Vandaag moest ik urine opvangen voor MvM en viel me wat op. Ik had in verhouding donkere urine (niet veel gedronken maar ook niet te weinig) die wat troebel was, met witte vlokjes en heel zoet rook. Google op 'zoete urine' en je krijgt honderden sites over diabetes een ziekte waar ik behoorlijk bang voor heb omdat ik wat overgewicht heb. Nu ben ik niet al te lang geleden nog bij de huisarts geweest om mijn suiker te checken, omdat ik last had van mijn ogen (ik bleek later een prisma te kunnen gebruiken op momenten dat ik moe ben). Die uitslag was perfect, geen enkele reden om aan diabetes te denken. Zoiets manifesteert zich toch niet van de ene op de andere dag? Het vervelende is ook dat bijna alle symptomen van diabetes overeenkomen met zwangerschapssymptomen, zoals vermoeidheid, veel plassen, trek en een slap gevoel. Verder kom je op Google enkele zwangerschapssites tegen, waar vaak zoete en/of troebele urine genoemd wordt. Verder nog het een en ander over blaasontsteking, maar daar wordt niets bij gezegd over een zoete geur, enkel het troebele. Ik heb sinds vandaag een ongemakkelijk gevoel ter hoogte van mijn rechter lies, heb vandaag wat moeite met plassen (geen pijn, maar gewoon moeilijk) en ik heb ook sinds een paar dagen weer een beetje waterig zicht, vooral bij switchen tussen veraf en dichtbij. Door het moeilijke plassen dacht ik eerst aan blaasontsteking, maar daar gaat je urine toch niet zoet van ruiken? Ik heb eerder blaasontsteking gehad maar daar had ik pijn bij, een paar maanden geleden heb ik ook moeite gehad met plassen maar kweekjes bij de huisarts wezen toen niet op een ontsteking. De huisarts adviseerde toen 1000mg ascorbinezuur per dag en dat hielp, dus mogelijk toch een ontsteking geweest die (nog) niet traceerbaar was. Toen was mijn urine echter normaal. Soms heb ik deze moeite met plassen nog, meestal maar 1 dag en daarna is het weer normaal. Hebben meer mensen hier last van? Wat is het? Moet ik opnieuw mijn suiker laten checken of zou ik toch blaasontsteking hebben? Of is dit 'gewoon' een verschijnsel bij zwangerschap?
morgen even urine naar de HA brengen meid....die stopt er een stickje in waar o.a. glucose in de urine mee gemeten kan worden
Dat is helaas pas woensdag een optie, gezien mijn werk en de afstand waarop mijn huisarts zich bevindt.
De assistente zei dat het normaal is dat je urine zoet ruikt, maar dat het altijd verstandig is om het even te checken zodat je het zeker weet, omdat eventuele sluimerende diabetes je kindje kan schaden. Dus ik breng even een potje weg! Blijf me toch afvragen of meer mensen dit (gehad) hebben??
ja ikke, in de allereerste weken.....maar het wordt toch door de VK in de gaten gehouden ivm vele blaasotstekingen die ik altijd heb
heb wel ooit iets in mn urine gehad tijdens een blaasontsteking waarbij de Dr ass meteen vroeg "je bent toch niet zwanger he, want anders moeten we het even verder onderzoeken" maar volgens mij had dit toen met mijn nieren te maken... bij mij in de familie komt diabetes voor, en ben zelf ook ooit weggeweest voor een dagcurve...die was goed...prik nu nog regelmatig mn suiker en waardes zijn altijd mooi, maar ze het het dus in de gaten de urine die ik aan het begin van mn zwangerschap had, rook net als die van jou zoet en zag er hetzelfde uit
Liever in de gaten gehouden worden dan ziek zijn waarvan je baby schade ondervindt natuurlijk. Maar leuk is anders. De assistente had het tegen mij ook al over een dagcurve, de verloskundige zou dat aangeven. Weet ik dat ook alvast. Ik had overigens vanmiddag na een paar koppen thee (caf.vrij) verdunde urine en die rook normaal. Heb gelezen dat het bij diabetes altijd zoet ruikt, omdat het vocht altijd suiker meeneemt onderweg. Maarja, internet he, weet nooit hoe betrouwbaar dat is.
Hallo, Ik ben diabetesverpleegkundige. Ik heb niet veel verstand van zwangerschapssuiker. Als iemand met diabetes ook glucose gaat plassen, dan wijst dat op een bloedsuiker boven de 12. Dat is hoog. Tussen de 4.0 en 5.6 is normaal. Oorzaak van een blaasontst. lijkt me ook niet. Daar gaat urine niet zoet van ruiken. Deze urine stinkt door de bacterien. Bacterien vinden het wel lekker om zich in een zoete omgeving te nestelen. Daarom het nemen van bijv ascorbinezuur. De naam zegt het al, het is zuur en dat vinden bacterien niet lekker. Het kan geen kwaad om wat extra sinaasappel, kiwi of ander fruit met veel vitamine C te eten. Dit is namelijk ook zuur. Is er niemand in je omgeving die een suikermeter heeft? Dan zou je simpel dmv een vingerprik je suiker kunnen controleren. Het best is om dit nuchter te doen en van te voren je handen met water en zeep te wassen. Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.
Ik ben vanmorgen naar de huisartsenpost gegaan omdat ik las dat diabetes ernstige schade kan toebrengen wanneer een ongeboren kind zijn organen ontwikkelt. Gezien ik in week 6 zit is dat voor mij ongeveer nu, dus ik raakte hiervan flink in paniek. Ook las ik dat meer dan de helft van de diabetici last heeft van neuropatische pijn (zenuwpijn) in de benen en ik heb dit al jaren, tot nu toe onverklaarbaar. Ik schrok dus enorm! Vanmorgen ochtendurine opgevangen en de huisartsenpost gebeld en de situatie uitgelegd, toen mocht ik komen. Er was geen suiker te vinden. Waarschijnlijk wordt de geur dus toch veroorzaakt door de zwangerschap. Ik blijf wel 1000mg ascorbinezuur nemen de komende dagen, vooral omdat ik een dag moeilijk kon plassen (is nu weer over) en inderdaad bacteriën graag in een zoete omgeving verblijven. Wil natuurlijk geen blaasontsteking oplopen. Ik heb niemand in mijn omgeving met diabetes dus geen apparaatjes voorhanden. Over twee weken heb ik de eerste afspraak bij de vk, daar zal ik het ook nog even vragen en als het daar niet kan maak ik er een extra afspraak voor bij de huisarts. Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties!
Ik kan me goed voorstellen dat je je ongerust maakt. Blijkbaar hebben ze je op de HAP nog niet helemaal gerust kunnen stellen. Hoe oud ben je? Diabetische neuropathie komt vnl voor bij ouderen die al jaren diabeet zijn. Neuropathische pijn kan ook heel veel andere oorzaken hebben. Een zoete geur van de urine zegt niets over of je wel of niet diabetes hebt. Klachten als veel dorst, afvallen, veel drinken, en factoren als familaire aanleg, overgewicht, leeftijd zeggen wel iets. Je kunt overigens op internet een gratis bloedsuikermeter bestellen (zit alles in wat je nodig hebt). Googlen op Abbott glucosemeter en dan de link aanklikken. Succes!
Ik ben pas 26. En dat het vele oorzaken kan hebben weet ik, maarja als er nooit een oorzaak gevonden wordt (zoals bij mij) en je weer een mogelijkheid tegenkomt dan schrik je wel even. Ik heb overgewicht, maar verder geen klachten. Echter, de klachten voor diabetes lijken heel erg op die van zwangerschap, zoals vermoeidheid en veel plassen. Afgelopen jaar zag ik 'waterig' en heb me toen laten testen, maar was goed (ik meende 4.8 ) en de opticien zei dat ik een prismabril kon gebruiken als ik vermoeid ben. Verder ben ik vaak kortademig, maarja ik heb dan ook astma. En de pijn in de benen dus. Dan ga je je toch afvragen of het geen verband houdt en zit het je niet lekker. Bedankt voor de tip! Ik zal meteen op zoek gaan, het is natuurlijk een stuk handiger om het thuis in de gaten te houden dan om steeds naar de huisarts te gaan.