In een aantal reacties wordt nu gediscussieerd over de vraag if het wel of niet normaal is als een leidster en kind elkaar zoenen. En waar die zoen dan gegeven zou moeten worden. Maar snappen jullie dan niet dat het er helemaal niet toe doet wat jullie vinden? Het gaat namelijk niet om jullie kindje! TS vindt het niet prettig. En dus hoort het niet te gebeuren. Klaar, verder geen discussie over mogelijk! Jullie willen toch ook niet dat iemand iets bij jullie kindje doe waar jij je niet prettig bij voelt? Het is natuurlijk wel zo dat de leidsters niet kunnen ruiken dat jij dit niet fijn vindt. En ik snap best dat niet iedereen de hint "geef maar een handje" vanzelf oppikt. Je zult het dus toch ronduit moeten zeggen. Ik begrijp dat je dit lastig vindt. Misschien kun je het gesprek beginnen met "Heb je even tijd voor me, want er zit me iets een beetje dwars." Als je een gesprek zo begint, lijkt het me wel heel sterk dat ze halverwege het gesprek niet meer naar je luisteren. Ook dat heeft met professionaliteit te maken!
Zo ook goedemorgen, met het verkeerde been uit bed gestapt? Het is toch een normale discussie. Ze vraagt toch of dit ook gebeurd bij andere en of het normaal is....
@Jada: erg jammer van jouw reactie. Ik geef mijn mening. heeft toch niks te maken met welk been ik uit bed ben gestapt?
Er word naar een mening gevraagd van andere ouders...dus dan doet het er wel toe omdat je de situatie dus vanuit je eigen oogpunt bekijkt....
Tuurlijk mag je je mening geven. Maar jou mening komt erg vijandig over. TS starter vraagt toch meningen van anderen. En jij schrijft dat meningen van anderen er niet toe doen, en daar geen discussie over mogelijk is...
Bedankt voor je antwoord Tupp, maar ik vind de meningen van erg belangrijk want ik weet niet of dit gewoon een normaal feit is of dat het oke is om dat vreemd te vinden. Ik merk dat sommige het normaal vinden en andere het net zo vreemd zouden vinden als dat ik het vind en ik denk dat ik dan toch maar even een leidster erop aan gaat spreken. Het is er maar 1 die het constant vraagt namelijk, de rest laat het op zich afkomen als ik er nu zo over na denk.
je kan toch in het schriftje schrijven over hoe tevreden je bijv bent over de omgang met de kindjes, maar dat je liever niet meer wil dat er kusjes gegeven worden. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat daar moeilijk aan is
Ik heb nog niet gezien dat een leidster Tim op de mond kust. Als dat zou gebeuren, dan zou ik aangeven dat mondkussen voor mama en papa zijn, en zij kussen op de wang mogen geven. Ik zou het dus aankaarten bij de leidsters. Ik vind het overigens niet netjes dat ze bij brengen en ophalen niet de tijd voor je nemen. Hoe goed kun je de overdracht dan doen? Misschien zou het beter zijn om het drukke moment te vermijden als je dat kan, of in de ideeƫnbus aangeven dat het handiger is als er 's ochtends een leidster meer aanwezig is.
Ik ben zelf ook Pm`er op een KDV. Moet eerlijk bekennen dat ik niet alles heb gelezen, maar kan me goed voorstellen dat sommige ouders het niet prettig vinden dat hun kinderen worden gezoend. Vooral als dit op de mond is. Persoonlijk geef ik kinderen liever een knuffel als we afscheid nemen of als ze echt een kusje willen alleen op de wang of voorhoofd. Vind dit zelf prettiger. Ouders vragen het bij ons weleens of kinderen worden gezoend en geef het boven genoemde dan als antwoord. Ik word nu zelf moeder en zou het denk ik ook niet fijn vinden als strakjes mijn collega`s mijn kindje op de mond zoenen. En over de haal en breng gesprekjes tsja als leidster probeer je zoveel mogelijk tijd vrij te maken voor alle ouders, maar soms is het echt spitsuur. Dan zijn er zoveel ouders en sommige met vreselijke haast of willen heel veel vertellen en dan lukt het niet om hele verhalen te vertellen. Maar voor zulke dingen vind ik wel dat je tijd moet maken als leidster.
Als een moeder het niet prettig vind, is het diegenes keus. Ik zou er dan wel iets van zeggen. Kun je niet 's ochtends aangeven, dat je in de middag even 5 minuten 1-op-1 wil praten. Dat je misschien even naar de gang/kantoortje/verschoonhok kunt gaan. Op ons KDV vragen de leidsters niet om een kusje of knuffel. En als de kinderen een kusje willen geven, dan altijd op het wang. Nooit op de mond. Dat zijn gewoon de regels. Mijn jochie is ook niet zo'n knuffel/kusser. Dus de leidsters zijn dan ook vereerd als ze bij het afscheid wel een knuffel of kus krijgen. Maar vragen, dat doen ze niet. Een kus op de bol/wang bij een kleiner kindje vind ik ook niet zo erg, ze tonen gewoon hun liefde. In ons geval zit het KDV de kleine veel meer dan opa's en oma's. Ze bouwen daar ook gewoon een "familieband" op.
ik werk zelf in de kinderopvang. op de mond zoenen vind ik niet normaal, er zijn grenzen. zo stoppen wij bijv. ook nooit een pink bij een baby in de mond. maar ik vraag ook vaak om een kusje bij afscheid, hetzij dan dus op de wang. je ziet die kinderen zoveel en vaak hele dagen.. wij hechten ons ook aan ze en vinden het vaak jammer als ze weer naar huis gaan. desondanks als je het niet fijn vindt kun je dat gewoon aangeven hoor, zullen ze vast niet moeilijk over doen
Ik zou het zeker aankaarten. Ook al vinden 1000 ouders het wel gepast, en jij niet Het is jou kind, jou regel, en jij voelt je er niet prettig bij.
helemaal mee eens mijn schoonmoeder kust altijd op haar kleindochter haar mond maar ik woul dat niet bij mijn dochter hebben. gebeurt gewoon niet.en dat heb ik meteen altijd aangegeven
@Mirell, dat deed ik ook bij mijn kinderen. Zo hop toen zei mijn schoonmoeder dat het vies was.hihi. ik schaamde me kapot!!! Heb snel gezegd, dat het mijn kinderen zijn, en ik dat wel mag.. en een ander niet Succes ermee!