Zoethout slecht.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door , 29 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hallo allemaal.

Ik kom eigenlijk veel mensen tegen die niet weten dat zoethout erg lecht is tijdens de zwangerschap!
    En nee, dan gaat het niet over een paar dropjes op een dag, maar bijvoorbeeld zoethoutthee wat vaak gewoon puur zoethout is, is erg gevaarlijk.
    Het is heel slecht voor de ontwikkeling van de baby.
    Toen ik in een drogist werkte leerden we ook direct geen producten met zoethout aan zwangere dames te verkopen.
    Ook in de curssus werdt dit gelijk gemeld.

Dus dames,
    Geen zakken drop opeten, geen pure zoethout eten of bijvoorbeeld zoethoutthee.
    Met name de thee is gevaarlijk omdat dit hoge percentages zoethout bevat.
    Dit gaat niet alleen om de hoge bloeddruk.
    Het is gewoon heel slecht in het algemeen.

Zoethout is ook bekend als glycyrrhizine.
    En veel kruidenthee's bevatten ook zoethout.

Niet teveel dus!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat valt echt reuze mee:

Een gebruik van 140 mg per dag zou ongevaarlijk zijn.

Alleen bij dagelijkse consumptie van grote hoeveelheden drop of andere glycyrrhizinehoudende producten kan men meer glycyrrhizine binnenkrijgen dan het lichaam aankan, hierdoor stijgt de bloeddruk, men raadt meestal aan om niet meer dan 200 gram drop per dag te eten. De hoeveelheid glycyrrhizine kan verschillen per product. Zo zit er bijvoorbeeld 0,1% glycyrrhizine in gewone drop en in laurierdrop en zwart-witpoeder zit 2,8%.

Zoethoutthee bevat in droge vorm ongeveer 2% glycyrrhizine (40 mg per theezakje van 2 gram).

3. Niet meer actief

Ok, ik dronk altijd zoethout thee van pure zoethout.
    Weet niet wat er in de normale zoethout thee zat. Maar dat ik in mijn curssus leerde dat je nooit producten met zoethout aan zwangeren mag verkopen (met name de kruidentheeen met speciale werkingen) schok mij erg af.

4. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    mag verkopen lijkt me een beetje sterk uitgedrukt, ik neem aan de je alleen moest waarschuwen. De zwangere zelf is altijd nog verantwoordelijk.

(ik zou wel raar staan te kijken als ik aan kom zetten met m'n pakje zoethoutthee en ik het vervolgens niet meekrijg omdat ik zwanger ben, niet dat ik die thee drink maar toch.. ;) )

5. zogelukkig

Als je echt thee zet van zoethout, dan is dat meer dan een zakje van bijv. Pickwick zoethoutthee. Maar je mag dus ongeveer 140 gram per dag, dat is best veel hoor! Dat is dus 3,5 theezakje! En als je drop eet mag je 200 gram per dag, ook dat vind ik veel (ik zou het niet wegkrijgen).

Je zegt dat het "gewoon heel slecht in het algemeen is". Wat bedoel je daarmee? Ik lees alleen dat je er een te hoge bloeddruk van kan krijgen of vochtophoping (oedeem) en bij langdurig te veel gebruik last van de nieren of kaliumtekort. Maar dan moet je dus langdurig meer dan 140 gram per dag nuttigen.

En welke kruidentheeen mag je nog meer niet verkopen dan? Ik drink alleen maar kruidentheeen! Op de site van het voedingscentrum staat wel een lijstje met kruiden die je niet zou mogen, maar daar staat ook gember tussen, terwijl ik daar ook over heb gehoord dat het juist goed is (bloedzuiverend, goed tegen het vocht in de benen). Ik ben benieuwd! ;)

6. wieffie

wieffie Fanatiek lid

26 feb 2007
    2.750
    0
    0
    Zoethout wordt iig wel afgeraden bij een hoge bloeddruk. Staat ook duidelijk op het pakje van de thee maar volgens mij kan je af en toe rustig een kopje nemen als je daar geen last van hebt.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn bloeddruk is laag en ik eet best veel drop (geen 200gr/dag hoor!) en sinds kort drink ik ook een paar kopjes (slappe) zoethoutthee per dag. Dit helpt bij mij om de aanhoudende misselijkheid/maagklachten een beetje te bedwingen.
    Mijn bloeddruk stijgt er tot nu toe niet van, dus ik mag hier gewoon mee doorgaan van mijn VK.

Ik ben ook wel benieuwd naar je uitleg waarom het nog meer 'slecht is voor het kind in het algemeen'?

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb dat eens meegemaakt met kaas. Ik wilde boerenkaas kopen voor mijn man, en die verkoper wilde het me toch mooi niet meegeven. Je snapt wel dat ik daar dus nooit meer teruggeweest ben, haha. (En achteraf bleek nog dat die hele oude boerenbrokkelkaas van hem niet eens kwaad kan, omdat dat al zo lang heeft gelegen dat alle listeriabacteriën al lang en breed overleden zijn voordat je het opeet)

9. zogelukkig

Dan is de verkoper niet goed op de hoogte van zijn eigen producten, want ook als is boerenkaas rauwmelks; een harde boerenkaas mag een zwangere gewoon hebben!
    Listeria kan alleen voorkomen in zachte rauwmelkse kazen.

Ik ben trouwens benieuwd of we nog antwoord krijgen op de vraag waarom zoethout heel slecht in het algemeen is.

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Nou mijn kind mankeert niets en ik heb regelmatig zoethoutthee gedronken tijdens mn zw schap, want dat vond ik toen eherlijk!
    Mijn bloeddruk was overigens ook prima

Deel Deze Pagina