Ben 2 jaar geleden geopereerd aan een hernia. Nu was ik gisteravond op een voorlichtingsbijeenkomst in het zkh en werd ook de pijnbestrijding en keizersnede besproken natuurlijk. Ik begon me toen ineens af te vragen of mijn operatie nog eventele gevolgen zou kunnen hebben voor een ruggeprik. Ik heb het de gyn nog wel even gevraagd maar die wist me niet echt uitsluitsel te geven. Ik moet dit dus even vragen aan de arts die mij geopereerd heeft of een anesthesist. Maar ik vroeg me zo af of iemand deze ervaring ook heeft gehad?
Tegen mij is gezegd dat het zoiezo wel kan. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb er ook toevallig bij een voorlichtings workshop in het zkh even naar gevraagd.. daar werd gezegd dat er dan van tevoren met de anesthesist die de ruggenprik zal doen moet worden overlegd en eventueel foto's van voor/na de operatie opgevraagd moeten worden.
Ja dat kun je gaan merken. Toevallig heb ik met mijn bevalling een ruggenprik gehad en ze prikten in een blokkade. Ik ging door de grond van de pijn! De anesthesist vroeg meteen of ik een hernia heb gehad en of er littekenweefsel zat. Want dat was dan de oorzaak. Maar ik weet het niet. Wel heb ik altijd last van mn rug en soms periodes met uitval in de benen dus het zou kunnen. Ik denk dat als ze van te voren weten waar het gezeten heeft, dat ze er rekening mee kunnen houden dat ze daar niet prikken in ieder geval.
Bedankt voor de reacties. Heb naar de arts gemaild maar nog geen reactie helaas. Zal het sowieso melden mocht ik een ruggenprik krijgen.
hallo, heb dan geen herniaoperatie gehad, net niet dan. Ik heb sinds 2008 last van een hernia. Om de paar maanden had ik telkens een zware terugval met lange bedrust. Eindelijk mocht ik een mri laten maken en duidelijk een hernia te zien. Omdat het met rust niet echt beter werd, is er besloten om te gaan opereren. De ochtend van de intake heb ik toch maar even een testje gedaan, en wat bleek, na 2 jr proberen was ik zwanger. Tja geen operatie dus en proberen om het zo lang mogelijk tijdens de zwangerschap vol te houden. Geen arts die wist hoe dit zou gaan qua bevalling en hernia. Naarmate zwangerschap vorderde kreeg ik steeds minder last van de hernia en hadden we besloten het op de natuurlijke manier te gaan proberen, ik kreeg niet eens een medische indicatie. Helaas kreeg ik direct rugweeen (zul je net zien). Dit was met de hernia niet vol te houden en al snel waren we in het ziekenhuis. Ik kreeg na goed aandringen en uitleggen waarom ik een ruggeprik MOEST hebben, eindelijk deze prik. Het was een verademing. Ik voelde de weeen nog wel maar niet meer op de zere plek onderin mijn rug. Het was wachten op de ontsluiting. Dat ging voorspoedig, maar persweeen kreeg ik niet genoeg door de ruggeprik, dus deze werd afgebouwd. Uiteindelijk ben ik na uitwerking met ong. 20 min. persen op natuurlijke manier bevallen van mijn Dochter. Met veel verdoving nog in mijn lijf kreeg ik 1,5 week na de bevalling weer die 'bekende' pijn in mijn rug, hernia weer terug. Shit, maar ja was nu te goed en had een dochter om voor te zorgen waardoor ik geen operatie wilde. Het is te doen, als ik maar voldoende rust neem. Al met al was het dus voor mij wel mogelijk om te bevallen met een hernia, mogelijk ook na een hernia operatie. Inmiddels ben ik zwanger van onze 2e, en ben benieuwd hoe dit nu zal gaan lopen, aangezien de hernia nog steeds aanwezig is. Veel succes en hoop dat het je goed zal vergaan. gr. Angelea