroeger (toen mijn moeder er een gebruikte) werkte het koperspiraaltje zo dat er wél een bevruchting plaats kon vinden, maar dat de baarmoederwand het vruchtje niet liet innestelen. Dat heeft mij er altijd van weerhouden een spiraaltje te nemen. Ik vind het persoonlijk een hele erge gedachte dat er een levend vruchtje wordt afgestoten - hoe klein ook.
    Ik zou zeggen, laat je goed informeren over hoe een anticonceptie werkt.
    Succes met kiezen.

10. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    @loving: dat klopt, maar dat geldt ook voor de minera hebben ze mij verteld. Eisprong blijft gewoon bij het spiraaltje.
    Het koper van het koperspiraal geeft een plaatselijke ontstekingsreactie die sperma "lam" legt. Ze kunnen zich dan niet meer zo goed voortbewegen. En door die ontstekingsreactie wordt het slijm in de baarmoeder niet zo dik waardoor innesteling lastiger is. In de bijsluiter van het koperspiraal staat daarom ook dat bij gebruik van ontstekingremmers je nog een andere vorm van anticonceptie moet gebruiken.
    Een zwangerschap kan natuurlijk ontstaan, maar dat is bij bijna elk soort anticonceptie mogelijk.

11. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

Feb 19, 2012
    3,229
    525
    113
    Gisternacht niet geslapen van de zenuwen voor het plaatsen van spitaaltje. Word ik om 8 uir opgebelt dat het niet door kan gaan ivm onderbezetting personeel pfff
    Nu weer aan de pil tot volgende week donderdag dan stoppen en hopelijk ben ik dan maandag ongesteld (alweer pff) en kunnen ze dan plaatsen. Nou had op bijna geen menstruatie gerekend en nu moet ik het 2x opwekken pff

12. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,260
    1,165
    113
    Heb een koper gehad, toen mirena en nu weer een (andere) koper :cool:.

Eerst heb ik een multiload gehad, daar was ik tevreden over. Ik merkte toen geen verschil qua pijnlijkheid of zwaarte van menstruatie tov hoe het voor mijn 2e bevalling (zonder anticonceptie) was. Ik had dus geen bijwerkingen. Helaas op een dag overtijd gegaan met een zooi kwaaltjes, mijn spiraal bleek verzakt waardoor een zwangerschap toch kon ontstaan. Dikke vette pech, zei gyn. Gebeurd zo ongeveer 1 op de 1000. Vrij snel daarna een miskraam geworden.

Na mijn 3e gekozen voor een mirena. Deze verliest zijn werking niet als die (iets) verzakt en is wat betrouwbaarder nog dan koperspiraal. Tevens hoopte ik dat ik geen eisprong/menstruatie meer zou hebben, want ik had best stevige PMS. Helaas werkte dat voor mij niet, mijn cyclus ging gewoon door, inclusief flinke, langdurige PMS, en na een tijdje mirena gebruikt te hebben werden de menstruaties steeds langer (waren overigens wel licht) en kreeg ik ook tussentijds (licht) bloedverlies, waardoor ik nauwelijks nog dagen 'bloedvrij' was. Zwaar irritant.

Daarom niet zo lang geleden toch weer een koperspiraal, maar nu een andere (T-safe) die qua betrouwbaarheid beter is dan de multiload. Ik heb hem nog maar 2 maanden, dus mijn lichaam is officieel nog niet helemaal gewend (ik moest het 3 cycli de tijd geven). Ik merk duidelijk (veel) meer bloedverlies dan met mirena, maar niet echt meer dan ik mij herinner van vroeger. Menstruatie duurde wel langer (dag of 9, grotendeels spotting op het eind) en duidelijk meer buikpijn dan ik gewend ben. Maar... ik heb de afgelopen 2 maanden nauwelijks last gehad van PMS, waardoor ik me toch afvraag of ik de afgelopen 2 jaar niet gewoon veel last heb gehad van bijwerkingen van mirena. Voel me beter zonder, vooral tussen de oren...

De toekomst moet het uitwijzen ;)...

13. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    Aapje dat is balen! Ik heb het gehad dat de ha het spiraaltje niet had.. hun hadden gezegd dat hun dat regelde.. hadden ze een minera ontvangen ipv koper. Moest ik weer wachten. Ik hoop dat het snel goed gaat, ook met het opwekken van de menstruatie!

14. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

Feb 19, 2012
    3,229
    525
    113
    Spiraaltje heb ik L wel inhuis gelukkig! Die heb ik even snel gehaald gister dacht anders gaat het gelijk van me eigen risico af en voor dit jaar was ik er al doorheen.
    Tsja we gaan het meemaken of het allemaal lukt. Zo niet dan nog langer wachten

15. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

Jan 12, 2014
    2,025
    1,040
    113
    Hmm, heel persoonlijk dus! Ik blijf de keuze lastig vinden... Gebruiken nu al een aantal maanden alleen condooms dus heb geen idee wat hormonen met me doen (behalve dan dat ik door de pil migraine krijg)
    Denk dat het goed is om me te laten adviseren door de huisarts en dan pas een keus maak. In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen 👍🏻

16. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Ik heb sinds 3 maanden het koperspiraal en mij bevalt hij super! De menstruatie was na de bevalling heftig en dat is het nu met koperspiraal nog steeds. Ik reageer niet goed op hormonen dus voor mij nooit meer AC met hormonen in welke vorm dan ook. Daarnaast geef ik ook nog borstvoeding.
    Libido is normaal.

Share This Page