Zoenen Kinderdagverblijf

Discussie in 'De lounge' gestart door VrouwtjeRomy, 23 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Nou, goede reden toch om dit te zeggen! Dan ga je gewoon naar de leidsters toe en zeg je dat je het daar geen probleem vind als ze dat doen.......maar doordat ze dit op het kdv doen, gaat je kindje het overal doen en denkt ze dat het normaal is om iedereen kusjes te geven! Dus graag niet meer doen op het kdv, zodat ze het ook niet meer buiten het kdv doet!

Als je dit gewoon zo zegt, dan hoeven hun zich niet bezwaard te voelen en jij hebt het gezegd en wel met een goede reden!

2. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Bij ons doen ze dat ook, ik persoonlijk vind dat geen probleem.
    Maar ik zou het gewoon zeggen en wat je ervaring er mee is, (omdat je dochter jan en alleman gaat kussen). vrij logisch dan ook dat je daar dan niet zo gecharmeerd van bent. Dat snappen ze heus wel.

3. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland

Ik wil graag even reageren op je topic, (moet eerlijk zeggen dat ik alle andere reacties niet gelezen heb hoor!)

Ik ben zelf ook een leidster van een kdv en ik moet zeggen dat wij dat NOOIT verplichten, de ene ouder komt er zelf mee en de andere neemt geen afscheid of alleen met een "Doei"

Soms vragen wij wel om een knuffel, maar ik zelf vraag nooit om een kus, ik vind het wel heel lief als ik er een krijg natuurlijk, maar ik neem vaak afscheid met een knuffel.

Wel denk ik dat je dit gewoon bespreekbaar kunt maken. Vraag een van de leidsters even apart en vertel ze dat je het niet fijn vind en waarom je het niet fijn vind.Ik vind dat ze hier dan zekere rekening met je vraag moeten houden!

Succes ermee.

4. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

oh nee dat zou ik ook niet leuk vinden!
    Ik zou het ze gewoon laten weten!

Gad ik vind het al vies als hij een kus van me schoonouders krijgt!

5. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Ik hoorde laatst voor het eerst bij ons op het KDV, dat een leidster aan mijn zoontje om een kus vroeg toen hij wegging.
    Heel even had ik ook zoiets van is dat niet vreemd, maar toen ik er beter over nadacht had ik er eigenlijk geen probleem mee. Hij is helemaal gek op die leidster dus ik vond het wel lief eigenlijk.

Maar zoals meerdere al gezegd hebben, als jij dat niet wilt dan moet je dat zeggen. Net zoals je dat ook moet doen bij je voorbeeld in de wachtkamer van de dokter.
    Je moet het niet moeilijker en zwaarder maken dan het is. Een simpel "wij hebben liever niet dat ze andere mensen kust" is voldoende.
    Is echt niet raar hoor!

6. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

ja dat is wel een goede ja, dan voelen ze zich ook niet zo bezwaard.

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Echt? Zijn ze heel vies ofzo?

8. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dit wilde ik ook gaan typen maar het staat er eigenlijk al dus: Eens!:)

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    op de psz van mijn dochter doen de leidsters dat ook. ik heb er geen problemen mee en vind dat ze best mag leren waar je dat wel en niet kunt doen... de leidsters ziet ze 3x in de week en ik vind dat dat contact goed moet zijn... ze zijn zo lief voor mijn dochter... als je er binnenloopt krijg je er een warm gevoel van en ik vind het fijn dat ze zo begaan zijn met mijn meisje... zo leert ze wel wie ze wel of niet moet zoenen bij het weggaan... een een leuke lieve leidster.. ach ik zie er geen probleem in... hartstikke lief zelfs!

10. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    maar hebben jullie het dan zoenen op de wang of op mond. Mijn zoontje geeft nl. alleen maar zoenen op mond, maar dan alleen bij mama en papa. Als hij dat bij anderen zou doen zou ik er gelijk wat van zeggen, vind dat echt smerig. Dat leidsters kusje geven zou ik niet erg vinden (op wang dan he), want dat geeft toch alleen maar aan dat ze een goede band hebben.

11. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik werk zelf op het kdv waar mijn zoontje ook komt, toen hij daar in het begin kwam gaven zijn juffies hem altijd een zoen op de mond... Ik doe dat zelf nooit bij mijn eigen kinderen en ik vond het ook niet prettig. Ik heb toen aangegeven dat ik me er niet prettig bij voelde, omdat ik het zelf ook niet doe. Daar hadden ze alle begrip voor, dus sindsdien is het nooit meer gebeurd.

Als pedagogisch medewerkster zou ik wel graag willen weten of jullie het als ouder ook vervelend vinden als een baby (tot ong. 1,5 jaar) een kus op de bol krijgt van de 'leidster'?? Ik wil zelf af en toe, als een ouder zijn/haar kindje komt brengen of halen, een kus op de bol geven. Uit zorgzaamheid, zoals ik dat bij mijn eigen kinders ook doe. Kan ik hier beter mee stoppen?? Het lijkt me toch dat bij baby's knuffels en een kus gedurende de dag alleen zorgzaamheid betekent?

12. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    #32 binnabinna, 23 okt 2010
    Laatst bewerkt: 23 okt 2010
    Ik heb nog net veder gelezen na dit anwoord weet dus niet wat ander vinden

maar ik als leidster ben blij dat jou kindje niet bij mijn op de groep zit.
    want ik ben super proffecioneel maar daar bij heb ik ook onwijs veel liefde voor de kindjes. die liefde gaat zelfs zo ver dat mocht er ooit brand uit breken. ik er alles voor zou doen om ze allemaal te reden. en ik zou dan dus ook terug gaan in een brandend pand.(terwijl ons verteld wordt dat we dit niet mogen) dit omdat ik mijn hart en ziel aan die kindjes geef. die ik nooit vergeet want ik ken ze nog allemaal. Werk al heel wat jaar in de kinderopvang. (ik weet dat bij mijn op het kdv we er allemaal zo over denken)

en bij ons doen wij niet standaart dat we zeggen bij het afscheid heb je een kusje voor me. maar soms wel. en overdag geef en krijgen we ook wel eens een kusje van de kinderen. vindt dat iets NORMAALS
    die kinderen zitten vaak meeder dagen per week bij ons en die vinden ons Lief. en in kindergedachten is het zo dat als je iemand lief vindt je de ook wel eens een kusje geeft.

dus ik vindt het nog al een reachtie van je.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nou dan ben ik blij dat mijn kinderen niet bij jou op het kinderdagverblijf zitten. Ik vind het namelijk ongezond zoals jij hierboven de liefde verklaart over alle opvangkindjes.
    Het lijkt me logisch dat je je inzet om die kinderen uit een brandend gebouw te halen, maar dat hoort te komen vanuit professionele betrokkenheid, en niet omdat je je hart en ziel aan ze geeft, dat is niet jouw taak.

En dat manier waarop jij Tanja aanspreekt vind ik ook niet normaal. Ze geeft gewoon haar mening, en nog een fatsoenlijke mening ook.

14. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie

Nou ben zelf ook leidster en wij doen dit ook wel eens.
    ben het helemala met je eens het is een stukje zorg en zekerheid.

ik geef ook vaak een hand kus aan de kindjes als ze gaan slapen.
    doe dan een kus op me hand en deze op hun voor hoofd en zeg. nou ga maar lekker slapen ik zet even het muziekje aan en zie je dan zo weer slaap lekker.

ik vindt dat eigelijk gewoon hoord het geeft ze naar mijn idee rust en zekerheid. en gevoel van ik wordt gewaardeerd.

en over kus op de mond bij ons zijn er ook kindjes die wel eens een kus geven. ik probeer dan altijd me hoofd net zo te draaien dat ie op me wang komt. omdat ik niet wil dat ik elk verkoudeheidje van de kindjes over neem. aan gezien bij de peuters uit hun zelf er toch eens stuk of 5 kindjes mij een kus willen geven.

en ik vindt een kus geven niet erg. zal er alleen niet om gaan vragen of in een speletje.

zoals dan wil het kindje mama niet nog een kusje geven en dan zeg ik oo geven hem dan maar aan mijn.
    of dan geven ze papa of mama nog een dikke kus en dan zeggen we wel eens ooo hou je er ook nog een paar voor mijn over.
    maar dan is helemaal niet zo dat we die nog krijgen ook. tis meer voor het kind dan de lol om mama of papa een nog langere kus te geven.

Voor de TS ik zou gewoon aan geven dat je mometeel een probleem hebt met het kus gedrag van je dochter. en dan dus vertellen dat ze iedereen een kusje wilt geven. en dat jullie (jij en papa) hebben af gesproken dat ze momenteel alleen papa en mama een kus geven om haar daar mee te leren dat ze niet iedereen zomaar een kusje hoeft te geven.

en over het druk zijn gewoon je er tussen dringen want ik vindt dat ze gewoon de tijd moeten nemen voor jullie bij ons gebeurd er ook wel eens wat tussen door maar neem wel de tijd voor een ouder als die zijn of haar kind komt halen

15. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie

tja dat vindt ik niet. en ik ben blij dat het kdv waar mijn dochter zit ook zo is. en dus ook met liefde voor mijn dochter zorgen

16. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    @ BinnaBinna: Ik denk ind dat sommige ouders wel eens vergeten dat de leidsters ook een band opbouwen met de kinderen van hun groep.

Had er van de week nog over met onze leidster. Zij ziet haar kindjes op de groep gewoon als 'eigen'. En dat merk je aan alles. Zij is stapelgek met mijn zoontjes, en mijn zoontjes zijn stapelgek met haar. Ik vind het ook wel normaal dat hun leidster of een dikke kus krijgt of een dikke knuffel als we naar huis gaan. Meestal zeg ik het zelf al van geeft je de juf nog even een kusje of knuffel.

@ Missmamsie: ik vind er het niks onproffecioneel aan ( dat is mijn mening he, voordat hier een discussie over komt). Ik zou het pas raar vinden als een leidster geen liefde aan je kind geeft. Ze passen toch vaak vele uren per dag op je kind.

Het is natuurlijk aan de ouders zelf of ze wel of geen kus willen laten geven. Ik ben er zelf geen voorstander van om alle kindjes op de groep een kus te geven zoals TS aangeeft in haar beginpost. Dan vind ik dan weer niet nodig. Maar een leidster is mijn ogen wel iets anders.

17. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het echt een levensgroot verschil met de leidsters op een KDV (die ken je) en de mensen in de wachtkamer van de huisarts (die ken je niet).

Dat ze die allemaal een kusje wil geven, tja, dat vindt zij misschien logisch maar jij bent toch haar moeder en kan dan gewoon uitleggen dat dat raar is omdat ze die mensen niet kent (en dus niet lief kan vinden zoals de juffen op het kdv). Ik vind het nogal kort door de bocht om de juffen die met liefde voor je dochter zorgen daar de schuld van te geven...

Maar nogmaals: leg het rustig aan ze uit. Als ze druk zijn met iets anders, dan wacht je even tot ze wel tijd hebben. En je kunt ze even apart vragen omdat je iets rustig wil bespreken. Dan maken ze die tijd echt wel voor je.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik snap dat dit een lastige situatie is. In eerste instantie was mijn gedachte dan ook: Bah, mijn kindje hoeft straks echt niet iedereen te kussen hoor! Maar aan de andere kant, als ik op mn buurmeisje pas bv, en die word huilend wakker, dan knuffel ik ze ook en geef ze een kus op dr bol.

Ik zou het in deze situatie ook gewoon aangeven, dat jullie liever niet hebben dat ze andere mensen een kus geeft omdat ze momenteel iedereen wil kussen - zoals in de wachtkamer van de huisarts! - en dat je liever hebt dat ze afscheid neemt met een knuffel of netjes een handje geeft.

19. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    mijn dochtertje gaat nog niet naar een kdv of zo omdat oma altijd oppast als het nodig is en ik nog werkzoekend ben...
    maar ik weet niet zeker hoe ik het zou vinden als dat zou gebeuren om eerlijk te zijn..
    wat ik wel weet is dat als mijn dochter daardoor jan en alleman (zoals geschreven stond bijv bij huisarts) een kus gaat geveni k er zeker problemen mee zou hebben want dat zijn vreemden en god weet waarom ze bij de huisarts zitten en wat ze over kan krijgen..
    iedereen die ik ken van familie en ook vriendne van fam die gek zijn met onze dochter mogen dr best zoenen hoor en die mensen houden zelf al afstand als ze verkouden zijn of ziekjes dus daar hoef ik ook noiot wat van te zeggen verder....
    kan me wel voorstellen dat als een kind 5 dagen op een kdv zit dat ze soms een goede band opbouwen met de leidsters maar goed of dat zoenen dan echt elke keer nodig is ik weet niet hoe ik me erbij zou voelen om eerlijk te zijn...
    het ligt er denk ik helemaal aan hoe mn dochter daar verder mee om zou gaan of ze dat dan niet bij jan en alleman gaat doen denk ik....

ik krijg er soms al de kriebels van als ik bij mn vriend op t werk langsga in een lunchroom is dat en zon voor mij onbekende haar vast wil houden en net iets te close doet (omdat ik ze dus niet ken verder denk ik...)

maar als ik denk dat ik bijv een leidster ben en je hebt een goede band met je kids en zon kindje komt zelf een knuffel of kus geven zou ik het niet afwijzen denk ik, tenzij ik verkouden ben ofzo omdat ik niet wil dat ze dan ziek zouden worden door mij...
    maar goed tis gissen ik durf er niet teveel over te zeggen wie weet denk ik er heel anders over tegen de tijd dat ze naar kdv gaat...

vind wel dat als jij je er niet prettig bij voelt om bijv de reden dat ze het bij jan en alleman doet of omdat je het gewoon raar vind jij daar als ouder wel wat van mag zeggen, en ik denk dat als je dat gewoon op een respectvolle manier doet ze je dat echt niet kwalijk nemen hoor!

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Er zit nog een groot verschil tussen 'met liefde voor je dochter zorgen' en de manier hoe jij het beschreef.
    Het moet altijd professioneel blijven, en het is logisch dat je een band met de kinderen opbouwt, dat is namelijk heel menselijk. Maar er zijn wel grenzen.

Ook zit er wat mij betreft een verschil tussen een kus op de bol bij het huilen, of een kus op de mond bij het afscheid nemen.

Deel Deze Pagina